![]() |
![]() |
Katalog Iwona Bujak Zajęcia zintegrowane, Artykuły Sposoby zapobiegnia niepowodzeniom szkolnymSposoby zapobiegania nepowodzeniom szkolnymW literaturze spotykamy się z różnymi definicjami niepowodzeń szkolnych. Czesław Kupisiewicz definiuje niepowodzenia szkolne jako rozbieżność między wiadomościami, umiejętnościami i nawykami opanowanymi przez uczniów, a materiałem jaki zgodnie z założeniami programowymi powinni poznać w zakresie poszczególnych przedmiotów.Można spotkać się z różnymi klasyfikacjami niepowodzeń szkolnych. H. Spionek i Cz. Kupisiewicz dzielą je na: - ekonomiczno - społeczne; - pedagogiczne; - biopsychiczne. Do przyczyn ekonomiczno - społecznych należą: - złe warunki materialne i mieszkaniowe; - rozpad struktury rodziny i zakłócenia jej wewnętrznej atmosfery; - niski poziom intelektualny i kulturalny rodziców; - niewłaściwa postawa rodziców wobec dziecka; - brak zrozumienia i zaspokajania potrzeb dziecka. Wśród przyczyn pedagogicznych według Cz. Kupisiewicza wyróżnia się trzy grupy: - przyczyny związane z nieodpowiednimi z nieodpowiednimi "zewnętrznymi" warunkami pracy dydaktycznej nauczyciela; - przyczyny, które wiążą się z działalnością dydaktyczną nauczyciela; - przyczyny związane z wadliwą praca ucznia. Niepowodzenia szkolne rodzą się najczęściej wtedy, gdy na ucznia działa jednocześnie kilka negatywnych czynników, z których bardzo często dominuje tylko jeden. Trwające przez dłuższy czas mogą przerodzić się w niedostosowanie społeczne. Doprowadzają do: - braku zainteresowania nauką; - częste wagary, nieobecności w szkole; - lekceważącego stosunku do obowiązków szklonych; - nonszalancji, arogancji i wrogiego stosunku do nauczycieli; - braku opanowania emocji, agresywności; - do kradzieży, rozboju, porzucania nauki; - picia alkoholu; - niechlujnego wyglądu; - nieprzestrzegania norm i wymagań szkoły. Problem niepowodzeń szkolnych nurtuje wielu pedagogów, naukowców i nauczycieli, którzy szukają sposobów zapobiegania im. Należą do nich: 1. Właściwa współpraca z rodzicami. Poprzez pedagogizację należy zachęcić rodziców do wspólnych działań w zakresie nauki. Rodzicom powinno się uświadomić, że wychowanie niekonsekwentne, rozpieszczające czy rygorystyczne nie sprzyja nauce. Nauce sprzyja zainteresowanie rodziców nauką i problemami ich dzieci. Sprzyjają temu również częste kontakty rodziców z nauczycielami. 2. W zapobieganiu niepowodzeniom szkolnym ważną rolę odgrywa wykorzystanie przez nauczyciela uzdolnień pozaszkolnych i zainteresowań ucznia. Nauczyciel może zainteresować ucznia swoim przedmiotem wykorzystując jego uzdolnienia do urozmaicenia lekcji, a przez to uczeń może polubić przedmiot. 3. Zapobieganiu niepowodzeniom szkolnym może sprzyjać tworzenie ciepłej i przyjaznej atmosfery w klasie. Dotyczy to przede wszystkim uczniów mniej zdolnych, ale pracowitych, którzy są wrażliwi i niepewni siebie. Taki uczeń jest często nieaprobowany w klasie, schematycznie traktowany przez nauczycieli. Zła sytuacja ucznia w zespole klasowym wpływa na jego wyniki w nauce i stosunek do nauki. Dotyczy to również uczniów bardzo dobrych, gdyż są oni ośmieszani jako kujony. 4. W związku z niepewnością uczniów zadaniem nauczycieli i wychowawców jest wykształcenie w nich poczucia własnej wartości. Poczucie niższości jest jednym z czynników uniemożliwiającym uzyskanie pozytywnych wyników w nauce. Taki uczeń unika odpowiedzi, nie zgłasza się, obniża swoją samoocenę. W takich uczniach możemy wykształcić poczucie własnej wartości poprzez organizowanie zajęć dodatkowych - teatrzyki, inscenizację, itp. 5.Zapobiegając niepowodzeniom szkolnym należy pamiętać o stosowaniu właściwych metod pracy: - unikać nieciekawych lekcji, zainteresować uczniów przedmiotem, stosować aktywizujące metody pracy; - starać się indywidualnie traktować uczniów opóźnionych w nauce, jak również uczniów zdolnych; - starać się dopasować do luk i zaległości w nauce; na bieżąco pytać, oceniać i likwidować opóźnienia; 6. W przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych ważną rolę odgrywa właściwa metodyka pracy umysłowej, higiena pracy umysłowej. Należy zapoznać ucznia z właściwym sposobem samodzielnego uczenia się oraz kształcić w nich spostrzegawczość, wyobraźnię, zdolność do koncentracji uwagi. Należy uświadomić uczniom, że na efektywność nauki w domu wpływa: a) stan psychofizyczny - uczeń przystępując do nauki musi być wypoczęty, zdrowy, pozytywnie nastawiony do wykonywania zadań; b) warunki zewnętrzne - świeże powietrze, właściwa temperatura, oświetlenie o właściwej intensywności, wygodne krzesło i biurko, odpowiednie natężenie dźwięku, brak osób, które przeszkadzają i męczą, porządek; c) sposób uczenia się: - sprawdzać, jaką mamy pamięć (wzrokową, słuchową, ruchową) i w zależności od niej wybrać sposób uczenia się; - wybrać czas nauki uwzględniając porę dnia, w której pracuje się nam najlepiej; - zaczynać naukę od przedmiotów najtrudniejszych; - robić krótkie przerwy; - - przeplatać przedmioty ścisłe humanistycznymi; reagować przerwami na drobne objawy przemęczenia; d) warunki wewnętrzne - wykształcić w uczniach motywacje, ambicje, aspiracje oraz uczulić na zbadanie swojego zdrowia. 7. Ważną rolę w zapobieganiu niepowodzeniom szkolnym odgrywa osoba nauczyciela. M. Tyszkowska zwraca uwagę na osobowość nauczyciela, jego upodobania, sposób postępowania, stosunek do uczniów, charakter, a także powierzchowność. Do tych cech J. Sobocińska dodaje poziom intelektualny, przygotowanie zawodowe, ogólną postawę i fachowość z przedmiotu. To jest kluczem do sukcesu ucznia. Właściwa postawa nauczyciela sprzyja przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych. Gdzie brak prawdziwej dojrzałości osobistej i zawodowej tam ofiarą staje się uczeń Bibliografia: H. Hamer Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa VEDA 1994 B. Hiszpańska Pomóż młodzieży znaleźć wartości, drogowskazy. Poradnik dla nauczycieli. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1992 B. Łuczak Niepowodzenia w nauce. Przyczyny. Skutki. Zapobieganie. M. Taraszkiewicz Jak uczyć lepiej J. Rudniański Jak się uczyć Warszawa 1987 M. Marek - Ruka Niepowodzenia szkolne, a niedostosowanie społeczne młodzieży , Nasza Księgarnia 1976 H. Spionek Zaburzenia rozwoju uczniów, a niepowodzenia szkolne PWN, Warszawa 1975 Opracowanie: Iwona Bujak Wyświetleń: 885
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |