![]() |
![]() |
Katalog Elżbieta Kastelik Sztuka, Scenariusze Tradycje bożonarodzeniowe - kolędy i pastorałkiTradycje bożonarodzeniowe - kolędy i pastorałkiScenariusz lekcji sztuki (plastyki i muzyki) dla kl. V szkoły podstawowejCel ogólny: zapoznanie z różnorodnością tradycyjnych i współczesnych kolęd i pastorałek Cele operacyjne: * potrafi zaśpiewać kolędę "Przybieżeli do Betlejem" * zna pojęcia kolęda i pastorałka * zna kilka tradycyjnych kolęd * zna tradycje związane z Bożym Narodzeniem * zna przykłady światowego malarstwa o tematyce bożonarodzeniowej * potrafi analizować dzieło sztuki * jest wrażliwy na piękno muzyki i malarstwa Metody pracy: * podające (pogadanka) * problemowe (dyskusja, burza mózgów) * port-folio * analityczno - percepcyjna * problemowo- analityczna Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa Środki dydaktyczne: instrumenty perkusyjne, reprodukcje dzieł sztuki, płyta z kolędami w wykonaniu zespołu Mazowsze, gwiazda kolędnicza. Literatura: 1. Borchgrave H.: Chrześcijaństwo w sztuce. Grupa Wydawnicza Bertelsmann Media Horyzont, Warszawa 2002. 2. Hryń - Kuśmierek R., Śliwa Z.: Encyklopedia tradycji polskich. Wydawnictwo Podsiedlik- Raniowski i Spółka 2001. 3. Szymanderska H.: Polskie tradycje świąteczne. Świat Książki, Warszawa 2003. Tok lekcji: 1. Czynności organizacyjne: przywitanie z klasą, sprawdzenie obecności. 2. Ćwiczenia rozśpiewujące: powtórzenie piosenki z poprzedniej lekcji. 3. Rozmowa na temat tradycji bożonarodzeniowych - zwyczaj kolędowania. Uczniowie opowiadają o zwyczaju kolędowania we własnych rodzinach. Wyjaśnienie różnicy między kolędą a pastorałką. Kolęda - pieśń religijna mówiąca o narodzeniu Chrystusa w Betlejem, śpiewana w okresie świąt Bożego Narodzenia. Pastorałka - pieśń ludowa o wesołym, tanecznym charakterze i tematyce związanej z Bożym Narodzeniem. Uczniowie podają przykłady kolęd i pastorałek. 4. Nauka śpiewania kolędy "Przybieżeli do Betlejem": Nauczyciel śpiewa kolejno zwrotki kolędy, a następnie uczniowie ze słuchu powtarzają. "Przybieżeli do Betlejem" Przybieżeli do Betlejem pasterze, grają skocznie Dzieciąteczku na lirze. Chwała na wysokości, chwała na wysokości, a pokój na ziemi! Oddawali swe ukłony w pokorze z serca ochotnego o Boże! Chwała na wysokości, chwała na wysokości, pokój na ziemi! Anioł Pański sam ogłosił te dziwy, których oni nie słyszeli, jak żywi. Chwała na wysokości, chwała na wysokości, a pokój na ziemi! Dziwili się napowietrznej muzyce i myśleli: co to będzie za Dziecię? Chwała na wysokości, chwała na wysokości, a pokój na ziemi! 5. Wspólne wykonanie kolędy z ludową gwiazdą kolędniczą. 6. Analiza reprodukcji malarstwa o tematyce Bożego Narodzenia. Nauczyciel przedstawia uczniom reprodukcje obrazów o tematyce bożonarodzeniowej ("Pokłon pasterzy" Tintoretto, "Pokłon pasterzy "Giovan Gerolamo Savoldo, "Pokłon pasterzy" Giorgione, "Mistyczne Narodzenie" Sandro Botticelli, "Narodziny Chrystusa" Robert Champin). Wspólnie z uczniami próbują je analizować; doszukują się podobieństw, zauważają różnice. Nauczyciel uświadamia uczniom, iż święta Bożego Narodzenia często są inspiracją artystów, zarówno malarzy, rzeźbiarzy, jak i poetów oraz pisarzy. Dokładnie analizuje wspólnie z uczniami jedną z reprodukcji np. "Pokłon pasterzy" Tintoretta (załącznik 1). Uczniowie, którzy mieli za zadanie domowe zgromadzić wiadomości o malarzu Tintoretto przedstawiają sylwetkę tego artysty. Omawiają obraz. Które z kolęd byłyby najlepszą ilustracją dzieła Tintoretta? Uczniowie próbują przytoczyć i zaśpiewać fragmenty znanych im kolęd, które w najlepszy sposób ilustrowałyby dzieło Tintoretta (np. "Dzisiaj w Betlejem"). 7. Zakończenie lekcji: Przypomnienie różnicy między kolędą a pastorałką. Wysłuchanie tradycyjnej kolędy z kasety w wykonaniu zespołu Mazowsze oraz współczesnej w wykonaniu np. Anny Marii Jopek lub Ryszarda Rynkowskiego. załącznik 1 ![]() Tintoretto Pokłon pasterzy Tintoretto (1518-1594) Jacopo Rubusti zwany Tintoretto - był on bowiem synem farbiarza tkanin (po włosku tintore) - urodził się w Wenecji. Tintoretto, działając w czasie odrodzenia religijności kontrreformacyjnej, nie tracił czasu na malowanie tematów świeckich. Był żarliwym katolikiem i całe życie spędził nie tyle na interpretowaniu, co po prostu ilustrowaniu biblijnych tematów na ogromnych płótnach przeznaczonych do weneckich kościołów. Wchłonął nowe idee wypływające z postanowień soboru trydenckiego, zwłaszcza przejął się tymi, które mówiły o potrzebie rezygnacji z luksusu i wszelkiego rodzaju dostatków. W konsekwencji malował uczniów Chrystusa pokornych i biednych, niczym się nie wyróżniających, wydobywał prostotę i biedę, o których tak wyraźnie mówią ewangelie. By wzmocnić napięcie i dramat zdarzeń, które malował, operował intensywnymi farbami i ostrym kontrastem światła i cienia. Osiągany efekt zyskał nazwę chiaroscuro. Stosował tez śmiałe skróty i nieco szaloną perspektywę. Pędzlem zaś posługiwał się z wielką swobodą. Opracowanie: Elżbieta Kastelik Wyświetleń: 7707
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |