Katalog

Hanna Bemben
Lekcja wychowawcza, Artykuły

Czy telewizja i komputer są niebezpieczne dla prawidłowego rozwoju psychicznego naszych dzieci?

- n +

Czy telewizja i komputer są niebezpieczne dla prawidłowego rozwoju psychicznego naszych dzieci ?

Dzieci coraz chętniej i częściej spędzają wolny czas oglądając programy telewizyjne czy też bawiąc się komputerem. Niektóre potrafią tak przesiedzieć kilka godzin dziennie. Wielu rodziców to zadawala. Mają swoje pociechy pod kontrolą, a dziecko nie absorbuje ich swoimi sprawami. Wydawać by się mogło, że same korzyści płyną z takiego stanu rzeczy.

Traktują komputer głównie jako rozrywkę i formę odpoczynku. Gry komputerowe i telewizja wydają się istotnym elementem ich życia. Zdominowało to inne formy zainteresowań i sposoby spędzania czasu wolnego, a nawet odbierają chwile, które należy przeznaczyć na obowiązki, kontakty z najbliższymi oraz inne formy aktywności. Komputer aspiruje do roli elektronicznego przyjaciela. Zastępuje kontakty z rówieśnikami, zawęża wyobraźnię i pomysłowość co do sposobu spędzania czasu wolnego. Dzieci i młodzież grają, kiedy jest im źle, kiedy mają kłopoty w szkole, kiedy im się nudzi.

Dla tych, którzy chcą się psychicznie wyciszyć, jest to forma ucieczki od realnego świata.

Gry komputerowe i telewizja stanowią konkurencję dla książek i innych form spędzania wolnego czasu. Młodzież interesuje się programami o różnym charakterze. Dużą część z nich stanowią programy przepełnione agresją i przemocą, ale są również o charakterze edukacyjnym, uczące podejmowania decyzji , myślenia.

Rozsądne korzystanie z komputera i telewizji z pewnością nie ma negatywnego wpływu na nasze dzieci. Ważne jest jednak uświadomienie sobie zagrożeń, jakie może nieść ze sobą ta forma spędzania wolnego czasu.

Agresja w filmach i grach komputerowych ma wpływ na tę część mózgu, która odpowiada za emocje.

Dziecko, oglądając filmy przesycone agresją lub grając w tego typu gry, obcuje z fikcją, nieprawdą, sztuczną rzeczywistością, w której radość nie jest radością, ból nie jest bólem, śmierć nie jest śmiercią. Zabijanie i śmierć przedstawiona jest groteskowo, zwykle brak jest kary, nie mówi się o sumieniu, poczuciu winy, poczuciu krzywdy. Dziecko przed ekranem traci żywą fantazję, inicjatywę, oryginalność, zatraca siebie. To co w dziecku jest autentyczne, zostaje zablokowane i zniszczone.

Nie można jednak dziecka całkowicie izolować od telewizji czy komputera. Bardzo ważne jest aby rodzice uświadamiali dziecku granice pomiędzy filmową fikcją a rzeczywistością. Dlatego też trzeba o tym rozmawiać, ujawniać różnice, wyjaśniać to co obserwują. W takich rozmowach należy dużo mówić o uczuciach.

Telewizor i komputer nie może zastąpić życia rodzinnego, nie może stać się główną formą wypoczynku, zabawy.

Należy dziecku odpowiednio dobierać programy telewizyjne czy komputerowe, rozmawiać na ich temat tak, aby nie przyjmowało ich bezkrytycznie.

Nie sposób nie docenić roli, jaką komputery czy telewizja odgrywają w naszym życiu. Ważne jest jednak zdawanie sobie sprawy także z ich ewentualnych wad. Taka wiedza może uchronić dziecko przed trwałymi wadami postawy ciała, pogorszeniem się wzroku, a także uświadomić dziecku, że tzw. "agresywne" gry są dla niego niebezpieczne.

Opracowanie: Hanna Bemben

Wyświetleń: 1281


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.