![]() |
![]() |
Katalog Grzegorz Stańczyk Matematyka, Scenariusze Zaszyfrowana lekcjaZaszyfrowana lekcjaPodczas lekcji matematyki często jako pomoce dydaktyczne stosuję różnego rodzaju rebusy, łamigłówki czy szyfrogramy, co spotyka się z dużą aprobatą uczniów. Wykorzystując to zainteresowanie opracowałem scenariusze "zaszyfrowanych lekcji". Aby móc pracować tą metodą musiałem przeprowadzić lekcję wstępną poświęconą nauce szyfrowania i odczytywania zaszyfrowanego tekstu za pomocą słowa-klucza (jedna godzina lekcyjna na której przerobiliśmy z uczniami kilka przykładów).Metoda jest następująca: 1. Ustalamy słowo-klucz, ważne aby litery w słowie nie powtarzały się. (np. ROMB) 2. Tekst, który chcemy zaszyfrować podpisujemy w wersach pod słowem-kluczem litera pod literą, wolne miejsca uzupełniamy dowolnymi znakami. (np. tekst Matematyka jest królową nauk podpisany wygląda następująco: R O M B M A T E M A T Y K A J E S T K R Ó L O W Ą N A U K.!! 3. Otrzymane w ten sposób kolumny ustawiamy w kolejności alfabetycznej liter klucza i zapisujemy w tej kolejności w formie ciągu liter i znaków (pierwsza kolumna spod litery B, potem spod M, następnie spod O oraz spod R). Zaszyfrowana wiadomość ma następującą postać: EYERWU!TTJKOA!AAATLN.MMKSÓĄK Umiejętność odszyfrowania tekstu sprowadza się do następujących czynności: 1. Liczymy ilość liter i znaków wiadomości i dzielimy ją na tyle równych części ile liter jest w słowie kluczowym (w naszym przykładzie na cztery części) 2. Powstałe w ten sposób części odpowiadają poszczególnym kolumnom z etapu szyfrowania (pamiętajmy tylko o kolejności alfabetycznej) 3. Zapisujemy słowo-klucz pod którym podpisujemy odpowiadające danej literze kolumny. 4. Odczytujemy tekst wzdłuż wersów. Przebieg lekcji Klasa zostaje podzielona na czteroosobowe grupy. Każda grupa dostaje kartki z zaszyfrowaną wiadomością oraz trzema zadaniami. Rozwiązania zadań (wyniki) są liczbami naprowadzającymi na ustalenie słowa kluczowego według schematu: wynik pierwszego zadania to numer strony podręcznika, wynik drugiego zadania to numer wiersza od góry na tej stronie a wynik trzeciego zadania to numer wyrazu w danym wierszu. Po ustaleniu klucza uczniowie odszyfrowują podany szyfrogram i ponieważ jest to najczęściej czwarte zadanie rozwiązują je. Wnioski Praca tą metodą sprzyja rozwojowi ucznia. Uczeń oprócz ćwiczenia poprawności rozwiązywania przykładów matematycznych rozwija zdolność kojarzenia i uporządkowania wiadomości. Jest to również metoda pozwalająca na samodzielne szukanie i poprawianie ewentualnych błędów w rozwiązywanych zadaniach (złe namiary na słowo-klucz to niemożliwość odszyfrowania wiadomości). Na zakończenie krótka wiadomość (słowo-klucz: TRAPEZ) ŁAEYTY!JYOZRU.EWTCOKGIBMŻUT.MAĄĄARU.ZTDYAŁS Opracowanie: Grzegorz Stańczyk Wyświetleń: 3107
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |