![]() | ||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||
Katalog Zdzisława Frąszczak Matematyka, Scenariusze Rozwiązywanie zadań z potęgami i pierwiastkamiRozwiązywanie zadań z potęgami i pierwiastkami.Scenariusz zajęć koła matematycznegoKlasa I gimnazjum Czas - 45 minut Cele zajęć: - utrwalenie, pogłębienie i poszerzenie umiejętności potęgowania i pierwiastkowania liczb, - poznanie sposobu znajdowania ostatniej cyfry liczby danej w postaci potęgi o dowolnie dużym wykładniku, - przypomnienie cech podzielności, - doskonalenie umiejętności rozwiązywania równań i nierówności. Metody: - problemowo- ćwiczeniowa, - poszukująca, - czynnościowa. Pomoce: - karty z zadaniami do pracy na zajęciach. Formy pracy: - krótki wykład, - indywidualna, - grupowa. Uproszczony tok zajęć: 1. Sprawdzenie obecności. 2. Podanie problemu i krótki wykład. 3. Podział na grupy macierzyste. 4. Właściwe zajęcia w grupach eksperckich. 5. Powrót do grup macierzystych i prezentacja rozwiązań. 6. Ocena i podsumowanie pracy. 7. Propozycja tematu następnych zajęć. 8. Ewaluacja zajęć. Ad 2 Uczniowie zastanawiają się nad następującymi problemami: - jaka jest ostatnia cyfra liczby 3125? - jaka jest ostatnia cyfra liczby 71906? Jeśli któryś z uczniów zna sposób, to go w krótkim wykładzie podaje, jeśli nie, to podaje nauczyciel. Ad 3 Uczniowie dzielą się na grupy, które nazywamy macierzystymi. W grupie powinno być tyle osób, ile zadań jest do rozwiązania. Grupy otrzymują przygotowane, jednakowe karty z zadaniami do pracy. Każdy uczeń sam wybiera jedno z zadań do rozwiązania, takie, z którym według własnej oceny poradzi sobie najlepiej. Ad 4 Po dokonaniu wyboru zadań grupy macierzyste rozpadają się. Tworzone są grupy eksperckie. Grupa taka składa się z uczniów, którzy zdecydowali się na rozwiązywanie tego samego zadania. uczniowie przystępują do pracy. Mają do rozwiązania tylko jedno zadanie. Mogą spokojnie nad nim się zastanowić, przedyskutować pomysły, wybrać najlepsze rozwiązanie, ewentualnie pokazać różne sposoby rozwiązania. Nauczyciel obserwuje pracę grup, dyskretnie pomaga. Ad 5 Po rozwiązaniu zadania grupy eksperckie ulegają rozpadowi, następuje powrót do grup macierzystych. Teraz każdy z uczniów - ekspertów pełni w grupie macierzystejrolę nauczyciela uczącego kolegów sposobu rozwiązania zadania, którym zajmował się w grupie eksperckiej. Oto zestaw zadań przygotowanych na kartach do pracy w grupach eksperckich: 1. Uzasadnij, że liczba 1011 + 5 jest podzielna przez 3, 5, 15. 2. Jaka jest cyfra jedności liczby a, jeśli a = 512 +1015 +911. Odpowiedź uzasadnij. 3. Czy prawdą jest, że ![]() 4.. Oblicz niewiadomą liczbę x: ![]() 5. Wykazać, że suma liczb 71983 i 31983 jest podzielna przez 10. Ad 6 Ocena słowna. Podsumowując pracę uczniów na zajęciach, wyróżniamy grupy najlepiej współpracujące, oraz zwracamy uwagę na treści, które powinni szczególnie zapamiętać. Ad 8 Rozdam kartki z prośbą o podkreślenie właściwej odpowiedzi. Ankieta anonimowa. Ankieta dla ucznia (Podkreśl właściwą odpowiedź).
Opracowanie: Zdzisława Frąszczak Wyświetleń: 4421
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |