Katalog

Katarzyna Kańduła
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Co dzieje się z wodą, gdy zmienia się jej temperatura? Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III

- n +

Co dzieje się z wodą, gdy zmienia się jej temperatura?

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III.

Temat kręgu: Woda to życie.

Umiejętności i efekty wychowawcze:
- uczeń zna i rozumie pojęcia: stan stały, ciekły i gazowy
- potrafi kreślić warunki ich powstawania
- potrafi określić właściwości stanów skupienia wody
- rozumie znaczenie opadów atmosferycznych dla środowiska
- potrafi obserwować zjawiska i wysnuwać na ich podstawie wnioski

Metody pracy: słowna - rozmowa, oglądowa - obserwacja, pokaz, praktycznego działania - doświadczenie

Formy: indywidualna - zróżnicowana, zbiorowa

Środki dydaktyczne: naczynia z wodą o rozmaitych kształtach, lód wytworzony
w naczyniach różniących się kształtem, dzbanek do gotowania wody, maszynka, termometry do mierzenia temperatury cieczy, lusterko, fotografie przedstawiające takie zjawiska przyrodnicze jak szadź i śnieg (w powiększeniu), kartoniki w kształcie sześciokątów foremnych, karty pracy dla uczniów

Przebieg zajęć:
1. Zaprezentowanie tematu zajęć.
O czym będziemy dziś rozmawiać?

Objaśni nam to zagadka:
Z kranu srebrną strugą
biegła długo, długo.
Napełniła pół wanny,
będzie kąpiel dla Anny.
(woda)

Dziś porozmawiamy o tym, w jakich postaciach, inaczej - stanach skupienia występuje woda w przyrodzie.

Przygotowałam 3 naczynia. Co się w nich znajduje?
- woda, lód, gotująca się woda

2. Obserwacja stanów skupienia wody.
* Lód.
Uczniowie określają właściwości lodu odpowiadając na pytania:
- Jaki ma kolor? (biały, przezroczysty)
- Jaka jest jego powierzchnia w dotyku? (śliska, gładka)
- Czy łatwo go rozbić? (cienki kawałek lodu jest kruchy)
- Czy można określić jego kształt? (inny kształt ma lód z talerzyka, inny z kubeczka)
Mimo, że przekładamy lód do różnych naczyń wygląd, kształt lodowego kawałka się nie zmienia. Lód jest więc ciałem stałym.

Zaobserwujmy, w jakiej temperaturze topi się lód (wkładam do naczynia z wodą termometr, po chwili sprawdzamy i odczytujemy. Sprawdzamy też, gdzie szybciej lód stopnieje - w ciepłym miejscu czy w chłodniejszym).

* Woda.
- Jaki ma kolor? (jest przezroczysta) Wyjaśniam, że niebieski kolor wody w zbiorniku wodnym bierze się z odbicia koloru nieba.
- Czy można określić jej kształt? (zmienia się wraz z kształtem naczynia, do którego ją wlewamy).

Woda w takiej postaci jest cieczą. Mówimy, że to ciekły stan skupienia wody.

* Para wodna.
Wcześniej na kaloryferze ustawiłam talerzyk z taką samą ilością wody jak w szklance.
Obserwujemy, co zostało na talerzyku. Jest mniej wody.
- Co się z nią stało? (wyparowała)
- Zjawisko parowania przyspieszymy podgrzewając wodę. (mierzenie temperatury wrzenia - około 100ْC. Wahania temperatury mogą być spowodowane np. drobnymi zanieczyszczeniami wody lub naczynia.)
- Popatrzcie na dziobek dzbanka z gotującą się wodą. Czy tuż nad dziobkiem powietrze jest widoczne? (nie) Ta niewidoczna warstewka powietrza to para wodna. To, co już widzimy to skroplona para woda (para wodna zamieniająca się w wodę).

Para wodna jest gazową postacią wody, czyli gazowym stanem skupienia.

- Przystawiamy lusterko do dziobka dzbanka z wodą. Na lusterku pojawia się mgiełka,
a potem kropelki wody. Para wodna zamienia się w wodę w stanie ciekłym.

3. Zapis procesów obserwowanych zmian stanów skupienia wody.



4. Gdzie spotykamy się w przyrodzie z tymi stanami skupienia?

* Lód
- zimą na stawach, jeziorach, kałużach
- opady: śnieg (to kryształki lodu; płatki są sześcioramienne -pokaz fotografii płatków śniegu w powiększeniu, bo kryształki lodu mają kształt sześciokąta i z nich można "ułożyć" tylko kształt gwiazdeczek - uczniowie mogą podjąć próby układania różnych kształtów z przygotowanych sześciokątów).Pomiędzy płatkami śniegu znajduje się powietrze, dlatego jest luźny, puszysty. Nie można z takiego śniegu ulepić bałwana. Dopiero gdy pada mokry śnieg, albo gdy śnieg zacznie trochę się topić, wtedy można coś z niego lepić.
- Wysłuchanie prognozy pogody nagranej na taśmie magnetofonowej z radia. Rozmowa o temperaturze powietrza, o opadach.
- W domu: lodówka, zamrażarka

* Woda w stanie ciekłym.
- w rzece, jeziorach, morzach...
- opady: deszcz

* Para wodna.
- chmury, mgły
- w powietrzu - co dzieje się, gdy wydychamy powietrze na lusterko? - doświadczenie
- na szybach w samochodzie para wodna skrapla się i powstaje mgiełka
- rosa, szadź (zjawisko przejścia pary wodnej w stan stały - pokaz odpowiedniej fotografii)
- gdy pranie się suszy, woda w nim zawarta musi wyparować

Podkreślamy jeszcze raz, że pary wodnej nie widać. Nie będziemy mogli zaobserwować procesu parowania.

Zwracamy uwagę na rolę wody w przyrodzie, jej znaczenie dla zwierząt, roślin, ludzi, klimatu.

5. Zapis wniosków.
I grupa - pracuje samodzielnie odpowiadając na pytania:
W ilu stanach skupienia występuje woda?
Jak nazywa się taki stan skupienia, kiedy woda jest płynna?
A kiedy jest lodem?
A kiedy jest parą?

II grupa - uzupełnia zdania odpowiednimi wyrazami:

Woda występuje w trzech stanach skupienia. Kiedy jest płynna, jest to stan ciekły. Kiedy jest lodem, to jest to stan stały. Kiedy woda jest parą, to jest to stan gazowy.

Ewaluacja
1. Opracowanie w grupach propozycji oszczędzania wody: w domu, w szkole, w najbliższym otoczeniu.
2. Wybór najciekawszej propozycji i wykonanie plakatu.

Opracowanie: Katarzyna Kańduła

Wyświetleń: 7826


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.