Dzień młodzieży PCK
"Na to, żeby być zdrowym
trzeba nauczyć się mądrzej żyć"
Jestem nauczycielką chemii w gimnazjum oraz pełnię funkcję opiekuna szkolnego
koła Polskiego Czerwonego Krzyża. Pamiętam czas, kiedy powierzono mi opiekę nad
szkolnym kołem. Długo zastanawiałam się, w jaki sposób zachęcić uczniów do
wstępowania w szeregi koła, jak uatrakcyjnić zajęcia, czy też zaprezentować
działalność koła na terenie szkoły. Podejmowałam różne inicjatywy. Jedną z nich
był konkurs "Co wiem o zdrowiu i Czerwonym Krzyżu?", który został przeprowadzony
25 października 2003 roku, z okazji Dnia Młodzieży PCK. Jego celem było
popularyzowanie wiedzy o historii Czerwonego Krzyża, działalności młodzieży w
szkolnej organizacji PCK, zachowaniach prozdrowotnych.
W konkursie brały udział trzyosobowe drużyny reprezentujące poszczególne klasy.
Przeprowadzone zajęcia zaintrygowały uczniów i wzbudziły ich ciekawość.
Mam nadzieję, że proponowany przeze mnie scenariusz konkursu ułatwi pracę
opiekunom szkolnych kół oraz zainspiruje do samodzielnych poszukiwań.
Oto kolejne zadania turnieju:
I. Plakat pod hasłem "Działalność młodzieży w PCK".
Prace zostały przygotowane wcześniej i stanowiły dekorację konkursu.
II. Wiadomości o Czerwonym Krzyżu - odpowiedzi na wylosowane pytania.
1. Jak brzmiała pierwsza nazwa Polskiego Czerwonego Krzyża?
2. W skład międzynarodowego prawa humanitarnego wchodzą Konwencje Genewskie. Ile
ich jest?
3. Jak brzmiało nazwisko pierwszego prezesa PCK?
4. O czym mówi I Konwencja Genewska?
5. O czym mówi III Konwencja Genewska?
6. Co jest emblematem organizacji typu Czerwonego Krzyża w krajach
muzułmańskich?
7. Co oznacza skrót MKCK?
8. Jaka jest minimalna liczba członków koła PCK?
9. Wymieńcie cztery spośród zasad ruchu czerwonokrzyskiego.
10. Co to są grupy SIM?
11. Kogo zrzeszają kluby HDK?
12. W jakim państwie powstały zaczątki ruchu czerwonokrzyskiego?
W zadaniu III drużyny odpowiadały na pytania dotyczące chorób i urazów układu
krążenia, oddechowego i pokarmowego:
1.Podajcie dwie substancje, które mogą zatkać naczynia wieńcowe, powodując zawał
mięśnia sercowego.
2.W jaki sposób można zarazić się tasiemcem?
3.W jaki sposób można zarazić się glistą ludzką?
4.Wskutek czego powstaje miażdżyca?
5.Wymieńcie co najmniej trzy przyczyny chorób krążenia.
6.Ile razy większe jest prawdopodobieństwo choroby wieńcowej serca u palacza niż
u osoby niepalącej?
7.Czym różni się krwotok żylny od tętniczego?
8. Na czym polega pierwsza pomoc przy krwawieniu z nosa?
9. Dlaczego oddychając lepiej wciągać powietrze przez nos?
10. Z czym wiąże się choroba zwana hemofilią?
11. W dymie papierosowym znajduje się trujący tlenek węgla (czad).
Jakie skutki wywołuje on w organizmie?
12. Jednym z pojawiających się niekiedy zatruć pokarmowych jest zatrucie
pestycydami. Co to są pestycydy?
W kolejnym etapie zespoły losowały rekwizyty i odpowiadały na pytania z nimi
związane:
1. model oka - Niedobór jakiej witaminy powoduje choroby oczu, tzw. kurzą
ślepotę oraz zmiany skórne?
2. masło roślinne - Dlaczego korzystniejsze jest spożywanie tłuszczów
roślinnych?
3. chleb razowy - W otrębach, chlebie razowym występuje pewna witamina, której
brak powoduje stany zapalne nerwów. Co to za witamina?
4. cytryna - W owocach cytrusowych występuje witamina C. Czym może objawiać się
jej niedobór?
5. słoneczko z papieru - Jakie skutki u dzieci może wywołać brak witaminy D?
6. zielony groszek - Jaką rolę w organizmie spełnia witamina K, zawarta w
zielonych jarzynach?
7. model płuc - Co oznacza termin "bierny palacz"?
8. czerwony buraczek - Witamina B12 pobudza wytwarzanie czerwonych krwinek.
Jakie mogą być skutki jej niedoboru?
9. tabliczka z napisem "WITAMINY" - Jaką rolę pełnią witaminy w organizmie?
10. słodycze - Spożycie nadmiernej ilości cukrów zwiększa ryzyko częstej choroby
jamy ustnej. O jaką chorobę chodzi?
11. natka pietruszki - Dlaczego natkę pietruszki lub liście sałaty lepiej
rozrywać palcami niż siekać nożem?
12. model serca - Jaka jest normalna wartość ciśnienia krwi u osoby dorosłej?
Zadanie V sprawdzało znajomość ważnych dat i dni w Czerwonym Krzyżu:
1. W którym roku powstał założony przez Dunanta Międzynarodowy Komitet Pomocy
Rannym?
2. Kiedy twórca Czerwonego Krzyża otrzymał pierwszą pokojową nagrodę Nobla?
3. Kiedy powstał Polski Czerwony Krzyż?
4. Od kiedy istnieją młodzieżowe koła PCK?
5. Kiedy przypada Światowy Dzień Walki z AIDS?
6. Jaki dzień obchodzi się 8 maja?
7. Jakie ważne dokumenty podpisano w 1949 roku?
8. Kiedy obchodzone są Dni Honorowego Krwiodawstwa?
9. Jaki dzień obchodzony jest 7 kwietnia?
10. W którym roku Sejm przyjął ustawę o Polskim Czerwonym Krzyżu?
11. Co obchodzi się 25 października?
12. W którym roku przyjęto siedem podstawowych zasad ruchu czerwonokrzyskiego?
W ostatnim zadaniu drużyny uzupełniały schemat wpisując specjalność lekarza
lub to, czym zajmuje się dany specjalista:
laryngolog -. ..........................
................... - leczy dzieci
.................... - leczy choroby nowotworowe
internista -. ..............................
..................... - leczy choroby skóry
neurolog -. ...........................................
................... - leczy choroby układu moczowego
kardiochirurg -......................................
................... - specjalista od chorób narządu wzroku
.................... -dokonuje korekty uzębienia np. za pomocą specjalnych
aparatów
Podczas pracy jury publiczność rozwiązywała krzyżówkę.
Źródła informacji:
- podręczniki biologii w gimnazjum
- strona internetowa PCK
- statut Polskiego Czerwonego Krzyża
- "Materiały pomocnicze dla nauczycieli-opiekunów szkolnych kół PCK"; Instytut
Kształcenia Nauczycieli, W-wa 1988
- regulamin szkolnego koła PCK; ZG PCK
- "Encyklopedia podręczna"; Wyd. Kluszczyński, Kraków 2001.
"Na to, żeby być zdrowym
trzeba nauczyć się mądrzej żyć"