![]() |
![]() |
Katalog Iwona Gałaszewicz Matematyka, Scenariusze Pole powierzchni ostrosłupa - scenariusz lekcji matematyki w klasie II gimnazjumPole powierzchni ostrosłupa.Scenariusz lekcji matematyki w klasie II gimnazjumCele operacyjne: wiadomości: - uczeń zna wzory na pola figur płaskich - uczeń zna metodę obliczania pola powierzchni ostrosłupa - uczeń wie z jakich elementów składa się siatka ostrosłupa umiejętności: - uczeń rozpoznaje i nazywa ostrosłup na podstawie jego siatki - uczeń rysuje siatkę danego ostrosłupa - uczeń oblicza na podstawie siatki pole powierzchni całkowitej ostrosłupa Metody: mini-gra, aktywizująca, problemowa, ćwiczenia Formy: praca indywidualna, praca w grupach Środki dydaktyczne: wycięte z papieru wielokąty, arkusze papieru z rysunkami rzutów ostrosłupów, klej, kartki z treściami zadań, list dla grup Przebieg lekcji: 1. Część wstępna: - sprawdzenie obecności - sprawdzenie i ocena pracy domowej - podanie tematu lekcji 2. Część główna: Przypomnienie wzorów na obliczanie pól wielokątów. Przypomnienie z jakich elementów składa się siatka ostrosłupa. "MINI-GRA" Każda osoba dostaje jeden wielokąt (trójkąt, kwadrat, prostokąt) o podanych wymiarach i ma policzyć pole tego wielokąta. Uczniowie chodząc po klasie ze swoim wielokątem dobierają się w takie grupy, aby stworzyć siatki ostrosłupów. Dalszą część lekcji będą pracować w takich właśnie grupach. Liderem grupy zostaje osoba mająca podstawę ostrosłupa. Grupy obliczają jaka będzie suma pól wszystkich figur składających się na otrzymaną siatkę ostrosłupa (czyli jakie będzie pole powierzchni ostrosłupa) . Lider wybiera arkusz papieru z narysowanym na nim ich ostrosłupem. Obok rysunku grupa wkleja otrzymaną siatkę bryły, a pod rysunkiem zapisuje swoje obliczenia pola powierzchni ostrosłupa. Prezentacja i omówienie prac grup przy tablicy. Uczniowie formułują zasadę obliczania pola powierzchni ostrosłupa i zapisują ją w zeszycie. Wyciągają wniosek, iż łatwiej jest policzyć pole powierzchni mając narysowaną siatkę ostrosłupa niż jego rzut. Grupy dostają kartki z treścią dwóch zadań: Zadanie 1. Oblicz pole powierzchni całkowitej ostrosłupa prawidłowego czworokątnego o krawędzi podstawy długości 6cm i wysokości ściany bocznej 9cm. Zadanie 2. Oblicz pole powierzchni ostrosłupa, jeśli pole jego powierzchni bocznej jest o 8cm2 większe od pola podstawy, którą jest prostokąt o bokach 6cm i 3cm. oraz list: "Rozwiążcie zadanie pierwsze w zeszytach. Wszystkie osoby z grupy mają mieć je zrobione. Nie zapomnijcie o rysunku siatki bryły. Jeśli skończycie robić to zadanie, zasygnalizujcie to przez podniesienie ręki. Jeżeli inne grupy jeszcze nie skończyły go robić, zróbcie zadanie drugie. Osoby z grupy, która skończy jako pierwsza i będzie miała prawidłowe obliczenia, dostają ocenę bardzo dobrą; osoby z dwóch grup, które skończą jako następne i będą miały prawidłowe obliczenia, dostają ocenę dobrą. Życzę powodzenia." Omówienie zadań przy tablicy. 3. Część końcowa: - utrwalenie wiadomości poznanych na lekcji; - zadanie i omówienie pracy domowej.
Opracowanie: mgr Iwona Gałaszewicz Wyświetleń: 6187
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |