Katalog Renata Derlacz, Grażyna Grabecka Ekologia, Scenariusze "Na odpady mamy rady" - scenariusz zajęć ekologicznych w szkole ponadpodstawowejNa odpady... mamy radySCENARIUSZ ZAJĘĆ KOŁA EKOLOGICZNEGO W SZKOLE PONADPODSTAWOWEJPRZEDMIOTY: Edukacja ekologiczna, przyroda, wychowanie fizyczne. CELE DYDAKTYCZNE: 1. UMIEJĘTNOŚCI: uczeń: - zna pojęcia odpadów, potrafi dokonać ich podziału; - wyjaśni pojęcia utylizacja odpadów, recykling; - rozróżnia surowce wtórne i segreguje w gospodarstwie domowym /papier, szkło, plastik, metal/. 2. WIADOMOŚCI: uczeń: - poszerza wiedzę dotyczącą konieczności i celowości segregowania odpadów w gospodarstwie domowym; - umie dokonać selekcji odpadów zgodnie z ich przeznaczeniem do utylizacji. 3. POSTAWY: uczeń: - poczuwa się do odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego; - podejmuje działania służące zmniejszaniu degradacji środowiska; - oddziałuje na najbliższych członków rodziny w celu zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów. 4. METODY PRACY: - problemowa "dywanik pomysłów"; - czynna - praktyczne działania; - słowna; - poglądowa. 5. FORMY PRACY; - w zespołach, indywidualna, zbiorowa. 6. MATERIAŁY DYDAKTYCZNE: - bloki rysunkowe, kartki, pisaki, kolorowe kartoniki, szary papier, puszki aluminiowe po napojach, różowy pojemnik, kaseta video, foldery i materiały reklamowe. P R Z E B I E G Z A J Ę Ć 1. Wprowadzenie do tematu przez nauczycielkę - zwrócenie uwagi na doniosłość problematyki zanieczyszczeń środowiska odpadami z gospodarstw domowych. 2. Przedstawienie przez liderów czterech zespołów pojęć: I - ODPADY, II - UTYLIZACJA ODPADÓW, III - SUROWCE WTÓRNE, IV - RECYKLING. Pozostali członkowie zespołów uzupełniają wypowiedzi o informacje - ciekawostki na dany temat. 3. Uczniowie w dyskusji wymieniają odpady pochodzące z ich gospodarstw domowych, a następnie z rozsypanych folderów oraz materiałów reklamowych wybierają te, na których uwidocznione są potencjalne odpady, które ich zdaniem można od zaraz ograniczyć w swoich domach. 4. W zaprezentowanym filmie o tematyce ekologicznej poszukaj: RADY NA...... ODPADY. 5. Zadanie dla czterech zespołów - uczniowie sporządzają "dywaniki pomysłów" na kartkach formatu A- 3, na których wypisują przykłady i sposoby, które mogą przyczynić się do zmniejszenia ilości odpadów w swoich domach oraz zagospodarowania tych istniejących. Efektem pracy zespołowej jest przedstawienie rozwiązania akceptowanego przez większość członków zespołu. 6. Ćwiczenia śródlekcyjne - każdy uczeń posiada 1 puszkę aluminiową po napojach, z którą wykonuje ćwiczenia: - przekłada puszkę z ręki do ręki; - toczy puszkę w dłoniach unosząc ramiona w górę i opuszczając w dół; - przekłada wokół bioder; - zamienia się puszką z kolegą; - przekłada pod L i P nogą; - podrzuca i chwyta; - unosi jak najwyżej; - ZGNIATA puszkę i wrzuca ją do różowego pojemnika. 7. Liderzy zespołów prezentują: "dywaniki pomysłów", zaś uczniowie przydzielają punkty /kolorowe kartoniki/ za pomysły, z którymi się utożsamiają. Nauczyciel przyznaje także swoje punkty. 8. Podsumowanie: - pomysły dotyczące przykładów i sposobów ograniczających ilość odpadów w gospodarstwach domowych oraz zagospodarowania już istniejących odpadów, które uzyskały najwięcej punktów zostają zapisane na arkuszu szarego papieru. - WYNIKIEM pracy zespołowej jest ZBIÓR RAD, które należy stosować w swoich domach w celu ograniczenia ilości powstających odpadów, a w konsekwencji zmniejszających degradację środowiska naturalnego. 9. Zadanie domowe - sporządź swój "domowy dywanik": - W JAKI SPOSÓB TY I TWOJA RODZINA PRZYCZYNIACIE SIĘ DO ZWIĘKSZANIA /!!!/ ILOŚCI ODPADÓW.
Opracowanie: RENATA DERLACZ Wyświetleń: 6050
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |