![]() |
![]() |
Katalog Marek Powolny Różne, Scenariusze Scenariusz obchodów powitania wiosnyScenariusz obchodów powitania wiosny - rajd pieszy(do wykorzystania w klasach IV - VI)CELE: - uczeń potrafi scharakteryzować zmiany zachodzące w przyrodzie na przedwiośniu . - uczeń potrafi pokonywać przeszkody w terenie. - uczeń zna podstawowe zasady w czasie gier i zabaw terenowych. - uczeń zna podstawowe zasady bezpiecznego zachowania się w lesie, nad jeziorem , przy ognisku, na dworcu PKP, poruszania się w mieście. - uczeń zna tradycje związane z obchodami powitania wiosny. - uczeń potrafi zachować się zgodnie z przyjętymi wcześniej regułami. CEL ĆWICZEBNY - uczeń zna gry i zabawy terenowe. CEL WYCHOWAWCZY - uczeń potrafi utrzymać dyscyplinę w grupie, potrafi być uczciwy i odważny. - uczeń zna zasady bezpośredniego obcowania z przyrodą. POMOCE: - Marzanna - kartki z długopisami lub ołówkami - kompas lub busola - gwizdek PRZEBIEG RAJDU 9.00 - Zbiórka dzieci na boisku szkolnym. Sprawdzenie obecności i gotowości do rajdu. 9.10- 9.30 - Przemarsz ulicami miasta i symboliczne zatopienie Marzanny. 9.30 - 10.00 - Przemarsz na dworzec PKP. 10.30 - 10.45 - Przejazd pociągiem do Martian. 10.45 - 12.00 - Przemarsz nad jezioro Iławki. W czasie przemarszu organizujemy zabawy i gry terenowe. 1) Wypatrywanie terenu obok drogi: grupy idą w luźnych szykach, podczas marszu staramy się opisywać drogę, jej nawierzchnię, wzniesienia, charakterystyczne punkty, staramy się również opisać otaczającą przyrodę. Po przejściu ok. 2 km - w czasie przerwy grupa zdaje relację z dokonanych obserwacji. 2) Obserwacje punktów ukrycia. Poszczególne patrole zwiadowców, na które została podzielona klasa, mają za zadanie ukrycie kartek w pobliżu drogi z zadaniami do wykonania Miejsce ukrycia są zaznaczone na ziemi strzałkami lub winny sposób. Wygrywa ta drużyna, która wykryje najwięcej z nich. 12.00 - 14.00 - Gry i zabawy terenowe. 1) Szukanie zaginionego. W oznaczonym granicami terenie ukrywa się dziecko z gwizdkiem. Dziecko zmienia miejsce i gwiżdże co 20 - 30 sek. Dwie współzawodniczące grupy starają się je schwytać. Po schwytaniu dziecko oddaje gwizdek tej grupie, a ta ma jak najszybciej wrócić do nauczyciela i oddać gwizdek. 2) Orientowanie się w terenie. Dwie grupy stojąc w różnych miejscach określają i szkicują na kartce strony świata za Pomocą kompasu lub busoli. Wypisują na kartce charakterystyczne cechy krajobrazu znajdujących się w kierunkach na: wschód, zachód, północ i południe. 3) Polowanie na zające. Jedna grupa, zające, kryje się w czasie 2 minut w znanym terenie o oznaczonych granicach. Druga grupa, myśliwych, poluje w ciągu 5 minut i chwyta przez dotknięcie ręką. Potem następuje zmiana. Wygrywa ta drużyna, która schwyta więcej zwierzyny. 4) Z matni. Partyzanci, jedna grupa, zostali okrążeni w matni i mają za zadanie wszelkimi sposobami wymknąć się z niej. Mają na to 20 minut. W tym czasie powinni być znaleźć się po za jej granicami w miejscu zbiórki. Po 20 minutach następuje zmiana ról. 14.00 - 15.00 - Przygotowanie ogniska, dzieci pieką sobie kiełbaski i jedzą posiłek. Podczas ogniska śpiewamy piosenkę pt. "Zima" muzyka T. Mayzner słowa E. Szymański. 15.00 - 15.15 - Zagaszenie ogniska. Zbiórka, sprawdzenie obecności. Omówienie osiągniętych korzyści z rajdu. 15.15 - 16.00 - Przemarsz na stację PKP w Martianach i powrót do szkoły. Literatura: J. Kutzner - "Metodyka wychowania fizycznego" R. Trześniowski - "Zabawy i gry ruchowe "
Opracowanie: Marek Powolny Wyświetleń: 1305
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |