Katalog Ewa Drożdż Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Chrońmy florę i faunę - scenariusz bloku tematycznegoRośliny i zwierzęta chronioneBLOK TEMATYCZNY: CHROŃMY FAUNĘ I FLORĘEdukacja: polonistyczna, matematyczna, środowiskowa, techniczno-plastyczna. Szczegółowe zadania z zakresu edukacji: polonistycznej: - rozwijanie umiejętności formułowania pytań do samodzielnie przeczytanego tekstu; - pisanie wyrazów ze spółgłoskami miękkimi; - rozpoznawanie czasowników w zdaniach: matematycznej: - praktyczne poznanie i stosowanie przemienności dodawania z użyciem liczmanów, liczb w kolorach; - ilustrowanie przemienności w tabelach działań, na osi liczbowej; - wykorzystanie własności dodawania do ułatwiania obliczeń; środowiskowej: - zapoznanie z niektórymi chronionymi roślinami i zwierzętami; - zwrócenie uwagi na konieczność ochrony przyrody; - zapoznanie z wyglądem i warunkami życia rosiczki i żółwia błotnego. techniczno-plastycznej: - łączenie kartonu z tworzywem sztucznym; - łączenie ruchome elementów za pomocą drutu; - określanie różnic między opakowaniem z tworzywa sztucznego a opakowaniem kartonowym. Metody pracy: praca z książką, pogadanka, rozmowa kierowana, pokaz, praca z tekstem, ćwiczenia. Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa. Środki dydaktyczne: Podręcznik Moja szkoła cz. I s.80-86, ilustracje przedstawiające żółwia błotnego i rosiczkę, patyczki o dwóch długościach, liczby w kolorach, książka J. Stec " Zagadki dla najmłodszych", wycinanka nr 10, okrągłe pudełko po margarynie, papier kolorowy, klej, nożyczki, drut, nici, igła, opakowania z papieru, metali. Nowa encyklopedia powszechna PWN t 5 i 6, Warszawa 1997. Czas trwania: 180 minut. PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Wprowadzenie. Zabawa spacer po lesie. Dzieci spacerują po sali i wykonują czynności w trakcie opowiadania nauczyciela (spacerują, biegają, zbierają, pokazują drzewo szumiące na wietrze itp.). 2. Pokaz ilustracji przedstawiających rosiczkę i żółwia błotnego. Podanie krótkich informacji: Rosiczka- bylina owadożerna występująca również w Polsce. Ma liście w przyziemnej rozetce z czerwonymi włoskami, które wydzielają śluz. Włoski przytrzymują owada, wydzielają enzymy trawienne, a następnie wchłaniają pokarm. Żółw błotny- jedyny w faunie Polski. Ma długość 30 cm. Żyje w wodach wolno płynących lub stojących słodkowodnych. - Co to znaczy, że roślina lub zwierzę są pod ochroną? - Czy znacie jakieś inne rośliny i zwierzęta chronione? - Dlaczego chronimy niektóre gatunki fauny i flory? - Dlaczego niektóre zwierzęta i rośliny wyginęły? Demonstracja ilustracji ze zwierzętami i roślinami chronionymi. 3. Ciche czytanie tekstu K. Kleniewskiej- Kowaliszyn Spotkanie z żółwiami. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów. Omówienie treści opowiadania. Utrwalenie wiadomości o rodzajach zdań. 4. Indywidualne układanie pytań do przeczytanego tekstu i zapis w zeszytach. Głośne odczytanie ułożonych pytań (ewentualna poprawa źle sformułowanych zdań). Głośne odczytywanie ułożonych odpowiednich fragmentów tekstu jako odpowiedzi na postawione pytania. Zapis pytań w zeszycie. 5. Zapis na tablicy wyrazów z czytanki, w których występują spółgłoski miękkie: ć, ś, ń, ź i podkreślenie występujących po nich zasadach pisowni spółgłosek miękkich. Zapis w zeszytach. Spółgłoski miękkie, ś, ć, ń, ź, dź, piszemy na końcu wyrazu oraz przed spółgłoskami. Spółgłoski miękkie: si, ci, ni, zi, dzi piszemy wtedy gdy występują przed samogłoskami. 6. Żółw - pudełko na drobiazgi- łączenie kartonu z tworzywem sztucznym. Demonstracja wykonanego żółwia- pudełka na drobne przedmioty. Ustalenie tematu pracy. Omówienie właściwości materiałów, z których wykonano pojemnik. Ustalenie kolejnych etapów pracy nad żółwiem- pojemnikiem. Wykonanie żółwia- pojemnika według wcześniejszych ustaleń. Wystawa prac i ocena poprawności wykonania zadania przez uczniów. Wypowiedzi uczniów na temat sposobów wykorzystania wykonanego pudełka. 7. Rachunek pamięciowy - podaj wynik: 3+6, 9-4, 2+8, 12+5 itp. - oblicz sumę liczb: 3 i 5, 7 i 4, 9 i 5 - oblicz różnicę liczb: 12 i 2, 13 i 5. - Oblicz: 5+2+7, 9-2-3. - Podaj sąsiadki liczb: 9,12,18. 8. Zadania na stosowanie przemienności dodawania: - w aspekcie kardynalnym. Odczytanie zadania (ćw. 8, str. 83). Przedstawienie sytuacji z zadania za pomocą patyczków o różnych długościach. Uczniowie odkrywają, że w jednym i drugim ułożeniu jest po tyle samo krótkich i długich patyczków, ale ułożone są w innej kolejności. Po zapisaniu właściwej formuły matematycznej dochodzą do wniosku, że otrzymali takie same wyniki. Zapisują w zeszycie: 6+5=5+6=11 - w aspekcie miarowym. Odczytanie zadania (ćw. 9, str. 84). Przedstawienie rozwiązania za pomocą liczb w kolorach. Uczniowie układają obok siebie klocki:7 i 8, a pod spodem 8 i 7. Ich łączne długości są sobie równe. Obrysowują i malują obrysowane klocki. Dochodzą do wniosku, że zmiana kolejności dodawanych wielkości nie zmienia wyniku dodawania. Zapisują 7+8=8+7=15. - w aspekcie porządkowym. Rozwiązywanie zadania (ćw. 10, str. 84). Przedstawianie rozwiązania na osi liczbowej. Zapis formuły: 3+5=5+3=8. 9. Stosowanie przemienności dodawania w obliczeniach. Rozwiązywanie zadań - ćw. 11,12,13. str. 86. Uczniowie dochodzą do wniosku, że aby przyśpieszyć pracę, muszą dodawać te same liczby tylko w innej kolejności. Wpisują taki sam wynik, bo zmiana kolejności dodawania liczb nie zmienia wyniku. Ta własność to przemienność dodawania. Zapisują informację do zapamiętania, która jest jednocześnie rozwiązaniem zadania: Choćbyś składniki miejscami zamienił, ich suma nigdy się nie zmieni. 10. Utrwalenie wiadomości i umiejętności zdobytych podczas zajęć. Po zrealizowaniu zajęć zakładam, że uczeń: - zna niektóre chronione rośliny i zwierzęta; - wie, że należy chronić przyrodę; - samodzielnie układa pytania do przeczytanego tekstu - umie wyszukać fragmenty tekstu jako odpowiedź na postawione pytania; - zna zasady pisowni spółgłosek miękkich; - stosuje w obliczeniach przemienność dodawania; - umie ciąć, zaginać i łączyć karton z tworzywem sztucznym. Opracowanie: Ewa Drożdż Wyświetleń: 2535
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |