![]() |
![]() |
Katalog Teresa Lewandowska Lekcja wychowawcza, Scenariusze "Co to znaczy dobry zespół klasowy?" - scenariusz zajęć otwartych - lekcja wychowawczaCo to znaczy dobry zespół klasowy?<Kompetencje:- główna - rozwiązywanie problemów w twórczy sposób - poboczna - budowanie więzi międzyludzkich Cele: Uczeń: - formułuje problemy - potrafi w krótkim czasie zdefiniować problem - umie zanalizować i ocenić dany problem - prezentuje swój wniosek i broni go w dyskusji - rozwija sprawność umysłową; kojarzy fakty, wyciąga wnioski w stosunku do swojej osoby. Środki dydaktyczne: Małe karteczki, ołówki, pudełko, duże arkusze papieru (6 szt.), mazaki, kartki z niedokończonymi zdaniami, kwadraciki czerwone i czarne. Metody: Otwarte ucho, mapa skojarzeń, graffiti. Formy pracy: - praca indywidualna - praca całą klasą - praca w grupach Przebieg lekcji 1. Nauczyciel rozdaje uczniom po dwie karteczki i prosi o napisanie na każdej kartce odpowiedzi na pytanie z tablicy: "Co to znaczy dobry zespół klasowy?" Następnie uczniowie wrzucają karteczki do pudełka. (Metoda: otwarte ucho-wariant pisemny) 2. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wyodrębniają i porządkują obszary zgranego zespołu klasowego. 3. Po wyczerpaniu karteczek uczeń odczytuje zapis z tablicy np.: akceptacja, wzajemna pomoc, kulturalne zachowanie, zaufanie, podejmowanie decyzji, przyjaźń, tolerancja, odpowiedzialność, łagodzenie konfliktów itp.(Metoda: mapa skojarzeń). 4. Uczniowie, którzy ładnie piszą, tytułują każdy plakat nazwą obszaru i zawieszają go w klasie. 5. Nauczyciel dzieli klasę na 4 lub5-osobowe grupy i każdej wręcza kartkę z niedokończonymi zdaniami. (załącznik nr 1) (Metoda: graffiti wariant nr 2). 6. Po uzupełnieniu zdań grupy prezentują swoją pracę. 7. Uczniowie podsumowują lekcję, jakie obszary według nich świadczą o zgranym zespole? 8. Uczniowie oceniają lekcję. Na ławce leżą dwukolorowe kartoniki (czerwone i czarne). Uczeń wybiera jeden. Czerwony kartonik oznacza - jestem zadowolony, było O.K. Czarny kartonik oznacza - nie podobało mi się, strata czasu. Uczniowie wrzucają kartoniki do pudełka. Załącznik nr 1 Nie myślałem, że w mojej klasie..................... ......................................................... ......................................................... ......................................................... Nie spodziewałem się, że.......................................... .......................................................... .......................................................... .......................................................... Zależy mi na................................................ .......................................................... .......................................................... .......................................................... Dzisiejsza lekcja........................................ .......................................................... .......................................................... .......................................................... Opracowanie: Teresa Lewandowska Wyświetleń: 15350
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |