Katalog

Alicja Boroń
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Jak dbać o odporność naszego organizmu? Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie I o tematyce zdrowotnej

- n +

Jak dbać o odporność naszego organizmu?

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie I o tematyce zdrowotnej

Ośrodek tematyczny: Higiena osobista i otoczenia

Zapis w dzienniku zajęć: Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu pt. "Dbamy o odporność naszego organizmu". Swobodne wypowiedzi na temat czynników warunkujących odporność organizmu człowieka Prezentowanie scenek dramowych. Uzupełnianie testu sprawdzającego nt. "Czy dbasz o swoją odporność?". Redagowanie postanowień w formie zdań oznajmujących. Wykonywanie surówek i sałatek wg własnych przepisów. Ważenie za pomocą wagi szalkowej. Degustacja sałatek i surówek.

Cel główny: Rozbudzanie odpowiedzialności za stan zdrowia swojego organizmu.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
- potrafi cicho czytać ze zrozumieniem tekst,
- potrafi swobodnie wypowiadać się na dany temat,
- umie wykonać test sprawdzający wg podanych poleceń,
- potrafi uzupełnić tekst z lukami,
- potrafi samodzielnie wyciągać wnioski i zredagować je w formie zdań,
- potrafi posługiwać się wagą szalkową,
- dokonuje zamiany kilogramów na dekagramy,
- potrafi pracować w grupie,
- potrafi wykonać surówkę wg własnego przepisu,
- potrafi posługiwać się nożem,
- zna pisownię czasowników z przeczeniem "nie",
- potrafi ważyć wagą szalkową,
- umie dokonać zamiany kilogramów na dekagramy.

Formy: zbiorowa jednolita, grupowa jednolita, grupowa zróżnicowana, indywidualna zróżnicowana, indywidualna jednolita.
Metody pracy:
Słowne: rozmowa, praca z tekstem.
Waloryzacyjne: ekspresyjne.
Czynne: ćwiczeń w pisaniu, ćwiczeń praktycznych, obserwacja, pomiar.

Metody wychowania: wpływu sytuacyjnego, strukturalna.

Rodzaj aktywności: polonistyczna, środowiskowa, matematyczna, zdrowotna, techniczna.

Środki dydaktyczne: tekst listu od pani pielęgniarki dla każdego ucznia, tekst z lukami dla każdego ucznia, ilustracje dla każdej grupy, 5 wag szalowych, warzywa, owoce i przyprawy potrzebne do wykonania surówek i sałatek, nóż dla każdego ucznia, 5 salaterek, kwiaty do dekoracji stołu, serwetki, sztućce dla każdego ucznia, przepisy sałatek i surówek, plansza ilustrująca nabłonek w przewodach nosowych, plansza ilustrująca skórę człowieka w powiększeniu, plansza ilustrująca komórki soku żołądkowego, plansza ilustrująca mechanizm zakażenia organizmu, plansza ilustrująca ciała odpornościowe organizmu, plansza przedstawiająca wirusy, tablica, kreda, arkusz ewaluacyjny dla każdego ucznia.

Dzień pracy i aktywności ucznia

Część wstępna
1. Powitanie w kręgu - wyklaskiwanka - Raz - dwa - trzy, witamy się wszyscy!
2. Rozmowa według pytań:
- Kto lubi chorować i dlaczego?
- Kto nie lubi chorować i dlaczego?
3. Odczytywanie z plątaninki tematu zajęć i zapisywanie go na tablicy i w zeszytach:
Jak dbać o odporność naszego organizmu? (Załącznik nr 1)

Część właściwa
1. Ciche czytanie ze zrozumieniem treści listu od pani pielęgniarki szkolnej do uczniów. (Załącznik nr 2)
2. Rozmowa wg pytań:
- Kiedy najczęściej chorujesz i dlaczego?
- Co powoduje choroby?
3. Pokaz planszy z wirusami i omawianie jej.
- Co to jest odporność organizmu?
- Co jeszcze chroni nas przed chorobami?
4. Omówienie czynników warunkujących odporność człowieka na podstawie plansz. Uczniowie dobierają się w 5 grup i wybierają lidera grupy, który losuje planszę. Następnie w grupie omawiają planszę i na forum klasy.

Grupa I
Ciała odpornościowe - "żołnierze", którzy posiadają zdolność "pochłaniania", "Brania do niewoli" i uwalniania organizmu człowieka od substancji szkodliwej.

Grupa II
Skóra powinna być nie uszkodzona. Zabezpiecza przed wtargnięciem do organizmu ciał szkodliwych.

Grupa III
Obecność soku żołądkowego w żołądku oraz innych soków w przewodzie pokarmowym broni organizm przed substancjami szkodliwymi.

Grupa IV
Silny i zdrowy organizm broni się przed chorobą także i w ten sposób, że wyrzuca z siebie różne obce ciała, szkodliwe dla zdrowia. Płacz, łzawienie to bardzo cenny sposób obrony organizmu.

Grupa V
Nabłonek migawkowy w przewodzie nosowym wyposażony jest w specjalne włoski, które chronią przed wtargnięciem ciał obcych. Wówczas kichamy lub kaszlemy.

5. Przygotowanie i zaprezentowanie scenek dramowych w grupach ukazujących działanie czynników warunkujących odporność organizmu wg ilustracji dla grup.
6. Uzupełnianie testu nt. "Czy dbasz o swoją odporność?" (Załącznik 3)
7. Omówienie wyników testu i wyciąganie wniosków.
8. Redagowanie postanowień w dwóch poziomach. (Załącznik 4)
9. Omówienie pisowni czasowników z przeczeniem "nie" na podstawie uzupełnianego testu. Zapisywanie przykładów w zeszycie.
jem - nie jem
myję nie myję
biegam - nie biegam
ćwiczę nie ćwiczę
10. Ważenie przyniesionych owoców na wadze szalkowej, zamiana kilogramów na dekagramy i zapisywanie obliczeń na tablicy i w zaszycie.
1 kg = 100 dag
2 kg = 200 dag
½ kg = 50 dag
¼ kg = 25 dag
10. Omówienie sposobów wykonania sałatek i surówek. Zwrócenie uwagi na posługiwanie się nożem. Przydzielenie obowiązków w grupach.
11. Porządkowanie miejsca pracy, dekorowanie stołu i degustacja wykonanych sałatek.

Część końcowa
1.Przyznanie znaczków za aktywność w postaci surowych warzyw i owoców.
2.Uzupełnianie arkusza ewaluacyjnego. (Załącznik 5)
3. Zadanie pracy domowej
Przyniosę przepis na ulubioną surówkę lub sałatkę mojej rodziny.

Załącznik 1



Załącznik 2

Drodzy Uczniowie klasy pierwszej!

Jesienią organizm przygotowuje się do zimy. Pogoda nie sprzyja zdrowiu. Często pada deszcz i jest zimno. W tym czasie musicie szczególnie o siebie dbać. Ubierajcie się ciepło, noście szaliki, czapki i rękawiczki. Pomoże Wam też Wasza odporność. Jest to bardzo skomplikowany mechanizm. Jego zadaniem jest walka z wirusami i bakteriami powodującymi choroby. Wirusów jest mnóstwo w otaczającym nas świecie. Jeśli naturalny obrońca działa słabo, gdy tylko pojawiają się jesienne słoty zaczynamy chorować.
Wasz system odpornościowy działa na dwóch frontach. Pierwszy to odporność wrodzona, ta którą dostajemy w genach jak kolor oczu czy inne cecha. Jako pierwsza atakuje wszystkich wrogów naszego organizmu. Jeśli przegrywa walkę, organizm uruchamia drugą linię obrony. Jest nią odporność nabyta, czyli ta, którą organizm wypracował sobie od urodzenia w kontakcie z zarazkami.
Przed działaniem wirusów chronią Was również szczepienia ochronne, które są wykonywane w gabinetach medycznych. Są też inne czynniki warunkujące Waszą odporność, zastanówcie się jakie.
Pielęgniarka szkolna


Załącznik 3
Czy dbasz o odporność swojego organizmu?
Rodzaj działań Przydzielone punkty
Systematycznie wykonuję ćwiczenia gimnastyczne -
Myję ręce przed posiłkiem -
Myję ręce po w wyjściu z ubikacji -
Codziennie spaceruję po świeżym powietrzu -
Regularnie wypoczywam -
Codziennie spożywam śniadanie -
Noszę ciepłą odzież w chłodne dni -
Noszę suche obuwie -
Unikam przebywania w zadymionych pomieszczeniach -
Codziennie spożywam owoce i warzywa -
Codziennie myję całe ciało -
Ochraniam oczy przed urazami -
Dbam o czystość swojego otoczenia -
Myję zęby po każdym posiłku -
Przestrzegam szczepień ochronnych -
Razem:

Punktacja
2 punkty - jeśli zawsze to wykonujesz
1 punkt - jeśli nie zawsze
0 punktów - jeśli tego nie wykonujesz nigdy

Podsumowanie:
30 - 25 punktów Bardzo dobrze dbasz o zdrowie. Nie będziesz chorował.
24 - 16 punktów Dobrze dbasz o swoją odporność. Możesz jednak dbać bardziej.
15 - 0 punktów Zbyt mało troszczysz się o odporność. Możesz często chorować.

Załącznik 4

I poziom
Ja dbam o swoją odporność bo: .................................................................................................. .

Postanawiam od dziś jeszcze:..........................................................................................

II poziom
Samodzielnie redaguje postanowienia.

Załącznik 5
Arkusz ewaluacyjny dla każdego ucznia

1. Wymień działania wzmacniające odporność organizmu.

............................................................................
............................................................................

2. Owoce i warzywa zjadam, bo

..........................................................................
..........................................................................

3. Najbardziej na zajęciach podobało mi się:

.........................................................................
..........................................................................

Opracowanie: Alicja Boroń

Wyświetleń: 4223


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.