Katalog

Barbara Mikulska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć integrujących grupę dla klasy I

- n +

Tworzymy wspólnotę klasową

Scenariusz zajęć integrujących grupę dla klasy I

Cele operacyjne:
uczeń
- potrafi budować więź emocjonalną z grupą,
- jest świadomy przynależności do społeczności klasowej,
- ma poczucie współodpowiedzialności za klasę,
- potrafi bezpośrednio komunikować się,
- aktywnie uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych.

Metody wspierania aktywności edukacyjnej: słowna, pokazowa, plastyczno-techniczna, ruchowa.

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.

Środki dydaktyczne: arkusz szarego papieru, zielone kartki, pisaki, nożyczki, taśma klejąca, rozsypanka zdaniowa w kopertach, kaseta z nagraniami piosenek, kłębek wełny, piłka, magnesy.

Przebieg zajęć

1. Powitanka muzyczna w kole: "Wszyscy są, witam was. Zaczynamy już czas. Jestem ja, jesteś ty raz, dwa, trzy".
Zabawa z kłębkiem wełny "Pajęczynka"- opowiadanie odtwórcze pt. Jaś i Małgosia (wybrane dziecko nawija nitkę na palec wskazujący lewej ręki, rzuca kłębek do kolegi odtwarzając opowiadanie, kolejni uczniowie czynią to samo).

2. Tworzenie wspólnoty klasowej. Nauczyciel przypina na tablicy arkusz szarego papieru i rysuje na nim duże, bezlistne drzewo. Uczniowie na zielonych kartkach obrysowują swoje dłonie, na których piszą swoje imię. Wycinają dłonie- listki i przyklejają w dowolnym miejscu na drzewku (w ten sposób stworzyliśmy jedną grupę, wspólnotę, przynależymy do tego drzewa i tak jak ono, wspólnie możemy się rozwijać, ma być nam dobrze, chociaż listki są różne).

3. Zabawa z piosenką " Idzie zuch".

4. Dokańczanie zdań zapisanych na kartkach (dzieci siedzą w kręgu i kolejno kończą najpierw pierwsze, potem drugie zdanie):
Klasa jest miejscem, gdzie...
Czuję się tutaj dobrze i bezpiecznie, ponieważ...

5. Taniec integracyjny "Pada deszczyk".

6. Układanie zdań z rozsypani wyrazowej, naklejanie na kartkę i przypięcie do tablicy (praca w grupach).
I. Cieszymy się ze wspólnego spotkania.
II. Wspólnie pracujemy, bawimy się i pomagamy sobie wzajemnie.
III. Chociaż każdy z nas jest inny, to tworzymy jedną rodzinę.
IV. Każdy z nas jest w czymś dobry.

7. Zabawa z piłeczką- uczniowie siedzą w kole, przekazują sobie piłkę i podają informację: Jestem dobry w. ..

8. Praca domowa: Pomyśl, co mógłbyś zrobić dla naszej klasy.

9. Zbiorowe śpiewanie piosenki na pożegnanie: "W kole wszyscy tu stoimy i za ręce się trzymamy. Do widzenia, już mówimy, tak ze sobą się żegnamy".

Zabawa ze śpiewem "Idzie zuch"

Przygotował zuch dwie nogi,
(dzieci w postawie lekko pochylonej, rytmicznie uderzają dłońmi o uda)
do dalekiej długiej drogi.
(maszerują w miejscu)
Noga lewa, noga prawa,
(unoszą lekko wyprostowaną lewą nogę jednocześnie uderzając lewą dłonią o udo, to samo z prawą nogą)
dla nas podróż to zabawa.
(maszerują w miejscu)
Ref. Idzie zuch, wicher dmucha
(odwracają się w prawo, maszerują w kole jedno za drugim, unoszą ręce i machają nimi w górze)
i do tyłu ciągnie zucha.
(każde chwyta w pasie dziecko stojące przed nim, lekko ciągnąc się idą do tyłu)
Ale zuch się nie przejmuje i wesoło maszeruje.
(z powrotem maszerują w kole)

Taniec integracyjny "Pada deszczyk"


Pada deszczyk, pada deszczyk,
(dzieci w postawie stojącej, ustawione w szachownicę naśladują padające krople deszczu-ręce w dół i w górę)
wieje zimny wiatr,
(ręce podnoszą do góry-w prawo, w lewo)
błyskawica, grzmot.
(klaśnięcie, tupnięcie)
Wielka tęcza rośnie wokół nas.
(pochylenie, ręce unoszą do góry, zataczają koło)

Bibliografia
J. Krzyżewska, Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, Suwałki 1998.
M. Marciniak, Tańce i zabawy dla grupy, Lublin 1995.

Opracowanie: Barbara Mikulska

Wyświetleń: 4291


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.