|
| ||||||||
Katalog Magdalena Jastrzębska Język polski, Scenariusze Pesymistyczny obraz współczesnego świata na łamach prasyPesymistyczny obraz współczesnego świata na łamach prasy.KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGOW klasie III gimnazjum uwzględniający realizację ścieżki czytelniczej i medialnej. Cele: Uczeń potrafi: - wyszukiwać i porządkować informacje - samodzielnie oceniać problemy i zjawiska - rozróżniać nagłówki prasowe oraz podtytuły i nadtytuły - zapisać zwięzła notatkę - analizować komunikaty medialne Metody: pogadanka, aktywne czytanie, dyskusja Formy pracy: praca indywidualna i grupowa Pomoce dydaktyczne: - Słownik Języka Polskiego - Prasa codzienna (np. "Gazeta Wyborcza", "Rzeczpospolita" lub dzienniki lokalne). Przebieg lekcji: 1. Wprowadzenie w tematykę lekcji. 2. Podanie tematu lekcji. 3. Wyjaśnienie przy pomocy słownika terminów: nagłówek prasowy, nadtytuł, podtytuł. 4. Przeglądanie prasy codziennej: uczniowie przeglądają w parach lub grupach 3 - osobowych newsy i notują o czym informują w swych nagłówkach gazety. 5. Uczniowie sporządzają notatkę w formie tabeli. Kwalifikują odpowiednio informacje dzieląc je na: nieszczęścia, dramaty, katastrofy. 6. Odczytanie pracy grupowej. 7. Klasa ustala, jaki obraz świata wyłania się z nagłówków prasowych - dyskusja. Uczniowie powinni w tym momencie lekcji zwrócić uwagę na pesymistyczną wizję świata, na "pochód zła" wyłaniający się z prasy. Warto zastanowić się także nad ogromną popularnością tego rodzaju tematów, popytem na sensację. Najlepiej sprzedającymi się informacjami są informacje "złe": porwania, zabójstwa, ataki terrorystyczne itp. 8. Uczniowie powinni zwrócić uwagę jakich części mowy używa się najczęściej, by przyciągnąć uwagę czytelników np.:
9. Zadanie tematu pracy domowej. Jaki obraz świata wyłania się z pierwszych stron gazet? Opracowanie: mgr Magdalena Jastrzębska Wyświetleń: 1641
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |