Katalog Barbara Zając, Anna Budnik Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz zajęć z wykorzystaniem zabaw w młodszej grupie wiekowejJesteśmy w tajemniczym ogrodzieSCENARIUSZ ZAJĘĆ Z WYKORZYSTANIEM ZABAW W MŁODSZEJ GRUPIE WIEKOWEJCELE: Dziecko: * zna nazwy warzyw, rozpoznaje je po wyglądzie i smaku * rozumie potrzebę spożywania warzyw * potrafi reagować na różnorodne sygnały * rozpoznaje poznawane cyfry i litery * wykorzystuje w pracy różnorodne środki plastyczne METODY: objaśnienie, instrukcja, pochwała, działanie, rozwiązanie danego problemu, zagadki dzieci FORMY PRACY: w małych zespołach, z całą grupą ŚRODKI DYDAKTYCZNE: fartuszki z emblematem konewki dla prowadzących, papierowe chmurki, chmurki z cyframi 1-5 i literami o, g, r, ó, d; emblematy warzyw: ogórek, marchewka, pietruszka, pomidor, burak, seler, cebula, itp. ; "zaczarowany kalendarz", kasety z piosenką "Na marchewki urodziny" i zespołu Las Ketchup, magnetofon, 4 papierowe talerze w kolorach: białym, pomarańczowym, czerwonym i zielonym; konewki, kolorowe bibuły i papier, klej, taśma klejąca, wstążeczki, gazety, soki warzywne, kubeczki. PRZEBIEG ZAJĘĆ: I CZĘŚĆ WSTĘPNA: 1. Zabawa wprowadzająca. Prowadząca- ogrodniczka mówi: "Witam was wszystkich bardzo, bardzo serdecznie i zapraszam w podróż balonem. Polecimy między chmurkami jedno dziecko za drugim. Ja będę pilotem - ustawcie się za mną. " (Dzieci razem z"pilotem" płyną pomiędzy rozłożonymi na podłodze chmurkami, na znak zatrzy-mują się). "Jesteśmy na miejscu, każdy chwyta jedną chmurkę. Na środku zostają te dzieci, których chmurka ma numerek. Ustawcie się w kolejności od najmniejszego numeru. Odwróćcie chmurki- Jak nazywa się miejsce dokąd dolecieliśmy? "OGRÓD". II CZĘŚĆ WŁAŚCIWA: 2. Zabawa "Głuchy telefon". Prowadząca (2) mówi: Wiemy już, że znajdujemy się w ogrodzie, ale w jakim to za chwilę sami odgadniecie. Ustawcie się teraz po równo za czterema ogrodniczkami, one szepną w każdym rzędzie tajemnicze słowo, a wy przekażecie je sobie kolejno i pierwszy w każdym szeregu wypowie je głośno. (po odgadnięciu pierwsza osoba podchodzi do stolika i wybiera dla swojej grupy emble-maty odgadniętego warzywa). W tym czasie, gdy dzieci wybierają warzywa"ogrodniczki" wołają: "Kto warzywa zawsze je, dobrze czuje się. " Kiedy wszystkie grupy mają już emblematy warzyw "ogrodniczka" pyta: ,,Jak nazwiemy takie miejsce, w którym rosną wybrane przez was rośliny?" - Jest to ogród warzywny!" 3. Zabawa przy piosence "Na marchewki urodziny". Do grupy dzieci wbiega kolejna ogrodniczka i woła: ,,Słuchajcie, słuchajcie na ławce w ogrodzie znalazłam kalendarz, ale jest jakiś niezwykły. W okienku przeznaczonym na dzisiejszy dzień jest jakiś liścik, otwórzmy go. "(dzieci odczytują np. 28. 06- URODZINY MARCHEWKI) Prowadząca mówi: "Skoro marchewki mają dziś swoje urodziny to zabawmy się razem. Prosimy wszystkie marchewki do środka, a my utwórzmy wielkie koło." (Wszyscy bawią się przy melodii:"Na marchewki urodziny.") Ponownie "ogrodniczki" wołają: "Kto warzywa zawsze je, dobrze czuje się." 4. Zabawa "Czyste warzywa". Następna "ogrodniczka" mówi do dzieci: "Już kolejny raz słyszymy, że należy jeść warzywa- po co? Żeby być zdrowym. Co trzeba najpierw z nimi zrobić? Umyć je. Poszukajcie więc talerza w kolorze swojego warzywa i usiądźcie tam. "(Cztery ogrodniczki podchodzą z konewkami do "warzyw" na talerzach i "polewają je", "warzywa" myją się w rytm melodii zespołu Las Ketchup. 5. Zabawa "Sałatka warzywna". Piąta "ogrodniczka" zaprasza dzieci: "Skoro wszystkie warzywa są już wymyte możemy z nich przyrządzić pyszną sałatkę na urodziny marchewek. Usiądzcie wszystkie w dużym kole i na znak - słowny, rysunkowy, dźwiękowy wszystkie"warzywa" jednego rodzaju obiegną "jak w mikserze" koło i usiądą na swoje miejsce. Mam nadzieję, że "sałatka" jest nie tylko zdrowa, ale również bardzo smaczna." 6. Zabawa, "Odgadnij jakie to warzywo". Następna "ogrodniczka" mówi do dzieci-"warzyw": "Wszyscy już doskonale wiemy jakie jesteście smaczne, pyszne i zdrowe. Jestem bardzo ciekawa czy oprócz siebie znacie jeszcze inne warzywa. Żeby się o tym przekonać zapraszam was ponownie na swoje talerze, tam czekają na was różne materiały, z których wykonacie na jednym z was dowolnie wybrane warzywo, ułożycie- wierszyk, zagadkę lub ciekawe powiedzenie, a wszyscy pozostali spróbują odgadnąć - jakie to warzywo. Zapraszam was do pracy." (Dzieci próbują wykonać z bibuły, papieru, gazet, kleju i taśmy warzywa, układają zagadkę i prezentują się.) III CZĘŚĆ KOŃCOWA. 7. Podsumowanie zajęć. Myślę, że już nikt nie ma wątpliwości o tym, że warzywa są zdrowe i smaczne. Wszyscy solidnie pracowaliście, ale myślę, że najwyższy czas już czegoś się napić, przecież jesteśmy u marchewki na urodzinach. Zapraszam was do degustacji soków, skosztujcie, a później wszystkim powiecie z czego on był. Życzę wam smacznego. (Dzieci piją soki: marchewkowy, pomidorowy i buraczany, mówią wszystkim jaki ma smak.) Skoro warzywne soki były smaczne i zdrowe to zawołajmy razem: "Kto warzywa zawsze je, dobrze czuje się." UWAGA: Zajęcia mogą być przeprowadzone przez jedną lub kilka współpracujących ze sobą osób.
Opracowanie: ANNA BUDNIK Wyświetleń: 5431
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |