Katalog Katarzyna Kańduła Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Co dzieje się z wodą, gdy zmienia się jej temperatura? Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIICo dzieje się z wodą, gdy zmienia się jej temperatura?Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III.Temat kręgu: Woda to życie. Umiejętności i efekty wychowawcze: - uczeń zna i rozumie pojęcia: stan stały, ciekły i gazowy - potrafi kreślić warunki ich powstawania - potrafi określić właściwości stanów skupienia wody - rozumie znaczenie opadów atmosferycznych dla środowiska - potrafi obserwować zjawiska i wysnuwać na ich podstawie wnioski Metody pracy: słowna - rozmowa, oglądowa - obserwacja, pokaz, praktycznego działania - doświadczenie Formy: indywidualna - zróżnicowana, zbiorowa Środki dydaktyczne: naczynia z wodą o rozmaitych kształtach, lód wytworzony w naczyniach różniących się kształtem, dzbanek do gotowania wody, maszynka, termometry do mierzenia temperatury cieczy, lusterko, fotografie przedstawiające takie zjawiska przyrodnicze jak szadź i śnieg (w powiększeniu), kartoniki w kształcie sześciokątów foremnych, karty pracy dla uczniów Przebieg zajęć: 1. Zaprezentowanie tematu zajęć. O czym będziemy dziś rozmawiać? Objaśni nam to zagadka: Z kranu srebrną strugą biegła długo, długo. Napełniła pół wanny, będzie kąpiel dla Anny. (woda) Dziś porozmawiamy o tym, w jakich postaciach, inaczej - stanach skupienia występuje woda w przyrodzie. Przygotowałam 3 naczynia. Co się w nich znajduje? - woda, lód, gotująca się woda 2. Obserwacja stanów skupienia wody. * Lód. Uczniowie określają właściwości lodu odpowiadając na pytania: - Jaki ma kolor? (biały, przezroczysty) - Jaka jest jego powierzchnia w dotyku? (śliska, gładka) - Czy łatwo go rozbić? (cienki kawałek lodu jest kruchy) - Czy można określić jego kształt? (inny kształt ma lód z talerzyka, inny z kubeczka) Mimo, że przekładamy lód do różnych naczyń wygląd, kształt lodowego kawałka się nie zmienia. Lód jest więc ciałem stałym. Zaobserwujmy, w jakiej temperaturze topi się lód (wkładam do naczynia z wodą termometr, po chwili sprawdzamy i odczytujemy. Sprawdzamy też, gdzie szybciej lód stopnieje - w ciepłym miejscu czy w chłodniejszym). * Woda. - Jaki ma kolor? (jest przezroczysta) Wyjaśniam, że niebieski kolor wody w zbiorniku wodnym bierze się z odbicia koloru nieba. - Czy można określić jej kształt? (zmienia się wraz z kształtem naczynia, do którego ją wlewamy). Woda w takiej postaci jest cieczą. Mówimy, że to ciekły stan skupienia wody. * Para wodna. Wcześniej na kaloryferze ustawiłam talerzyk z taką samą ilością wody jak w szklance. Obserwujemy, co zostało na talerzyku. Jest mniej wody. - Co się z nią stało? (wyparowała) - Zjawisko parowania przyspieszymy podgrzewając wodę. (mierzenie temperatury wrzenia - około 100ْC. Wahania temperatury mogą być spowodowane np. drobnymi zanieczyszczeniami wody lub naczynia.) - Popatrzcie na dziobek dzbanka z gotującą się wodą. Czy tuż nad dziobkiem powietrze jest widoczne? (nie) Ta niewidoczna warstewka powietrza to para wodna. To, co już widzimy to skroplona para woda (para wodna zamieniająca się w wodę). Para wodna jest gazową postacią wody, czyli gazowym stanem skupienia. - Przystawiamy lusterko do dziobka dzbanka z wodą. Na lusterku pojawia się mgiełka, a potem kropelki wody. Para wodna zamienia się w wodę w stanie ciekłym. 3. Zapis procesów obserwowanych zmian stanów skupienia wody. 4. Gdzie spotykamy się w przyrodzie z tymi stanami skupienia? * Lód - zimą na stawach, jeziorach, kałużach - opady: śnieg (to kryształki lodu; płatki są sześcioramienne -pokaz fotografii płatków śniegu w powiększeniu, bo kryształki lodu mają kształt sześciokąta i z nich można "ułożyć" tylko kształt gwiazdeczek - uczniowie mogą podjąć próby układania różnych kształtów z przygotowanych sześciokątów).Pomiędzy płatkami śniegu znajduje się powietrze, dlatego jest luźny, puszysty. Nie można z takiego śniegu ulepić bałwana. Dopiero gdy pada mokry śnieg, albo gdy śnieg zacznie trochę się topić, wtedy można coś z niego lepić. - Wysłuchanie prognozy pogody nagranej na taśmie magnetofonowej z radia. Rozmowa o temperaturze powietrza, o opadach. - W domu: lodówka, zamrażarka * Woda w stanie ciekłym. - w rzece, jeziorach, morzach... - opady: deszcz * Para wodna. - chmury, mgły - w powietrzu - co dzieje się, gdy wydychamy powietrze na lusterko? - doświadczenie - na szybach w samochodzie para wodna skrapla się i powstaje mgiełka - rosa, szadź (zjawisko przejścia pary wodnej w stan stały - pokaz odpowiedniej fotografii) - gdy pranie się suszy, woda w nim zawarta musi wyparować Podkreślamy jeszcze raz, że pary wodnej nie widać. Nie będziemy mogli zaobserwować procesu parowania. Zwracamy uwagę na rolę wody w przyrodzie, jej znaczenie dla zwierząt, roślin, ludzi, klimatu. 5. Zapis wniosków. I grupa - pracuje samodzielnie odpowiadając na pytania: W ilu stanach skupienia występuje woda? Jak nazywa się taki stan skupienia, kiedy woda jest płynna? A kiedy jest lodem? A kiedy jest parą? II grupa - uzupełnia zdania odpowiednimi wyrazami: Woda występuje w trzech stanach skupienia. Kiedy jest płynna, jest to stan ciekły. Kiedy jest lodem, to jest to stan stały. Kiedy woda jest parą, to jest to stan gazowy. Ewaluacja 1. Opracowanie w grupach propozycji oszczędzania wody: w domu, w szkole, w najbliższym otoczeniu. 2. Wybór najciekawszej propozycji i wykonanie plakatu. Opracowanie: Katarzyna Kańduła Wyświetleń: 7826
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |