![]() |
![]() |
Katalog Bożena Kuka Język polski, Program nauczania Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z języka polskiego w zasadniczej szkole zawodowejWymagania edukacyjne na poszczególne oceny z języka polskiego w zasadniczej szkole zawodowejWymagania dostosowane są do programu nauczania języka polskiego w zasadniczej szkole zawodowej "Zrozumieć świat" (DKOS - 4015-121/02) Jadwigi Pakulskiej.Absolwent szkoły zasadniczej nabywa: - sprawności odpowiedniego funkcjonowania w różnych obszarach życia społecznego, - wiedzę i umiejętności konieczne do kontynuowania nauki w szkole kończącej się maturą. Sprawdzanie i ocenianie umiejętności uczniów oraz ich wiadomości pozwala określić stopień realizacji treści kształcenia w zakresie: - wiedzy i umiejętności przedmiotowych (a szczególnie szeroko rozumianych umiejętności słuchania, mówienia, czytania i pisania oraz umiejętności związanych z odbiorem tekstów kultury) , - stosowania wiedzy przedmiotowej do rozwiązywania różnych zadań i problemów, - komunikowania efektów swej pracy, przekazywania, uzasadniania, argumentowania i przekonywania, - umiejętności związanych z samokształceniem. Przedstawione niżej wymagania dotyczą tylko zakresu kształcenia językowego. Klasa I Na ocenę dopuszczającą (poziom konieczny) W zakresie kształcenia językowego uczeń: - rozumie pojęcie "akt komunikacji", - zna elementy aktu komunikacji, - wie, na czym polega funkcja informatywna, impresywna i ekspresywna tekstu, - rozpoznaje wypowiedzenia pełniące różne funkcje, - zna historię powstawania języka polskiego, - wymienia grupy językowe, - wyjaśnia znaczenie wyrażenia "zabytek językowy", - wymienia zabytki języka polskiego, - wskazuje w tekście i nazywa odmienne oraz nieodmienne części mowy, - zna podstawowe kategorie fleksyjne, - wskazuje w tekście rzeczowniki, - definiuje pojęcie deklinacji, - wskazuje w tekście czasowniki, - wyjaśnia pojęcie "koniugacja", - rozpoznaje przymiotniki w tekście, - wskazuje przymiotnik i wyraz określany, - wskazuje liczebnik w tekście, - nazywa rodzaje liczebnika, - wskazuje zaimki w tekście, - nazywa zaimki ze względu na część mowy, jaką zastępują, - rozpoznaje zdanie pojedyncze, - wskazuje w zdaniu grupę podmiotu i orzeczenia, - wyróżnia przydawkę, dopełnienie i okolicznik, - zna strukturę zdania złożonego, - przekształca wypowiedzenia pojedyncze na złożone i odwrotnie, - potrafi wskazać rodzaje zdań złożonych współrzędnie, - rozpoznaje zdania podrzędne i nadrzędne w zdaniu złożonym podrzędnie, - stawia odpowiednie pytania o zdanie podrzędne w zdaniu złożonym podrzędnie, - rozróżnia rodzaje zdań ze względu na cel wypowiedzi, - rozróżnia dialog od monologu, - rozróżnia mowę niezależną od zależnej, - wyjaśnia pojęcie "kultura języka", - wymienia cechy języka człowieka kulturalnego, - wyjaśnia pojęcia "norma językowa" "poprawność językowa", - wymienia podstawowe kryteria poprawności językowej, - definiuje pojęcie błędu językowego, - zna różne typy słowników i ich zastosowanie, - orientuje się w budowie słowników: ortograficznego, języka polskiego, poprawnej polszczyzny, synonimów. Na ocenę dostateczną (poziom podstawowy) W zakresie kształcenia językowego uczeń: - układa tekst zgodny z intencją nadawcy (komunikacja językowa) , - wypowiada się na temat przyczyn utrudniających komunikację, - układa zdania pełniące funkcję informatywną, impresywną i ekspresywną, - wymienia cechy wyróżniające język polski spośród innych języków słowiańskich, - charakteryzuje zabytki języka polskiego, - rozumie znaczenie wyrazu "archaizm", - określa formy fleksyjne odmiennych części mowy, - określa formę fleksyjną rzeczowników, - przeprowadza analizę fleksyjną rzeczowników, - rozpoznaje formy osobowe i nieosobowe czasowników, - określa formę fleksyjną czasowników, - określa formę gramatyczną przymiotników, - stopniuje przymiotniki, - zastępuje cyfry słowami, - stosuje liczebniki zbiorowe, - przekształca tekst, zastępując zaimkami powtarzające się wyrazy, - rysuje schemat składniowy zdania pojedynczego, - rozpoznaje związki wyrazów w zdaniu pojedynczym, - buduje zdania złożone współrzędnie, - buduje zdania złożone podrzędnie, - tworzy zdania i równoważniki zdań, wypowiedzenia pojedyncze i złożone różnicując ze względu na cel wypowiedzi, - zapisuje rozmowę, - przekształca dialog w tekst ciągły, - na podstawie wypowiedzi charakteryzuje osoby mówiące (kultura języka), - poprawia błędy językowe, - wymienia źródła błędów językowych, - korzysta ze słowników, - korzystając z różnych słowników, rozwiązuje krzyżówkę, Na ocenę dobrą (poziom rozszerzający) W zakresie kształcenia językowego uczeń: - posługuje się świadomie pojęciami: akt mowy, nadawca, odbiorca, kod, komunikat, - układa wypowiedzi o funkcji impresywnej, różniące się rodzajem nakłaniania, - przyporządkowuje języki do poszczególnych grup językowych, - wskazuje i wyjaśnia archaizmy w tekstach staropolskich, - rozumie funkcje stylistyczne określonych części mowy, - posługuje się słownikiem poprawnej polszczyzny przy wątpliwościach odmiany rzeczowników, - tworzy odpowiednie imiesłowy od czasowników dokonanych i niedokonanych, - rozróżnia funkcję składniową przymiotnika, - odmienia przez przypadki wyrażenia z liczebnikiem zbiorowym, - odmienia liczebniki porządkowe, - nazywa zaimki ze względu na znaczenie, - tworzy zdanie pojedyncze według podanego schematu, - stosuje właściwą interpunkcję w zdaniu złożonym współrzędnie, - rysuje schemat składniowy zdania złożonego współrzędnie, - rysuje schemat składniowy zdania złożonego podrzędnie, - stosuje właściwą interpunkcję w zdaniu złożonym podrzędnie, - tworzy zdanie złożone według podanego schematu, - próbuje posługiwać się różnymi rodzajami wypowiedzeń, dostosowując je do intencji, sytuacji i odbiorcy, - właściwie stosuje znaki interpunkcyjne w zapisie rozmowy, - posługuje się zdaniami i równoważnikami zdań przy zapisie rozmowy, - dokonuje oceny kultury języka swojego i swoich kolegów, - dokonuje podziału błędów językowych, - posługuje się słownikami, - korzysta ze słownika frazeologicznego, - stosuje frazeologizmy w swojej wypowiedzi. Na ocenę bardzo dobrą (poziom dopełniający) W zakresie kształcenia językowego uczeń: - poprawia błędy w tekście i wyjaśnia przyczynę niezrozumiałości wypowiedzi, - redaguje krótką wypowiedź z zastosowaniem wypowiedzeń pełniących różne funkcje językowe, - wskazuje podobieństwa między językiem polskim a językami słowiańskimi, - analizuje znaczenie i pochodzenie nazw własnych (plemion, miejscowości, imion ), - zwraca uwagę na funkcje znaczeniowe określonych części mowy, - nie odmienia rzeczowników obcego pochodzenia, - stosuje imiesłowowy równoważnik zdania, - stosuje zasadę ortograficzną dotyczącą pisowni "nie" z przymiotnikiem, - w zapisie liczebników porządkowych stosuje właściwą interpunkcję, - rozróżnia funkcje składniowe liczebnika, - stosuje prawidłowe formy zaimków (na początku zdania, po przyimkach, w zaprzeczeniach) , - analizuje strukturę zdania pojedynczego, - stosuje różne sposoby łączenia zdań złożonych współrzędnie, - analizuje strukturę zdania złożonego współrzędnie, - wskazuje różnice między rodzajami zdań podrzędnych, - analizuje strukturę zdania złożonego podrzędnie, - analizuje wypowiedź wielokrotnie złożoną, - świadomie posługuje się różnymi rodzajami wypowiedzeń, dostosowując je do intencji, sytuacji i odbiorcy, - przekształca mowę niezależną w zależną i odwrotnie, - zabiera głos w dyskusji na temat "Język łagodzi obyczaje", - ocenia wypowiedzi pod kątem zachowania norm językowych, - posługuje się słownikiem etymologicznym (wyjaśnia pochodzenie niektórych wyrazów. Na ocenę celującą W zakresie kształcenia językowego uczeń: - układa oryginalne teksty przekazujące informacje, stosując różne sposoby komunikowania się, - układa oryginalną wypowiedź z zastosowaniem wypowiedzeń pełniących różne funkcje językowe, - zapamiętane i zrozumiane wiadomości z zakresu fleksji i składni świadomie i poprawnie wykorzystuje w sytuacjach typowych i problemowych, dbając jednocześnie o kulturę swojego języka. Klasa II Na ocenę dopuszczającą (poziom konieczny) W zakresie kształcenia językowego uczeń: - zna odmiany języka (ogólna, potoczna, pisana, mówiona) , - wymienia rodzaje stylów ze względu na dwa kryteria (według nadawcy tekstu i według celu wypowiedzi) , - zna charakterystyczne cechy stylu potocznego, - wymienia cechy charakterystyczne dla stylu artystycznego, - wymienia i definiuje najważniejsze środki stylistyczne, - zna cechy stylu naukowego, - zna cechy stylu urzędowego, - zna schemat CV, życiorysu, podania i listu motywacyjnego, - analizuje przykładowe dokumenty, - zna cechy stylu publicystycznego, - zna dziennikarskie formy wypowiedzi (notatkę prasową, reportaż, recenzję, wywiad, sprawozdanie) , - rozumie, czym jest stylizacja językowa, - zna rodzaje stylizacji (archaizację, dialektyzację i stylizację środowiskową ), - charakteryzuje gwarę uczniowską, - rozumie różnicę między głoską a literą, - prawidłowo dzieli wyraz na sylaby, litery i głoski, - porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej, - wymienia narządy mowy odpowiedzialne za powstawanie głosek, - stara się poprawnie akcentować wyrazy rodzime i zapożyczenia, - wypowiada zdania, zmieniając akcent zdaniowy, - wie, czym zajmuje się słowotwórstwo, - poprawnie operuje terminami: wyraz podstawowy, wyraz pochodny, - rozumie znaczenie pojęć: podstawa słowotwórcza i formant, - oddziela formant od podstawy słowotwórczej, - wskazuje przedrostki i przyrostki, - poprawnie posługuje się terminami: rodzina wyrazów, wyrazy pokrewne, rdzeń, - tworzy rodzinę wyrazów, - definiuje pojęcie: wyraz złożony, - wskazuje wyrazy złożone, - wyjaśnia różnicę między skrótem a skrótowcem, - podaje pełne nazwy organizacji zapisanych w formie skrótowców, - porządkuje wyrazy w kolejności od treści najuboższej do najbogatszej i odwrotnie, - od podanych wyrazów tworzy wyrazy nacechowane dodatnio i ujemnie (zdrobnienia i zgrubienia) , - zna definicję frazeologizmu, - odróżnia zwroty, wyrażenia i frazy, - wyjaśnia znaczenie podanych związków frazeologicznych, - rozumie pojęcia: archaizm i neologizm, - nazywa typy neologizmów, - rozumie znaczenie pojęć: synonim, homonim, antonim, - dopisuje wyrazy bliskoznaczne i przeciwstawne, - zna zasady pisowni wyrazów z przeczeniem "nie", - wymienia zasady dotyczące pisowni wyrazów małą i wielką literą, - zna zasady pisowni wyrazów z "ch", "h", "rz", "ż", "ó", "u", "ą", "ę", "on", "en", "om", "em". Na ocenę dostateczną (poziom podstawowy) W zakresie kształcenia językowego uczeń: - dostrzega w tekstach odmianę potoczną, - wymienia czynniki decydujące o stylu, - przekształca zdania, unikając słów, wyrażeń i zwrotów potocznych, - wskazuje w tekście elementy stylu potocznego i określa ich funkcję, - określa główny cel stylu artystycznego, - z różnych tekstów (epika, liryka, dramat) wypisuje przykłady środków językowych i nazywa je, - wymienia gatunki stylu naukowego, - rozpoznaje styl popularnonaukowy, - wymienia gatunki stylu urzędowego (informujące, dokumentujące i hasłowe) , - wskazuje w tekstach elementy stylu urzędowego, - formułuje zasady pisania dokumentów - CV, życiorysu, listu motywacyjnego i podania, - dokonuje podziału gatunków publicystycznych ze względu na cel wypowiedzi, - określa gatunek konkretnego tekstu publicystycznego, - redaguje słowniczek gwary uczniowskiej, - stara się poprawnie artykułować głoski, - rozróżnia samogłoski i spółgłoski, - rozróżnia spółgłoski twarde i miękkie, dźwięczne i bezdźwięczne, ustne i nosowe, - wyjaśnia, na czym polega zjawisko ubezdźwięcznienia w wygłosie, - uzasadnia sposób akcentowania wyrazów obcego pochodzenia zakończonych na "-yka", "-ika", - od wyrazów podstawowych tworzy wyrazy pochodne, - do wyrazów pochodnych podaje wyrazy podstawowe, - tworzy wyrazy pochodne przez dodanie przedrostków i przyrostków, - rysuje wykres rodziny wyrazów o przejrzystej budowie, - wskazuje wspólny rdzeń, - wskazuje oboczności rdzenia (na prostych przykładach) , - odróżnia zrosty i złożenia, - od dwóch prostych wyrazów tworzy złożenia, - tworzy skrótowce i zapisuje ich wymowę, - redaguje krótki tekst ogłoszenia, zaproszenia z wykorzystaniem skrótów i skrótowców, - przedstawia w sposób graficzny relacje między treścią a zakresem wyrazów, - w tekstach literackich wyszukuje wyrazy nacechowane dodatnio i ujemnie, - podaje źródła frazeologizmów, - odpowiednio klasyfikuje frazeologizmy, biorąc pod uwagę ich pochodzenie, - wskazuje archaizmy i neologizmy w prostych tekstach, - wyszukuje w tekście poetyckim pary antonimów, - przekształca tekst, zastępując synonimami powtarzające się wyrazy, - w razie wątpliwości dotyczących pisowni wyrazów z przeczeniem "nie" oraz pisowni wyrazów małą i wielką literą korzysta ze słownika ortograficznego, - w razie wątpliwości dotyczących pisowni wyrazów z "ch", "h", "rz", "ż", "ó", "u", "ą", "ę", "on", "en", "om", "em" posługuje się słownikiem ortograficznym. Na ocenę dobrą (poziom rozszerzający) W zakresie kształcenia językowego uczeń: - rozróżnia język mówiony od języka pisanego, odmianę ogólną od potocznej, - określa nadawcę, adresata, cel i sytuację wypowiedzi, - rozpoznaje elementy stylu potocznego w języku pisanym (reportażach, felietonach) , - określa funkcje środków językowych w utworach, - w tekstach naukowych wskazuje charakterystyczne środki językowe, - redaguje usprawiedliwienie i zawiadomienie, używając stylu urzędowego, - na podstawie wzorów redaguje własne dokumenty: CV, życiorys i podanie, - wskazuje w tekstach cechy stylu publicystycznego, - analizuje nagłówki prasowe w wybranych gazetach, - redaguje informacje prasowe, - określa rodzaje stylizacji w poszczególnych tekstach (archaizację i dialektyzację) , - prawidłowo artykułuje głoski (wypowiedzi ustne, czytanie, recytacja) , - wskazuje różnice między wymową a pisownią niektórych wyrazów, - określa sylaby (otwarte i zamknięte) , - jest świadomy funkcji narządów mowy, omawia powstawanie głosek, - bezbłędnie zapisuje wyrazy zakończone głoską dźwięczną lub bezdźwięczną, - zna zasady akcentowania wyrazów na 3. i 4. sylabie od końca, - wyjaśnia, na czym polega intonacja, - wskazuje wyrazy podzielne i niepodzielne słowotwórczo, - dokonuje analizy słowotwórczej wyrazów, - tworzy wyrazy pochodne od wyrażeń przyimkowych, - wykonuje wykres rodziny wyrazów (trudniejsze przykłady) , - samodzielnie podaje przykłady zestawień, zrostów i złożeń, - dokonuje podziału skrótowców ze względu na budowę i sposób odczytywania (głoskowce, literowce, grupowce, mieszane), - porównuje treść i zakres znaczeniowy wyrazów oraz wyciąga wnioski (im bogatsza treść wyrazu, tym węższy jego zakres) , - układa dialog między rodzeństwem z wykorzystaniem kilku zdrobnień i zgrubień, - określa rodzaj frazeologizmu, biorąc pod uwagę jego budowę, - omawia typy neologizmów, - rozpoznaje w tekście archaizmy i neologizmy oraz określa ich funkcję, - układa wyrazy bliskoznaczne i przeciwstawne według stopnia natężenia treści, - dobiera synonimy o ujemnym zabarwieniu emocjonalnym, - uzasadnia pisownię wyrazów z przeczeniem "nie" oraz pisownię wyrazów małą i wielką literą, - bezbłędnie uzupełnia dyktando z lukami, uzasadnia pisownię wyrazów z "ch", "h", "rz", "ż", "ó", "u", "ą", "ę", "en", "on", "om", "em". Na ocenę bardzo dobrą (poziom dopełniający) W zakresie kształcenia językowego uczeń: - stosuje odpowiednio styl potoczny lub oficjalny, - stosuje elementy stylu potocznego dla ożywienia opisu, charakteryzowania postaci lub środowiska, - stosuje środki stylistyczne, redagując opis obrazu i pozdrowienia, - analizuje tekst naukowy (wyjaśnia terminy specjalistyczne, posługując się odpowiednim słownikiem) , - poprawia błędy w pismach urzędowych, - analizuje pisma urzędowe (zarządzenia,regulaminy, protokół, oświadczenie, itp.) , - stosuje zasady interpunkcji i ortografii oraz styl urzędowy, redagując pisma urzędowe, - analizuje dziennikarskie formy wypowiedzi pod względem językowym, - redaguje reportaż, recenzję i sprawozdanie, - wyrazy gwarowe zapisuje w brzmieniu ogólnopolskim, - układa tekst, stosując dowolną gwarę, - zna źródła rozbieżności między mową a pismem, - określa różne funkcje samogłoski "i" w wyrazie, - przeprowadza i biegle omawia klasyfikację głosek ze względu na stopień zbliżenia narządów mowy, - poprawnie wyróżnia wyrazy bezakcentowe, - poprawnie akcentuje wyrazy rodzime i obcego pochodzenia, - rysuje linię intonacyjną zdania, - podaje przykłady wyrazów, które są wyrazami pochodnymi, ale jednocześnie i wyrazami podstawowymi dla innych wyrazów, - biegle nazywa i analizuje kategorie słowotwórcze wyrazów, - potrafi omówić funkcje formantów słowotwórczych, - wskazuje rdzenie oboczne i omawia oboczności (trudniejsze przykłady) , - poprawnie odmienia zrosty, - poprawnie odmienia skrótowce, - przekształca tekst, wstawiając wyrazy o bogatszej treści, - określa funkcję wyrazów zdrobniałych i zgrubiałych w wypowiedzi, - układa opowiadanie na wskazany temat z wykorzystaniem kilku związków frazeologicznych, - uzasadnia celowość użycia archaizmów i neologizmów, - porównuje teksty, określa funkcję wyrazów bliskoznacznych i przeciwstawnych, - redaguje krótką wypowiedź na wskazany temat z zastosowaniem pary antonimów, - tworzy rebusy ortograficzne dotyczące pisowni wyrazów z przeczeniem "nie" oraz pisowni wyrazów małą i wielką literą, - rozpoznaje wyjątki od zasad pisowni wyrazów z przeczeniem "nie" oraz pisowni wyrazów małą i wielką literą, - rozpoznaje pisownię wyrazów, które nie podlegają zasadom ortograficznym, - rozpoznaje wyjątki od zasad pisowni wyrazów z "ch", "h", "rz", "ż", "ó", "u", ą", "ę", "on", "en", "om". "em". Na ocenę celującą W zakresie kształcenia językowego uczeń: - układa oryginalne teksty własne w określonym stylu z wykorzystaniem różnych środków stylistycznych, - zapamiętane i zrozumiane wiadomości z zakresu fonetyki świadomie wykorzystuje w sytuacjach typowych i problemowych, które potrafi krytycznie ocenić, - zapamiętane i zrozumiane wiadomości z zakresu słowotwórstwa świadomie wykorzystuje w sytuacjach typowych i problemowych, które potrafi krytycznie ocenić, - bezbłędnie stosuje zasady ortograficzne. Opracowanie: Bożena Kuka Wyświetleń: 10274
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |