![]() | ||||||
![]() |
||||||
Katalog Agnieszka Kosenda Historia, Scenariusze Bolesław Krzywousty w walce o utrzymanie jedności i niezależności Polski. Scenariusz lekcji dla klasy I liceum profilowanego i technikumBolesław Krzywousty w walce o utrzymanie jedności i niezależności PolskiScenariusz lekcji dla klasy I liceum profilowanego i technikumOsiągnięcia ucznia
Metody: - wykład - rozmowa nauczająca - dyskusja - praca z mapą, tekstem źródłowym i słownikiem - praca w grupach Środki dydaktyczne: - podręcznik - mapa ścienna "Polska w X-XII wieku" - atlas historyczny Polski - fragmenty kronik Galla Anonima i Mistrza Wincentego zwanego Kadłubkiem - słownik historyczny Tok lekcji I Wprowadzenie do tematu lekcji 1. Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji w formie pytań do uczniów: - w jakim obozie znalazła się Polska pod rządami Bolesława Śmiałego i jakie korzyści z tego wyniosła? - jakie znaczenie miała koronacja Bolesława Śmiałego? - dlaczego mówimy wówczas o wzroście międzynarodowego znaczenia Polski? - jakie wydarzenie doprowadziło do upadku władzy króla? - czym różniła się polityka następcy Bolesława Śmiałego od jego własnej? 2. Nawiązując do bieżącej lekcji nauczyciel zapoznaje uczniów z głównymi zagadnieniami, celami lekcji, a następnie formułuje temat. II Rozwinięcie 1. Wykład nauczyciela na temat przyczyn i skutków wzrostu znaczenia możnowładców za panowania Władysława Hermana oraz okoliczności przejęcia władzy przez Bolesława Krzywoustego. Na podstawie informacji nauczyciela uczniowie odszukują w atlasach, a następnie na mapie ściennej ziemie, które w wyniku podziału przypadły Władysławowi Hermanowi i jego synom. 2. Nauczyciel wynotowuje na tablicy w formie planu zagadnienia, pojęcia i daty związane z panowaniem Bolesława Krzywoustego. W tym czasie wyznaczony przez nauczyciela uczeń prezentuje, przygotowaną wcześniej przez siebie, krótką informację o księciu Bolesławie. 3. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, rozdaje kserokopie odpowiednich fragmentów kronik Galla Anonima i Mistrza Wincentego i przydziela im zadania. Każda grupa wybiera spośród siebie: - lidera, który pokieruje pracą - sekretarza, który zapisze wnioski i spostrzeżenia - sprawozdawcę, który przedstawi wyniki pracy całej klasie. Grupa I Przeczytajcie fragment kroniki Galla Anonima i wypiszcie żądania cesarza Henryka V przedstawione Bolesławowi Krzywoustemu oraz argumenty polskiego księcia za ich odrzuceniem. Na tej podstawie spróbujcie ocenić postępowanie polskiego władcy. Grupa II Przeczytajcie fragment kroniki Galla Anonima i opowiedzcie, jakie były wówczas techniki walki. Znajdźcie też argumenty uzasadniające nazwanie obrońców grodu w Głogowie bohaterami oraz wskażcie na mapie kierunki ataku niemieckiego i miejsca ważniejszych bitew. Grupa III Przeczytajcie fragment kroniki Mistrza Wincentego i wymieńcie oraz scharakteryzujcie zasady, które Bolesław Krzywousty zawarł w swoim testamencie. 4. Poszczególne grupy prezentują wyniki swojej pracy, które nauczyciel podsumowuje. Następnie, uzupełniając dotychczas przedstawione informacje, wyjaśnia, jak doszło do rozszerzenia granic państwa o Pomorze Gdańskie i Pomorze Zachodnie i jak w związku z tym zmieniła się organizacja kościelna na ziemiach polskich. Zarysowuje też tło konfliktu z arcybiskupstwem magdeburskim o zwierzchnictwo nad metropolią gnieźnieńską wraz z jego konsekwencjami. W tym czasie, na polecenie nauczyciela, uczniowie śledzą w atlasach omawiane miejsca. 5. Wskazany przez nauczyciela uczeń pokazuje na mapie dzielnice nadane synom w testamencie przez Bolesława Krzywoustego, przy czym nauczyciel wyjaśnia, że są jeszcze inne koncepcje historyków na temat podziału dzielnicowego Polski, a kraj nasz nie był jedynym, gdzie doszło do takiego podziału. 6. Nauczyciel wybiera dwie grupy - zwolenników i przeciwników tezy, że testament Krzywoustego doprowadził do rozbicia i osłabienia państwa. Po dyskusji i jej podsumowaniu nauczyciel ocenia pracę poszczególnych osób i grup. III Podsumowanie Uczniowie samodzielnie sporządzają notatkę w formie pytań, na które muszą znać odpowiedzi na następną lekcję. Zadanie domowe Napisz pracę na temat: Blaski i cienie polityki Bolesława Krzywoustego Literatura dla zainteresowanych Jasienica P., Polska Piastów, Warszawa 1992 Jureczko A., Testament Krzywoustego, seria: Dzieje narodu i państwa polskiego, Kraków 1989 Mitkowski J., Bolesław Krzywousty, Warszawa 1981 Olejnik K., Cedynia, Niemcza, Głogów, Krzyszków, seria: Dzieje narodu i państwa polskiego, Kraków 1988 Polska pierwszych Piastów, pod red. T. Manteuffla, Warszawa 1974 Rosik s., Bolesław Krzywousty i jego czasy, seria: Poczet Polskich Królów i Książąt, Wrocław 2002 Wyrozumski J., Wielka historia Polski, tom 2.Dzieje Polski piastowskiej (VIII w.-1370), Kraków 1999 Opracowanie: mgr Agnieszka Kosenda Wyświetleń: 13100
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |