Katalog Małgorzata Sadownik Język niemiecki, Artykuły Sprawozdanie z polsko-niemieckiego spotkania młodzieży z Radomia i Holzminden w MDSM Krzyżowa w terminie 20-24 maja 2001Sprawozdanie z polsko-niemieckiego spotkania młodzieży z Radomia i Holzminden w MDSM Krzyżowa w terminie 20-24 maja 2001Do Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży przyjechałam z grupą dziewięciu uczniów Zespołu Szkół Samochodowych dnia 20 maja 2001 r. w godzinach popołudniowych.Po zakwaterowaniu, zapoznaniu się z obiektem, w częściach dostępnych do zwiedzania, oraz posiłku - spotkaliśmy się po raz pierwszy z nasza moderatorką - panią Elżbietą Krówką oraz panią Juliannę, z grupą niemiecką i jej opiekunem w pałacu. Tutaj przedstawiono nam program naszego pobytu, poinformowano o regulaminie obowiązującym w MDSM, po czym nastąpiło zapoznanie. Młodzież wykonywała szereg ćwiczeń, zabaw ruchowych i pamięciowych, które miały na celu osiągnięcie bliskiego kontaktu i stworzenie serdecznego klimatu. Nasi goście przyjechali z miejscowości Holzminden w Dolnej Saksonii i reprezento-wali Fachgymnasium- szkołę średnią, będącą częścią zespołu szkół o nazwie Georg-von-Langen-Schule, Berufsbildende Schulen Holzminden. Na spotkanie z nami przyjechało pięciu uczniów. Następnego dnia po śniadaniu młodzież pracowała w grupach narodowych nad tematem, "Co wiemy na temat swoich sąsiadów zza Odry?" Wnioski zaprezentowano na plenum. Chłopcy z Niemiec przedstawili w kilkunastu punktach swoją dotychczasową wiedzę na temat Polski, m.in.: stolica Warszawa, 99% katolików, papież, około 80% terenów rolniczych, wysoki wzrost gospodarczy, jeszcze nie należymy do Unii Europejskiej, ok. 36 milionów mieszkańców. Młodzież polska podzieliła swoją wiedzę na kilka bloków tematycznych, m.in. gospodarka i przemysł motoryzacyjny, komunikacja, znani politycy, historia Polski i Nie-miec od czasów Bolesława Chrobrego i Ottona III do spotkania Tadeusza Mazowieckiego i Helmuta Kohla w Krzyżowej, literatura niemiecka. XX w i czołowi jej przedstawiciele z Tomaszem Mannem i Güntherem Grassem na czele, znani kompozytorzy z W. A. Mozartem i L. van Beethovenem, czy słynni aktorzy, jak np. Marlena Dietrich. Po prezentacjach nasi niemieccy koledzy byli zdumieni wiedzą chłopców z Polski dotyczącą ich kraju. Uczniowie z "samochodówki" odpowiedzieli, że dużo wiadomości czerpią z zajęć języka niemieckiego, prasy, a także z Internetu. Następnie przeszliśmy do sali komputerowej, aby dowiedzieć się, jakie wiadomości oferują strony internetowe naszych szkół i zapoznać się z systemem oświaty w Dolnej Saksonii, a także innymi wiadomościami krajoznawczymi dotyczącymi Polski i Niemiec. Po południu miała miejsce historyczna gra terenowa pt. "Poznajemy wspólnie Krzyżową" w trzech mieszanych grupach. Należało znaleźć i zaznaczyć na mapce kilka miejsc, m.in. kościół, rozwiązać zadania na poszczególnych stacjach, zrobić notatki na temat członków Kręgu z Krzyżowej. W czasie rozwiązywania zadań potrzebna była wiedza dotyczącą np. geografii Polski i Niemiec, słynnych pisarzy i poetów naszych krajów. Chłopcy musieli także odwiedzić wzgórze cmentarne w celu odszukania daty śmierci hrabiego Wilhelma von Moltke, a także Dom na Wzgórzu, w którym mieszkała od 1928 r. rodzina Helmuta Jamesa von Moltke. W latach 1942 i 1943 spotykali się tutaj członkowie niemieckiej grupy ruchu oporu, której nazwę należało ustalić. Ostatnim zadaniem było ustalenie, co przedstawia herb rodziny von Moltke? Po kolacji spotkaliśmy się w Domu na Wzgórzu, wysłuchaliśmy bardzo ciekawej opowieści pani Elżbiety Krówki o Helmucie Jamesie von Moltke, która przerodziła się w interesującą dyskusję dotyczącą nazizmu, ruchu oporu w Niemczech i historii II wojny światowej. Wcześniej ogłoszono wyniki gry terenowej Kreisau-Rally. We wtorek po śniadaniu młodzież z oby-dwu krajów zastanawiała się nad tematem: Co jest ważne dla młodych Ludzi w Polsce i Niemczech w dzisiejszych czasach? Przedstawiła swoje wnioski w postaci graficznej na planie koła. Okazało się, że dla naszych młodych ludzi po jednej i po drugiej stronie Odry najważniejszymi wartościami są: rodzina, ojczyzna, miłość, przyjaźń, zdrowie. Po obiedzie przystąpiliśmy do najważniejszego tematu naszego spotkania, a mianowicie: "Co chcielibyśmy wnieść do jedno-czącej się Europy?" Młodzież otrzymała szereg pytań, m.in.: Co oznacza dla nas Europa? Jak widzimy wspólną Europę? Jak ważne są dobre niemiecko-polskie sto-sunki dla Europy? Na ostatnie pytanie 90% osób odpowie-działo, że ważne, natomiast 10%, że bardzo ważne. Kolejnym bardzo istotnym zagadnie-niem był problem, jak można poprawić stosunki polsko-niemieckie? Było to wyzwanie dla naszych uczniów. Początkowo udzielano bardzo krótkich odpowiedzi w postaci ha-seł, które następnie wspólnie pogrupowaliśmy tematycznie według następujących zagadnień: spotkania, edukacja, reklama, turystyka, polityka, otwartość bez uprzedzeń. Po czym odbyło się głosowanie. Najważniejsze dla naszej młodzieży okazały się spotkania, następnie, otwartość bez uprzedzeń, dalej polityka oraz edukacja. Po kolacji odbyły się zajęcia sportowe z piłki nożnej i koszykówki na boisku MDSM. Był to wspaniały relaks dla młodzieży świeżym powietrzu. Wieczorem była niespodzianka, którą przygotowała grupa niemiecka, a mianowicie wspólne oglądanie filmu dotyczącego Holzminden i jego pięknych okolic znad rzeki Wezery, a także szkoły, z której przyjechali nasi goście. Film ten został nakręcony przez pana Gregera i jego uczniów. Ostatnim punktem programu tego dnia było wspólne ognisko, podczas którego nasi chłopcy przy pomocy pantomimy prezentowali przysłowia niemieckie, które należało odgadnąć. Niemieccy uczniowie nie mięli prawie żadnych problemów z rozwiązaniami . Była też nauka tańca i gry na afrykańskim bębnie a także nie mające końca rozmowy dotyczące spotkania w Krzyżowej oraz problemów naszej młodzieży. W środę wyjechaliśmy na całodniową wycieczkę do Wrocławia. Po dotarciu do rynku przed ratuszem, chłopcy otrzymali zadania i wyruszyli w grupach mieszanych, w celu odszukania ciekawych zabytków oraz miejsc związanych ze znanymi osobami, które mieszkały w tym mieście. Pierwsze litery poprawnych odpowiedzi miały utworzyć pewną nazwę. Po 90 minutach poszukiwań wszystkie grupy wykonały to zadanie i odgadły hasło "Most Grunwaldzki". Następnie po krótkim wypoczynku młodzież udała się na dalsze zwiedzanie Wrocławia, również w grupach mieszanych, tym razem według własnego uznania. Końcowym punktem naszego pobytu we Wrocławiu było obejrzenie słynnego obrazu Styki i Kossaka "Panorama Racławicka", które było olbrzymim przeżyciem, szczegól-nie dla tych, którzy zobaczyli to dzieło po raz pierwszy. Po powrocie do Krzyżowej i kolacji spo-tkaliśmy się na ostatnim już spotkaniu w najładniejszej sali pałacowej "celem podsu-mowania naszego pobytu w MDSM. Uczniowie wypełnili ankiety, wymieniliśmy upominki, podziękowaliśmy wszystkim organizatorom spotkania, a szczególnie pani Elżbiecie Krówce, reprezentującej gospodarza oraz sponsora naszej imprezy" Fundację Krzyżowa", a także panu, Berndowi Gregerowi, opiekunowi grupy niemieckiej, który zainteresował swoją młodzież problematyką polską, zorganizował grupę i zabrał ją do naszego kraju. Pan Greger zaproponował nam dalszy kontakt, który w przyszłości może zaowocować partnerstwem szkół. Chciałby, aby w przyszłym roku szkolnym 10 uczniów z jego szkoły odwiedziło nasze miasto, uczestniczyło w zajęciach lekcyjnych w "samochodówce", poznało nasz system oświaty, zwiedziło okolicę Radomia. Przyjęliśmy zaproszenie z radością i nadzieją, tym bardziej, że szkoła nasza od kilku lat chce nawiązać kontakt z pokrewną placówką oświatową po drugiej stronie Odry. Ostatniego dnia naszego pobytu w Krzyżowej młodzież wymieniła adresy, zrobiliśmy kilka pamiątkowych zdjęć i pełni wzruszenia pożegnaliśmy się ze sobą. Szkoda, że do następnego spotkania trzeba będzie jeszcze trochę poczekać! Było to naprawdę bardzo udane spotkanie, któremu towarzyszyła atmosfera zatroskania z powodu niepotrzebnych uprzedzeń, które tkwią w społeczeństwach obu narodów, a także wielka chęć zbliżenia, stałego kontaktu, składania sobie wizyt i wzajemnego poznawania życia w naszych krajach. Jeszcze raz serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do polsko-niemieckiego spotkania młodzieży z Radomia i Holzminden.
Opracowanie: Małgorzata Sadownik Wyświetleń: 1158
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |