Katalog Renata Elżbieta Mazur Zajęcia zintegrowane, Sprawdziany i testy Czy znasz wiersze Juliana Tuwima? - konkursKonkurs "Czy znasz wiersze Juliana Tuwima?"Cele:- kształtowanie umiejętności współdziałania z grupą - utrwalenie znajomości utworów J. Tuwima - rozwijanie zainteresowań czytelniczych - doskonalenie umiejętności udzielania odpowiedzi na pytania - przedstawienie wyobrażeń i przeżyć za pomocą środków plastycznych Metody: praca z tekstem, słowna, praktycznego działania Pomoce: karty pracy (konkursowe), nagranie piosenki " W krainie bajek", farby, kredki, papier kolorowy Przebieg konkursu: 1. Przedstawienie głównych zadań konkursowych (udzielanie odpowiedzi w kartach pracy, przedstawienie środkami plastycznymi ilustracji do wybranego wiersza, odgadywanie zagadek). 2. Ustalenie zasad konkursu. a) Podział uczniów na równoliczne zespoły. b) Ustalenie zasad i podział pracy w grupach. c) Omówienie zasad punktacji. 3. Rozpoczęcie konkursu. I. Udzielanie odpowiedzi w kartach pracy. 1. Dokończ tytuły. Wszyscy dla. ................... ................... do dzieci O panu. ........................... ...................... plotki Spóźniony. ..................... Dwa. ..................... ....................... i dziwy Dyzio. ........................ 2. Pomieszały się tytuły wierszy. Uporządkuj je podkreślając tym samym kolorem. Rycerz Trąbalski O panu i jego cioci Słoń Krzykalski Zosia - Marzyciel O Grzesiu kłamczuchu Tralalińskim Pan Maluśkiewicz i dziwy Dyzio Samosia Ptasie dzieci Cuda i wieloryb List do radio 3. Rozwiąż krzyżówkę.
Rozwiązania: a) Jerzyk, b) okulary, c) Trąbalski d) Zosia, e) rzepka, f) skakanka, g) lokomotywa, h) dziurka, i) słowik, j) list, k) Bambo Zaśpiewanie piosenki pt. "W krainie bajek". 4. Podaj tytuły wierszy, w których występują: babcia i dziadek -. ............................... Murzynek -. ........................................ Pan Hilary -. ....................................... zielone słonko -. ................................. wieloryb -. .......................................... ciocia i Grześ -. .................................. 5. Połącz podane wyrazy z odpowiednimi tytułami:
6. Posłuchaj fragmentów wierszy i wpisz odpowiednie tytuły. (Nauczyciel czyta fragmenty wybranych wierszy, uczniowie wpisują tytuły na kartach pracy). a). ........................................... "Halo, halo! Nadajemy audycję z ptasiego kraju, Proszę, niech każdy nastawi aparat, Bo sfrunęły się ptaszki dla odbycia narad..." ("Ptasie radio") b). ............................................... "Biedna miotła w kącie stoi, też by chciała, lecz się boi, Bo jak w tańcu się rozluźni, To ją będą zbierać później..." ("Taniec") c). ................................................... "Spadł kiedyś w lipcu Śnieżek ptaszki, Ćwierkały pieski...." ("Cuda i dziwy") d). ....................................................... "Położyła kucharka na stole: kartofle, buraki, marchewkę, fasolę, kapustę, pietruszkę, selery i groch..." ("Warzywa") 7. Odszukaj zaszyfrowane tytuły sześciu wierszy J. Tuwima. Pokoloruj okienka z literami.
II. Przedstawienie środkami plastycznymi ilustracji do wybranego wiersza J. Tuwima (uczniowie pracują indywidualnie). - Podanie i omówienie technik, jakimi może być wykonana praca: technika I - malowanie farbami technika II - rysowanie kredkami świecowymi technika III - wycinanka z kolorowego papieru - Wybór techniki przez uczniów i działalność plastyczna dzieci. - Wystawa, omówienie i ocena prac. III. Odgadywanie zagadek (praca w grupach). Nauczyciel czyta dzieciom zagadki. Uczniowie udzielają odpowiedzi na kartkach. Zimą przy kominie usłyszysz świerszczyka. Wśród wieczornej, letniej ciszy piękny śpiew. ......................... (słowik) Kiedy kipi z garnka, ustawiasz talerze. Kiedy z chmury leci, Pelerynkę bierzesz. (kapuśniaczek) Nie umiemy czytać wcale, chowamy się w futerale. Aż tu nagle ktoś nas chwyta i wsadza na nos! I musimy wraz z nim czytać cicho lub na głos. (okulary) Pukają do okienka i proszą o ziarenka. O ziarenka, okruszyny, bo są głodne podczas zimy. (ptaki) To jest zagadka niezwykle prosta: - Kim jest dla ciebie twej mamy siostra? (ciocia) Ma koronę - królem nie jest. Pączki ma - lecz ty ich nie jesz. W środku - słoje - nie ze szkła. W papier się zamienić da. (drzewo) Tak cichutko chodzi, że nikt go nie słyszy, więc dlatego bardzo boją się go myszy. (kotek) Gdy rozpali ogień suty, gdy młotem zadzwoni, wnet z żelaza zrobi buty. Dla kogo? Dla koni. (kowal) W jakiej bajce spotkasz dziadka z długa brodą, chałupinkę starą i sieci nad wodą? (Bajka o rybaku i złotej rybce) Przez dzień cały w ciągłym rudzie, wciąż pracuje dla nas dzielnie. Znają go tez wszyscy ludzie i szanują jego kielnię. (murarz) Choć ma nogi i rogi, nie ruszy z podłogi. (stół) Wędruje polem, lasem wędruje. Nocą na szybach listki maluje. Siwą, skręconą z sopli ma brodę. Wodę w strumyku skuł twardym lodem. (mróz) IV. Obliczanie punktów zdobytych przez zespoły. Ogłoszenie wyników konkursu. Uczeń: - potrafi współdziałać w grupie - zna wiersze J. Tuwima - umie wykonać ilustrację do poznanego utworu literackiego - dba o estetykę wykonywanych prac - potrafi zastosować poznane zasady ortograficzne Opracowanie: Renata Elżbieta Mazur Wyświetleń: 25774
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |