![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Meissner Sztuka, Scenariusze "Leśna muzyka" - scenariusz zajęć przedmiotu "Sztuka"Leśna muzykaScenariusz zajęć przedmiotu "Sztuka"Założenie: - blok zajęciowy 3- godzinny - wykorzystanie instrumentów perkusyjnych - komplety długich drewnianych klocków Zajęcie I Temat: Nauka piosenki "Leśna muzyka" 1. Pogadanka na temat przyrody. Pytamy, czy należy szanować przyrodę, czy w lesie możemy usłyszeć leśną orkiestrę. 2. Zaprezentowanie przez nauczyciela piosenki "Leśna muzyka" (sł. H. Ożogowska, muz. A. Szaliński) 3. Omówienie piosenki Odczytanie tekstu, jakie zwierzątka występują w piosence, jakie inne odgłosy można usłyszeć w lesie. Określamy metrum, tempo. 4. Nauka piosenki - ćwiczenia melodyczne - ćwiczenia rytmiczne - ćwiczenia ruchowe - śpiewanie piosenki z nauczycielem 5. Zabawa w echo Nauczyciel śpiewa krótkie fragmenty melodii piosenki, dzieci powtarzają je ciszej, jak echo. Potem wyklaskuje fragment rytmu piosenki - dzieci powtarzają. Następnie recytuje tekst piosenki - dzieci powtarzają. Po wypróbowaniu różnych sposobów nauczyciel łączy je w całość. takt 1- 2 - śpiewa samą melodię - dzieci powtarzają takt 3- 4 - klaszcze rytm - dzieci powtarzają takt 5- 6 - mówi tekst - dzieci powtarzają takt 7- 9 - śpiewa piosenkę wraz z tekstem, dzieci powtarzają 6. Ponowne zaśpiewanie piosenki przez uczniów 7. Podsumowanie lekcji 8. Zadanie domowe Zastanowić się przy pomocy jakich dźwięków lub instrumentów można naśladować odgłosy przyrody. Zajęcie II Temat: Tworzenie akompaniamentu do piosenki "Leśna muzyka" 1. Przygotowanie dzieci do gry na instrumentach a) "Słoneczka" - dzieci podnoszą ręce do góry i dłońmi naśladują migocące słoneczka b) dzieci na dłoniach pokazują zabawę "Idzie kominiarz po drabinie" c) "morska fala" - dzieci łączą swoje ręce i udają morskie fale 2. Przypomnienie piosenki "Leśna muzyka" 3. Tworzenie akompaniamentu do piosenki - flety naśladują śpiew ptaków - dzwonki chromatyczne - płynący potok - pudełko akustyczne - stukot dzięcioła - trójkąt - dzwonki w lesie itd. 4. Nauka gry akompaniamentu 5. Śpiewanie piosenki z akompaniamentem 6. Zabawa "Wyścigi ślimaków" Do zabawy należy przygotować kila jednakowych kompletów długich drewnianych klocków. Każdy komplet powinien mieć tyle klocków, aby ułożone jeden za drugim miały około 1 metra długości. Zawodnicy, a jest ich tylu ile kompletów klocków, układają je na podłodze przy ścianie, jeden za drugim. Podczas piosenki śpiewanej przez dzieci zawodnicy przekładają klocki z końca na początek. W ten sposób stopniowo posuwają się do przodu w stronę wyznaczonej mety. Zwycięża ten, kto najszybciej doprowadzi swoje klocki do mety. 7. Podsumowanie lekcji. Zajęcie III Temat: Przygotowanie partytury leśnego koncertu. 1. Rozmowa na temat roli dyrygenta w orkiestrze, znaczenie partytury. 2. Przypomnienie głosów leśnych. odgłosy przyrody: wiatr, łamanie gałęzi, strumyk, szum lasu, burza zwierzęta: śpiew ptaków (kukułka), dzięcioł, żaby, komary, dzikie kaczki 3. Zapis plastyczny odgłosów przyrody - śpiew ptaków - gwizdanie na napełnionym wodą koguciku - dzięcioł - pudełko akustyczne - żabki - naśladowanie głosem - komary - naśladowanie głosem - miś - gra na bębenku - szum lasu - wiatr łagodny - pocieranie kawałkami papieru o siebie - wichura -kilkoro dzieci dmucha w pionowo trzymaną butelkę - burza, grzmot - talerze - strumyk - wolne glissando na dzwonkach - bociek - naśladowanie głosem - deszcz 4. Rozplanowanie przestrzenne partytury Dzieci rysują w jednym rzędzie symbole głosów przyrody np. W lesie pięknie śpiewają ptaki, a w tle słychać szum lasu i stukanie dzięcioła. Dla każdego głosu jest osobne miejsce na kartce 5. Zadania do wykonania w klasie Narysować na partyturze następujące zdania - Nad jeziorem widziałem klekocącego bociana, a wtórowały mu kumkające żabki i brzęczące komary - Nad morzem była bardzo brzydka pogoda, wiał silny wiatr, padały ulewne deszcze i strasznie grzmiało. 6. Realizacja partytur narysowanych przez dzieci Chętne dzieci stają na środku klasy i bawią się w "leśnego dyrygenta", mówią w którym miejscu ma wejść odpowiedni instrument lub głos zgodnie z zapisem własnej partytury. Wnioski: 1. Na lekcjach dominowała ekspresja muzyczno- plastyczna, sama teoria muzyki ograniczona została do tego, co niezbędne, by muzykę wykonywać i tworzyć. 2. Atmosferę lekcji tworzyły radość, pobudzona aktywność, satysfakcje estetyczne. 3. Praca nad umuzycznieniem treści piosenki jest twórczym wysiłkiem dzieci rozłożonym na kilka jednostek lekcyjnych. Podany tu przykład cyklu lekcyjnego miał na celu ukazanie jednej z wielu możliwości rozwiązania zadań twórczych. Praca z inną grupą dzieci z pewnością da zupełnie inne efekty końcowe. Opracowanie: mgr Małgorzata Meissner Wyświetleń: 4531
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |