![]() |
![]() |
Katalog Jolanta Solga, Jolanta Horak Zajęcia zintegrowane, Artykuły Witaj pierwszaku, czyli jak pomóc dziecku rozpocząć naukę w szkole podstawowejWitaj pierwszaku, czyli jak pomóc dziecku rozpocząć naukę w szkole podstawowej.Rozpoczęcie nauki w szkole stanowi dla dziecka moment przełomowy. Wchodzi ono w nowe środowisko, nowy zespół rówieśników, nowe obowiązki i wymagania. Jest to sytuacja stresująca dla wszystkich dzieci i ich rodziców (Stres to stan ogólnej mobilizacji sił organizmu będących reakcją na działanie silnych bodźców fizycznych lub psychicznych mogących - przy dłuższym trwaniu - doprowadzić do zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu, wyczerpania i chorób psychosomatycznych). Zaadoptowanie się w nowej sytuacji jest dla wielu dzieci bardzo trudne i czasami powoduje poważne komplikacje zarówno w zachowaniu jak i psychice dziecka. Lęki dziecięce związane z rozpoczęciem nauki w szkole dotyczą przede wszystkim:- braku poczucia bezpieczeństwa w nowej sytuacji - trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami - obawy przed brakiem zaakceptowania przez nauczyciela - braku wiary we własne możliwości - strachu wynikającego z negatywnego nastawienia środowiska do szkoły Obawa przed porażką w nowym środowisku sprawia, że dziecko idąc do szkoły przyjmuje pozycję wyczekującą, a pierwsze niepowodzenie traktuje jako potwierdzenie, że szkoła jest miejscem pełnym zakazów, rygorów, miejscem nieprzyjaznym a nawet groźnym dla niego. Kolejne niepowodzenia pogłębiają stres doprowadzając do różnego rodzaju nerwic. Objęcie szczególną opieką takich dzieci jest konieczne w celu usunięcia czynników hamujących prawidłowe przystosowanie pierwszoklasistów do nowych wymagań stawianych przez szkołę. Dlatego postanowiłyśmy pomóc dzieciom przebrnąć przez ten trudny szkolny próg. Opracowałyśmy szereg przedsięwzięć, które pozwoliły przyszłym uczniom poznać szkołę, poczuć się w niej bezpiecznie i z radością wyczekiwać pierwszego dzwonka. Już na początku roku szkolnego nawiązałyśmy kontakt z wychowawczyniami 6-latków w sąsiednich przedszkolach i opracowałyśmy kalendarz wspólnych działań, który zawierał: - zajęcia otwarte w przedszkolu, pt. "Jak rozpocząłem naukę w szkole". W trakcie przyjęcia jakie przygotowali gospodarze, pierwszaki - absolwenci tego przedszkola - mogły powspominać swoje pierwsze szkolne przeżycia - wzajemna prezentacja przygotowanych jasełek - spotkanie przedszkolaków ze szkolnym teatrem - cykl zajęć otwartych w szkole, pt. "Nasza szkoła jest wesoła" - biegi przełajowe dla przedszkolaków w ramach święta sportu w szkole Wspólne działania nauczycieli przedszkola i szkoły pozwoliły dzieciom poznać szkołę i jej otoczenie, a także nauczycieli, starszych kolegów i sposób pracy na zajęciach szkolnych. Na spotkaniach z dyrekcją szkoły, pedagogiem, trenerami, kierownikiem świetlicy i wychowawcami klas pierwszych rodzice przyszłych pierwszaków mogli: - poznać specyfikę i tradycje szkoły - dowiedzieć się jak przygotować dziecko do podjęcia nauki w szkole - uzyskać informacje na temat podręczników i niezbędnych przyborów szkolnych Dzięki wspólnym działaniom dyrekcji szkoły i nauczycieli rodzice mieli czas na odpowiednie wyposażenie i przygotowanie dziecka do rozpoczęcia nauki, tak, że pierwszy dzień w szkole był dla dziecka i jego rodziców prawdziwym świętem dostarczającym pozytywnych przeżyć. Przeprowadzona wśród rodziców ankieta pozwoliła poznać ich oczekiwania wobec szkoły. Wszyscy rodzice otrzymali specjalnie opracowany folder zawierający podstawowe informacje na temat szkoły. Dzieci zostały zaproszone do uczestnictwa w zajęciach półkolonii letnich organizowanych przez nauczycieli w naszej szkole. Dzieci, które były uczestnikami zajęć nie tylko dobrze poznały szkołę i jej otoczenie, nauczycieli, swoich starszych kolegów, ale nawet nawiązały pierwsze szkolne przyjaźnie z rówieśnikami. Dzięki temu już od pierwszego dnia nauki z przyjemnością pełniły one funkcję przewodników po szkole dla swoich kolegów z klasy. Przeprowadzone przez nas działania w znacznym stopniu ograniczyły ilość czynników stresujących związanych z nauczycielem i szkołą, a także osłabiły siłę ich oddziaływania na dzieci i rodziców. Pozwoliły poczuć się bezpiecznie i spokojnie oczekiwać na rozpoczęcie roku szkolnego. Cieszyłyśmy się, gdy 1 września radosne i uśmiechnięte pierwszaki zasiadły w ławkach. Nie bały się szkoły, bo wiedziały, że czekają tu na nich mili i serdeczni nauczyciele, życzliwi koledzy i wiele ciekawych zajęć.
Opracowanie: mgr J. Horak Wyświetleń: 1913
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |