Katalog

Maria Mazurek
Różne, Scenariusze

Scenariusz lekcji powtórzeniowej na temat warzyw i owoców w kuchni polskiej (metoda projektu)

- n +

Scenariusz lekcji powtórzeniowej na temat warzyw i owoców w kuchni polskiej /metoda projektu/

Zespół Szkół Nr 2 im. 9. PSK w Grajewie

Specjalność: żywienie zbiorowe
Przedmiot: technologia gastronomiczna z towaroznawstwem
Klasa: IV TŻ
Czas realizacji: 2x45minut
Pomoce dydaktyczne:
- projekty: "Co Polacy mają na stole dziś, a co powinni mieć na stole jutro"
- kosz z owocami i warzywami

TEMAT NA TABLICY: Na stole Polaka dziś.. ... i jutro.. ......

Cele operacyjne:
1. Utrwalenie umiejętności intelektualnych w zakresie wyboru warzyw o najwyższej wartości odżywczej.
2. Utrwalenie umiejętności intelektualnych i praktycznych poprzez metodę projektów, w zakresie zastosowania warzyw i owoców w kuchni polskiej.
3. Kształtowanie umiejętności popularyzacji wiedzy o racjonalnym żywieniu wpływającym korzystnie na organizm, zapobiegającym chorobom cywilizacyjnym (realizowane poprzez prezentację projektów).
4. Kształtowanie umiejętności samooceny.
5. Kształtowanie umiejętności obiektywnej oceny innych osób (uczniów, kolegów) poprzez wdrażanie do stosowania kryteriów i norm ocen.
6. Wdrażanie uczniów do motywacji wystawionych ocen, wyrażania opinii: uzasadnij dlaczego ktoś zrobił źle.
7. Kształtowanie umiejętności sprawiedliwej oceny, adekwatnej do wkładu pracy z zaangażowaniem poszczególnych członków zespołu.
8. Kształtowanie umiejętności wykorzystania właściwych technik komunikacji werbalnej podczas dyskutowania, argumentowania i negocjowania.
9. Kształtowanie właściwych postaw interpersonalnych - podmiotowego traktowania innych.

FAZA I

Wprowadzenie do tematu z zasugerowaniem problemów do rozwiązania.

A. Prezentacja złożonych celów lekcji - 2 minuty

Głównymi celami dzisiejszej lekcji jest utrwalenie wiadomości z zakresu warzyw i owoców z jednoczesnym doskonaleniem umiejętności zastosowania tych zagadnień w planowaniu racjonalnego żywienia. Styl naszej pracy będzie umożliwiał doskonalenie waszych umiejętności planowania dziennych jadłospisów, umiejętności popularyzowania racjonalnego żywienia i umiejętności prawidłowej i sprawiedliwej oceny siebie i innych.
B. Wykład, obejmujący następujące zagadnienia - 10 minut

- Warzywa bogate w witaminę C
- Warzywa bogate w karoten
- Warzywa bogate w białko roślinne
- Warzywa o szczególnym oddziaływaniu leczniczym

C. Podział na grupy, regulamin prezentacji i oceny.

Na tablicy wypisujemy kryteria oceniania:
 
Ocena grupowa Samoocena
Grupa może otrzymać od 3 do 1 pkt.

I miejsce - ocena celująca
II miejsce - ocena bardzo dobra
III miejsce - ocena dobra
I miejsce - 550 pkt do dyspozycji
II miejsce - 500 pkt
III miejsce - 450 pkt

120 pkt na ocenę celującą
100 pkt na ocenę bardzo dobrą
80 pkt na ocenę dobrą

PRZYKŁAD SAMOOCENY:
 
Uczeń A 120 celujący
Uczeń B  80 dobry
Uczeń C 110 bardzo dobry+
Uczeń D 100 bardzo dobry
Uczeń E  90 dobry+
Suma 500 punktów  

Podczas prezentacji uczniowie oceniają za:
- sposób przedstawiania tematu (jasny, logiczny, zrozumiały);
- atrakcyjność i przydatność projektu;
- poprawność merytoryczna.

FAZA II

A. Prezentacja i ocena - 30 minut
B. Dyskusja nad wynikami oceny. Ustosunkowanie się osób ocenianych do opinii wyrażonej przez oceniającego.

FAZA III

A. Podsumowanie i wystawienie ocen - 3 minuty

Podsumowanie dotyczy stopnia realizacji założonych celów. Omówić, jak zostały zrealizowane główne cele (IA) oraz uwzględnić postępy uczniów (stosunek wiedzy i umiejętności aktualnych do wiedzy i umiejętności dawniejszych).

NA KONIEC:

"Nie traktujmy warzyw i owoców li tylko jako dekoracji na talerzu czy stole, ale je zjadajmy!"

Dyżurni biorą kosz z owocami i warzywami i częstują uczniów i nauczycieli.

Opracowanie: MARIA MAZUREK

Wyświetleń: 2699


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.