Katalog Jolanta Gawron Zajęcia zintegrowane, Artykuły Zainteresowanie rodziców postępami swoich dzieciZainteresowania rodziców postępami swoich dzieci w kształceniu zintegrowanymArtykuł ten jest skierowany do nauczycieli kształcenia zintegrowanego. Powyższy materiał zawiera informacje o współpracy nauczyciela z rodzicami. Z moich obserwacji wynika, że im częściej rodzice kontaktują się ze szkołą, tym uczeń osiąga lepsze wyniki w nauce.Motto: Jak snycerz artysta musi dokładnie znać jakość i cechy drewna, które obrabia, tak i wychowawca powinien znać dziecko, które ma kształtować na człowieka dorosłego. G. Mialaret Naczelnym zadaniem szkoły jest wszechstronne przygotowanie młodego pokolenia do życia w dorosłym społeczeństwie. Cel ten szkoła może osiągnąć przez wyposażenie uczniów w odpowiednie wiadomości, umiejętności, postawy, przyzwyczajenia i nawyki. Przygotowanie dzieci do współczesnego życia wymaga zarówno ze strony nauczyciela jak i uczniów coraz to wyższej sprawności i kwalifikacji zawodowych. Szczególnie trudne zadanie stoi przed nauczycielem kształcenia zintegrowanego. Dziecko przychodzi do szkoły z odpowiednim dla swego środowiska sposobem bycia. Ma także inny sposób patrzenia na świat niż ludzie dorośli. Sposób bycia i patrzenia dziecka na otaczającą rzeczywistość szkoła albo wzmacnia nowymi postępami i sposobami postępowania, albo go zmienia i buduje od nowa, jeżeli jest niezgodny z założeniami. Aby podołać wszystkim zadaniom, jakie stoją przed nauczycielem kształcenia zintegrowanego, musi on dokładnie znać psychikę ucznia i jego możliwości fizyczne oraz rozumieć zależności, jakie zachodzą pomiędzy pracą nauczyciela a postępami wychowawczymi i dydaktycznymi ucznia. Powodzenia szkolne uczniów na każdym szczeblu kształcenia są wynikiem kompleksowego działania wielu czynników, które wpływają na przebieg i rezultaty pracy szkolnej, kształtując sprawność intelektualną i motywy uczenia się. W sposób bezsporny mogę stwierdzić, że w kompleksie działania wielu czynników, które wywierają istotny wpływ na wyniki nauczania należy zaliczyć środowisko rodzinne dziecka. Rodzina jest grupą o ogromnym znaczeniu praktyczno - życiowym zarówno dla jednostki jak i społeczeństwa. Zaspakaja szereg ważnych potrzeb życiowych jednostki, a jej zadania w zakresie socjalizacji młodego pokolenia są podstawą istnienia i właściwego funkcjonowania społeczeństwa. Od momentu wejścia dziecka do szkoły najważniejszą sprawą dla nauczycieli i rodziców jest powodzenie dziecka w nauce. M Ziemska analizując bogactwo zachowań się rodziców wobec dzieci, wyróżnia właściwe i niewłaściwe postawy rodzicielskie. Z podstaw właściwych należy wymienić: postawy akceptacji, współdziałania, rozumnej swobody i uznanie praw dziecka. Postawy rodziców wpływają zasadniczo na atmosferę życia rodzinnego, na zainteresowania rodziców postępami swoich dzieci. Postawy rodzicielskie wpływają na powstanie określonych form zachowania się dziecka, na kształtowanie się jego osobowości. Głównym zadanie rodziny jest zapewnienie dziecku bezpieczeństwa i opieki wychowawczej, zaś w wieku szkolnym wdrażanie go do uczenia się, zainteresowania jego postępami w nauce, uczestnictwo w życiu szkoły. Jednak w wielu rodzinach różnie są te zadania realizowane. Dlatego też A. Kelm zwraca uwagę, że "punktem wyjścia w kształtowaniu pozytywnego stosunku dziecka do nauki i szkoły jest bezpośrednie zainteresowanie rodziców postępami dziecka i jego sytuacją w szkole oraz, że zainteresowanie się rodziców losem własnych dzieci jest bardzo mocnym bodźcem do wytwarzania pozytywnego stosunku dzieci do nauki i szkoły". Osiąganie zadawalających ocen opisowych w kształceniu zintegrowanym służyć będzie współdziałanie nauczycieli i rodziców. Rodzice mogą pomóc nauczycielowi przede wszystkim przez świadome wyrabianie u własnych dzieci pozytywnej motywacji uczenia się, zapewnienia odpowiednich warunków do odrabiania lekcji, okazywanie dziecku stałego zainteresowania jego postępami w nauce. Dziecko, które przed pójściem do szkoły pełniło wyłącznie rolę syna czy córki wraz z rozpoczęciem nauki staje się uczniem. Ważne jest to, aby obie te role - dziecka i ucznia uzupełniały się wzajemnie a nie kolidowały ze sobą. Dlatego tak ważna jest współpraca rodziców z nauczycielami. Aby postawy rodziców pozwoliły na harmonijne łączenie obowiązków dziecka i ucznia wymagane jest przygotowanie do pełnienia swoich obowiązków. Przygotowanie rodziców do roli rodziców ucznia jest skomplikowane. Nie mając praktycznego oparcia, rodzice są często zupełnie nieprzygotowani do tej roli. Powoduje to przyjmowanie przez nich skrajnych postaw, co w konsekwencji prowadzi do braku dobrych wyników w nauce. Rodzicom należy uświadomić fakt, iż za pozytywne osiągnięci ucznia są odpowiedzialni na równi z nauczycielami, a nawet więcej. To od ich postawy wobec szkoły zależy postawa wobec szkoły i akceptacja środowiska szkolnego przez ucznia. To rodzice uświadamiają dziecku jak ważna jest nauka. Poprzez odpowiednia pomoc w nauce domowej oraz organizację tej nauki, a także organizację czasu wolnego i współdziałanie z nauczycielem przyczynią się do osiągnięcia przez dziecko komfortu psychicznego i fizycznego, który jest niezbędnym warunkiem osiągnięć ucznia. Niebagatelną rolę odgrywają tu również czynniki, jak warunki materialne, mieszkaniowe, zgodna i harmonijna atmosfera domowa. Dlatego szkoła i nauczyciele powinni przeprowadzać pogadanki czy odczyty, czyli powinni przeprowadzać pedagogizację rodziców. Prowadząc pedagogizację rodziców nie tylko organizuję dla nich odczyty i dyskusje pedagogiczne. Bardzo często prowadzę rozmowy indywidualne, zapraszam rodziców do udziału w zajęciach i imprezach szkolnych i klasowych, do udziału w wycieczkach i wędrówkach, a także wspólnie z rodzicami prowadzę zajęcia według opracowanego planu. Wszystkie propozycje tematyczne dla poszczególnych grup wiekowych dzieci ogniskują w zasadzie wokół trzech obszarów wiedzy pedagogicznej, a mianowicie: wiedzy o roli rodziców wobec swoich dzieci, wiedzy o dziecku, o jego rozwoju psychofizycznym, wiedzy o nauce szkolnej. Wydaje mi się, iż upowszechnianie wiadomości wśród rodziców z tych dziedzin wiedzy może znacząco przyczynić się do tworzenia korzystniejszych warunków wychowania i kształcenia dzieci tak w domu jak i w szkole. Bowiem właściwa, bezkonfliktowa atmosfera domowa, serdeczna postawa wobec dziecka, wzajemna pomoc i zaufanie sprzyja sukcesom w nauce. Wymienione czynniki pozostają w ścisłym związku, niejako determinują bodaj najważniejszy warunek powodzenia dziecka w nauce. Jest to zainteresowanie nauką dziecka. Ten czynnik ma decydujący wpływ na stosunek dziecka do nauki, szkoły, na pozytywne zaaklimatyzowanie się dziecka w środowisku szkolnym, a co za tym idzie osiągania sukcesów w nauce. Zainteresowanie to przejawia się w częstych kontaktach rodziców z wychowawcą, uzgadnianie metod i kierunków mobilizujących dziecko do nauki" , mądrej" pomocy w odrabianiu zadań domowych, wyzwalającej inicjatywę poznawczą dziecka. Rodzice powinni często kontaktować się ze szkołą. Jednak z moich obserwacji wynika, iż zainteresowanie rodziców swoimi dziećmi w klasie pierwszej jest bardzo duże. Stopniowo ono zanika w klasie drugiej i trzeciej. Rodzice zakładają błędnie, iż dziecko potrafi dać sobie radę ze wszystkimi problemami środowiska szkolnego, podczas gdy potrzebuje ono w dalszym ciągu oparcia w rodzicach. Taka sytuacja jest często przyczyną pierwszych niepowodzeń szkolnych. W związku z tym ciągle aktualna jest potrzeba podwyższenia wiedzy wychowawczej rodziców. Podczas spotkań z rodzicami podejmuję działania mające na celu upowszechnianie wśród rodziców wiedzy pedagogicznej i wychowawczej, kształtuję właściwe postawy rodzicielskie, które decydować będą dobrej atmosferze wychowawczej w środowisku rodzinnym. Doradzam konkretne zorganizowanie zajęć w ciągu dnia, korzystne z punktu widzenia jego obowiązków szkolnych i możliwe do zrealizowania w warunkach życia danej rodziny. Dlatego poznaję warunki życia ucznia, gdyż to może stworzyć postawę racjonalnego oddziaływania pedagogicznego. Zależność wyników szkolnych ucznia od współpracy rodziców z nauczycielem była często podejmowana przez pedagogów, lecz problemy te są nadal aktualne, co uwidacznia się szczególnie dzisiaj, gdy następujące zmiany gospodarcze i społeczne w naszym kraju zmuszają rodziców do wzmożonego wysiłku w sferze ekonomicznej. Nie można pozwolić, aby ta sytuacja odbijała się na uczniu, a zapobiec temu może dobra współpraca środowiska rodzinnego i szkolnego. LITERATURA: Ziemska M.: Postawy rodzicielskie, Warszawa 1973 Kelm A.: O opiece nad dzieckiem w rodzinie, Warszawa 198 Super D. E.: Psychologia zainteresowań Opracowanie: Jolanta Gawron Wyświetleń: 812
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |