Katalog

Barbara Zając, Anna Budnik
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zabaw w młodszej grupie wiekowej

- n +

Jesteśmy w tajemniczym ogrodzie

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z WYKORZYSTANIEM ZABAW W MŁODSZEJ GRUPIE WIEKOWEJ

CELE:
Dziecko:
* zna nazwy warzyw, rozpoznaje je po wyglądzie i smaku
* rozumie potrzebę spożywania warzyw
* potrafi reagować na różnorodne sygnały
* rozpoznaje poznawane cyfry i litery
* wykorzystuje w pracy różnorodne środki plastyczne

METODY: objaśnienie, instrukcja, pochwała, działanie, rozwiązanie danego problemu, zagadki dzieci

FORMY PRACY: w małych zespołach, z całą grupą

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: fartuszki z emblematem konewki dla prowadzących, papierowe chmurki, chmurki z cyframi 1-5 i literami o, g, r, ó, d; emblematy warzyw: ogórek, marchewka, pietruszka, pomidor, burak, seler, cebula, itp. ; "zaczarowany kalendarz", kasety z piosenką "Na marchewki urodziny" i zespołu Las Ketchup, magnetofon, 4 papierowe talerze w kolorach: białym, pomarańczowym, czerwonym i zielonym; konewki, kolorowe bibuły
i papier, klej, taśma klejąca, wstążeczki, gazety, soki warzywne, kubeczki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

I CZĘŚĆ WSTĘPNA:

1. Zabawa wprowadzająca.
Prowadząca- ogrodniczka mówi: "Witam was wszystkich bardzo, bardzo serdecznie i zapraszam w podróż balonem. Polecimy między chmurkami jedno dziecko za drugim. Ja będę pilotem - ustawcie się za mną. " (Dzieci razem z"pilotem" płyną pomiędzy rozłożonymi na podłodze chmurkami, na znak zatrzy-mują się). "Jesteśmy na miejscu, każdy chwyta jedną chmurkę. Na środku zostają te dzieci, których chmurka ma numerek. Ustawcie się w kolejności od najmniejszego numeru. Odwróćcie chmurki- Jak nazywa się miejsce dokąd dolecieliśmy? "OGRÓD".

II CZĘŚĆ WŁAŚCIWA:

2. Zabawa "Głuchy telefon".
Prowadząca (2) mówi: Wiemy już, że znajdujemy się w ogrodzie, ale w jakim to za chwilę sami odgadniecie. Ustawcie się teraz po równo za czterema ogrodniczkami, one szepną w każdym rzędzie tajemnicze słowo, a wy przekażecie je sobie kolejno i pierwszy w każdym szeregu wypowie je głośno. (po odgadnięciu pierwsza osoba podchodzi do stolika i wybiera dla swojej grupy emble-maty odgadniętego warzywa). W tym czasie, gdy dzieci wybierają warzywa"ogrodniczki" wołają:
"Kto warzywa zawsze je,
dobrze czuje się. "
Kiedy wszystkie grupy mają już emblematy warzyw "ogrodniczka" pyta:
,,Jak nazwiemy takie miejsce, w którym rosną wybrane przez was rośliny?"
- Jest to ogród warzywny!"

3. Zabawa przy piosence "Na marchewki urodziny".
Do grupy dzieci wbiega kolejna ogrodniczka i woła:
,,Słuchajcie, słuchajcie na ławce w ogrodzie znalazłam kalendarz, ale jest jakiś niezwykły. W okienku przeznaczonym na dzisiejszy dzień jest jakiś liścik, otwórzmy go. "(dzieci odczytują np. 28. 06- URODZINY MARCHEWKI) Prowadząca mówi: "Skoro marchewki mają dziś swoje urodziny to zabawmy się razem. Prosimy wszystkie marchewki do środka, a my utwórzmy wielkie koło."
(Wszyscy bawią się przy melodii:"Na marchewki urodziny.")
Ponownie "ogrodniczki" wołają:
"Kto warzywa zawsze je,
dobrze czuje się."

4. Zabawa "Czyste warzywa".
Następna "ogrodniczka" mówi do dzieci:
"Już kolejny raz słyszymy, że należy jeść warzywa- po co? Żeby być zdrowym. Co trzeba najpierw z nimi zrobić? Umyć je. Poszukajcie więc talerza w kolorze swojego warzywa i usiądźcie tam. "(Cztery ogrodniczki podchodzą z konewkami do "warzyw" na talerzach i "polewają je", "warzywa" myją się w rytm melodii zespołu Las Ketchup.

5. Zabawa "Sałatka warzywna".
Piąta "ogrodniczka" zaprasza dzieci:
"Skoro wszystkie warzywa są już wymyte możemy z nich przyrządzić pyszną sałatkę na urodziny marchewek. Usiądzcie wszystkie w dużym kole i na znak - słowny, rysunkowy, dźwiękowy wszystkie"warzywa" jednego rodzaju obiegną "jak w mikserze" koło i usiądą na swoje miejsce. Mam nadzieję, że "sałatka" jest nie tylko zdrowa, ale również bardzo smaczna."

6. Zabawa, "Odgadnij jakie to warzywo".
Następna "ogrodniczka" mówi do dzieci-"warzyw":
"Wszyscy już doskonale wiemy jakie jesteście smaczne, pyszne i zdrowe. Jestem bardzo ciekawa czy oprócz siebie znacie jeszcze inne warzywa. Żeby się o tym przekonać zapraszam was ponownie na swoje talerze, tam czekają na was różne materiały, z których wykonacie na jednym z was dowolnie wybrane warzywo, ułożycie- wierszyk, zagadkę lub ciekawe powiedzenie, a wszyscy pozostali spróbują odgadnąć - jakie to warzywo. Zapraszam was do pracy." (Dzieci próbują wykonać z bibuły, papieru, gazet, kleju i taśmy warzywa, układają zagadkę i prezentują się.)

III CZĘŚĆ KOŃCOWA.
7. Podsumowanie zajęć. Myślę, że już nikt nie ma wątpliwości o tym, że warzywa są zdrowe i smaczne. Wszyscy solidnie pracowaliście, ale myślę, że najwyższy czas już czegoś się napić, przecież jesteśmy u marchewki na urodzinach. Zapraszam was do degustacji soków, skosztujcie, a później wszystkim powiecie z czego on był. Życzę wam smacznego.
(Dzieci piją soki: marchewkowy, pomidorowy i buraczany, mówią wszystkim jaki ma smak.)
Skoro warzywne soki były smaczne i zdrowe to zawołajmy razem:
"Kto warzywa zawsze je,
dobrze czuje się."

UWAGA: Zajęcia mogą być przeprowadzone przez jedną lub kilka współpracujących ze sobą osób.

Opracowanie: ANNA BUDNIK
BARBARA ZAJĄC

Wyświetleń: 5431


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.