![]() |
![]() |
Katalog Stefania Tabaczyńska Język polski, Wymagania Kryteria ocen dla klasy VI, obejmujące wiedzę i umiejętności z zakresu kształcenia literackiego i językowego, które uczeń musi opanować na dany stopieńKryteria ocen z języka polskiego dla klasy VII Ocena celującaWiedza i umiejętności ucznia przekraczają obowiązujący program nauczania - Czyta różne teksty literackie i pozaliterackie. - Zna treść co najmniej pięciu lektur ponadobowiązkowych. - Wypowiada się ustnie i pisemnie w sposób bezbłędny. - Bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach ortograficznych, literackich, językowych, recytatorskich w szkole i poza szkołą. - Wskazuje genezę dzieła literackiego, jego historyczne tło. - Bierze udział w szkolnych przedstawieniach, programach artystycznych itp. - Zna najważniejsze fakty z życia i twórczości autorów lektur. - Układa ramowy i szczegółowy plan poznanych form podawczych. - Układa ramowy i szczegółowy plan opowiadania twórczego. - Stosuje trójdzielną budową każdej wypowiedzi z zachowaniem odpowiedniego zapisu graficznego. - Zna cechy gatunkowe poznanych gatunków epiki, liryki, dramatu (np. powieści, noweli, opowiadania, mitu, ballady, legendy, baśni, sonetu, dramatu właściwego, hymnu). - Zna cechy różniące poszczególne rodzaje literackie, tzn. epikę, lirykę, dramat. - Wskazuje i określa w utworze funkcję środków stylistycznych: epitetów, przenośni, porównań, apostrof, onomatopei, pytań retorycznych, zdrobnień, zgrubień. - Wskazuje i nazywa rymy ze względu na ich układ i rodzaj. - Zna cechy wiersza sylabicznego i wolnego - Wskazuje samodzielnie w utworze elementy świata przedstawionego: czas, miejsce akcji, wątki, narrator, sposób narracji. - Wskazuje w tekście literackim pośredni i bezpośredni sposób charakteryzowania bohaterów. - Zna pojęcie "zwrot", "wyrażenie", "związek frazeologiczny", "antonim", "synonim". - Aktywnie pracuje na lekcji, wypowiadając się na dany temat i wygłaszając własne dojrzałe opinie. - Wskazuje i ocenia motywy działania bohaterów literackich, porównuje ich postawy. Odczytuje z tekstu literackiego wiadomości podane nie wprost. - Stosuje odpowiednią kompozycję i słownictwo w poznanych formach wypowiedzi: opowiadanie, opowiadanie z dialogiem, sprawozdanie, recenzja, list, opis, charakterystyka, pisma użytkowe. - Recytuje, inscenizuje i dramatyzuje fragmenty tekstów literackich. Korzysta z różnych źródeł informacji. Dokonuje parafrazy tekstów. - Rozróżnia poznane części mowy i wskazuje ich funkcje składniowe. - Stosuje poprawnie stronę czynną i bierną czasowników. - Określa bezbłędnie formy gramatyczne odmiennych części mowy. - Odmienia bezbłędnie przez przypadki rzeczowniki i zaimki i przez osoby czasowniki o nietypowej odmianie. - Zna przydawki, dopełnienia, okoliczniki (i ich rodzaje) oraz rodzaje podmiotów i oznaczeń, wskazuje je bezbłędnie w zdaniach. - Wykonuje wykresy zdań pojedynczych z podmiotem domyślnym, orzeczeniem imiennym oraz zdań bezpodmiotowych, - Zna rodzaje wypowiedzeń ze względu na cel i budowę. - Odróżnia rodzaje wypowiedzeń i przekształca wskazaną część zdania pojedynczego na - zdanie złożone. - Zna i wykonuje wykresy zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie. - Stosuje poprawny szyk wyrazów w zdaniu, koryguje błędy innych. - Rozpoznaje wyrazy podstawowe, pochodne, formant i ich rodzaje rodzinę wyrazów, - wyrazy złożone. - Odróżnia budowę fleksyjną od budowy słowotwórczej wyrazu. - Wskazuje tematy oboczne. - Zna kategorie znaczeniowe rzeczowników. - Zna cechy samogłosek i spółgłosek. - Poprawnie akcentuje wszystkie wyrazy i zna zasady akcentowania. - Dzieli wyrazy przy przenoszeniu, stosując poznane zasady. - Wskazuje funkcję samogłoski "i" w wyrazach. - Stosuje poprawnie akcent zdaniowy i linię intonacyjną wypowiedzi. - Prowadzi fragmenty lekcji i przygotowuje dodatkowe informacje. - Dba o estetyczny wygląd zeszytu przedmiotowego. - Odrabia zawsze zadania domowe. - Uzyskuje max ilość punktów z testów sprawdzających wiedzę z różnych wiadomości i umiejętności z języka polskiego. - Zna doskonale wszystkie zasady ortograficzne i potrafi uzasadnić pisownię wyrazów. - Zna i stosuje zasady interpunkcji zdania pojedynczego, złożonego, dialogu. II Ocena bardzo dobra Uczeń opanował pełny zakres wiadomości określony w programie nauczania dla klasy VI - Czyta wzrokiem i głosem na etapie średniej dojrzałości czytelniczej. - Rozumie pojęcia: epika, liryka, dramat i wskazuje przynależność rodzajową danego utworu literackiego. - Wyróżnia podstawowe struktury tekstu literackiego (świat przedstawiony a świat rzeczywisty, fikcja literacka, ciągi zdarzeń - wątki, narrator, opis, opowiadanie, dialog). - Recytuje, inscenizuje, dramatyzuje fragmenty tekstów literackich. - Przeczytał samodzielnie trzy lektury - wykazuje się bardzo dobrą ich znajomością. - Pisze łatwo, swobodnie, szybko, stylem zindywidualizowanym, pismo poprawne, czytelne i estetyczne. - Bierze udział w konkursach pięknego i poprawnego pisania i pisma. - Zna podstawowe zasady i normy ortograficzne i interpunkcyjne. - Posługuje się słownikiem ortograficznym, słownikiem języka polskiego i słownikiem wyrazów bliskoznacznych. - Bardzo dobrze opanował formy tekstów pisanych, te same, co w klasie IV i V oraz opis dzieł sztuki (np. obrazu, rzeźby, mebla stylowego), opis i opowiadanie odtwórcze, plan szczegółowy. - Uwzględnia w tworzeniu tekstów pisanych wszystkie aspekty pisania: kaligrafię, ortografię, interpunkcję, dobór słownictwa, dobór zdań, wszystkie etapy tworzenia tekstu, układ graficzny wypowiedzi. - Ma bogaty zasób słownictwa i umiejętnie się nim posługuje. - Opanował poprawną dykcję (w zakresie intonowania, frazowania, pauzowania, modulowania głosu, uwydatniania znaczeń, dodawania tonu uczuciowego). - Umiejętnie interpretuje głosowo własny i cudzy tekst. - Biegle opanował formy wypowiedzi: rozmowa, przemówienie, opis i opowiadanie odtwórcze. - Wypowiedzi ustne i pisemne są całkowicie poprawne pod względem stylistyczno-językowym, ortograficznym, merytorycznym i logicznym. - Potrafi samodzielnie wnioskować, myśleć logicznie. - Samodzielnie sporządza notatki z lekcji, selekcjonuje materiał rzeczowy. - Bezbłędnie pisze charakterystykę postaci, podejmuje próbę redagowania charakterystyki porównawczej i autocharakterystyki; określa motywację czynów bohaterów, ocenia ich postępowanie. - Opowiadania twórcze wzbogaca dialogami, elementami opisów, charakterystyki - Ten sam tekst potrafi przestawić w formie streszczenia, opisu, opowiadania. - W sposób świadczący o gruntownej znajomości utworu redaguje list do postaci literackiej. - Bezbłędnie pisze sprawozdanie ze spaceru, wycieczki, a w pracy poświęconej oglądanemu filmowi lub spektaklowi teatralnemu podejmuje próby recenzji. - Rozumie i poprawnie posługuje się terminami w zakresie wiedzy o epice, wierszu, nowych gatunkach literackich (ballada, rodzaje powieści, dramat). - Dokonuje samodzielnie analizy i interpretacji wiersza, wyodrębnia tropy stylistyczne, odróżnia obrazowanie realistyczne od fantastycznego. - Potrafi wyjaśnić, od czego zależą formy odmiany rzeczownika. - Wymienia rodzaje zaimków, omawia ich odmianę, funkcję w zdaniu, uzasadnia zastosowanie skróconych form zaimków rzeczowych. - Biegle stopniuje przymiotniki, nazywa rodzaj stopniowania, pisze poprawnie "nie" z przymiotnikami w stopniu wyższym i najwyższym. - Rozpoznaje różne typy liczebników, określa jego formy gramatyczne i funkcję w zdaniu, potrafi uzasadnić użycie danego typu liczebnika; odmienia trudniejsze liczebniki złożone. - Stosuje w zdaniu rzeczownik w różnych funkcjach składniowych (podmiotu, dopełnienia, przydawki). - Rozpoznaje zdanie z orzeczeniem imiennym, omawia jego budowę. - Omawia, podając przykłady, różne sposoby wyrażania orzeczenia oraz podmiotu, przydawki i dopełnienia. - Wyróżnia w zdaniu związki zgody, rządu, przynależności; wskazuje zasady ich tworzenia. - Przeprowadza klasyfikację zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie, rysuje ich wykresy. - Dzieli wyrazy na sylaby - Rysuje linię melodyczną zdania. - Poprawnie intonuje zdania. - Określa cechy głosek. - Poprawnie stosuje akcent wyrazowy i zdaniowy. - Rozpoznaje wyraz podstawowy i pochodny, część wspólną, formant. - Porządkuje wyrazy w zbiory ze względu na wspólny morfem o podstawowym znaczeniu (wyrazy pokrewne, rodzina wyrazów), wspólny formant i według części mowy. - Rozróżnia budowę fleksyjną i budowę słowotwórczą wyrazu. - Wyjaśnia znaczenie wyrazu poprzez analizę słowotwórczą. - Przekształca zdanie na równoważnik zdania i odwrotnie. - Tworzy zdania złożone odzwierciedlające różne zależności między dwoma lub trzema faktami. - Posługuje się szykiem wyrazów w zdaniu dla uzyskania spójności tekstu, w celu uniknięcia dwuznaczności lub śmieszności. III Ocena dobra Uczeń opanował wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania dla klasy VI. - Czyta poprawnie, bez błędów, rozumie czytany tekst. - Wyróżnia podstawowe struktury tekstu literackiego. - Opisuje organizację językową tekstu literackiego. - Recytuje, inscenizuje wskazane fragmenty tekstu. - Przeczytał samodzielnie lektury. - Pisze łatwo, swobodnie, szybko. Pismo czytelne, płynne, dynamiczne. - Poprawnie zapisuje poznane wyrazy i związki frazeologiczne - Analizuje znaczenie i pisownię wyrazów zaczynających się małą i wielką literą (np. odra//Odra). - Dobrze opanował formy tekstów pisanych, w tym sprawozdanie z wycieczki, uroczystości szkolnej. - Dba o właściwe rozplanowanie zapisu stronicy. - Posługuje się słownikiem ortograficznym, słownikiem języka polskiego i słownikiem wyrazów bliskoznacznych. - Opanował poprawną dykcję. - Opanował pamięciowo wskazane fragmenty prozy i poezji. - Dobrze opanował ustne formy wypowiedzi: rozmowa, opis i opowiadanie ustne. - Jego wypowiedzi ustne i pisemne mogą zawierać jedynie nieliczne błędy językowe. - Dobra znajomość tekstu pozwala mu na odtwórcze opowiadanie losów bohaterów, omówienie elementów świata przedstawionego. - Poprawnie pisze plan ramowy i szczegółowy. - Wskazuje poznane środki stylistyczne w wierszu. - Potrafi samodzielnie poprawiać większość własnych błędów. - Rozpoznaje rodzaje zdań ze względu na cel wypowiedzi. - Poprawnie akcentuje wyrazy i intonuje zadania. - Przeprowadza analizę słowotwórczą prostych wyrazów pochodnych. - Tworzy rodziny wyrazów. - Wskazuje temat i końcówkę wyrazu, temat oboczny, wymiany głosek. - Rozpoznaje barwę uczuciową wyrazu. - Określa cel wypowiedzi poprzez informację zawartą w formach trybu czasownika. - Charakteryzuje przebieg linii intonacyjnej poszczególnych rodzajów zdań. - Poprawnie stosuje przecinek w zdaniu pojedynczym i złożonym. - Odczytuje temat zdania z akcentu zdaniowego, szyku wyrazów i z form strony - czasownika. - Rozpoznaje zaimki. - Wyróżnia przysłówki wśród innych części mowy, wskazuje sposób ich utworzenia. - Poprawnie stopniuje przymiotniki, wie czemu służy stopniowanie. - Podaje przykłady różnych typów liczebników, odmienia liczebnik złożony i nieokreślony. - Na konkretnych przykładach omawia sposób wyrażania orzeczenia i podmiotu. - Wyróżnia w zdaniu związki wyrazów i nazywa je. - Tworzy poprawny związek zgody, rządu i przynależności. - Układa przykłady czterech rodzajów zdań złożonych współrzędnie. - Od podanego wyrazu podstawowego tworzy kilka wyrazów pochodnych będących - różnymi częściami mowy. - Rozpoznaje wyraz pochodny, który może być podstawowym dla innego wyrazu. - Tworzy wyrazy pochodne od wyrażenia przyimkowego i od czasownika. - Wyjaśnia pisownię podanego wyrazu, odwołując się do wiadomości ze słowotwórstwa. IV Ocena dostateczna Wiedza i umiejętności ucznia umożliwiaj ą mu postępy w dalszym uczeniu się. - Czyta cicho ze zrozumieniem. Głośno czyta, recytuje tekst literacki. - Wskazuje podstawowe struktury tekstu literackiego (postać, zdarzenie, czas, przestrzeń, akcja, opowiadacz). - Odróżnia narratora i osobę mówiącą od autora. - Opisuje porządek przestrzenny w wierszu: zwrotka, refren, linijka (wers), rymy dokładne i niedokładne. - Wyszukuje porównania i epitety, wyrazy dźwiękonaśladowcze. - Rozróżnia znaczenia dosłowne i przenośnie wyrazów. - Rozumie pojęcia: epika, liryka, dramat, nadawca, odbiorca, ciągi zdarzeń (akcja i wątki), wydarzenia realistyczne, narracja. - Rozróżnia gatunki literacki: opowiadanie, baśń, bajka, powieść, legenda, mit. - Posługuje się terminami związanymi z omawianymi dziedzinami kultury. - Pisze czytelnie i płynnie. - Dba o właściwe rozplanowanie zapisu na stronicy. - Korzysta ze słownika ortograficznego. - Posługuje się poprawną wymową ogólnopolską. - Opanował pamięciowo wskazane fragmenty prozy i poezji. Posługuje się ustnymi formami wypowiedzi. - Dzieli wyraz na głoski, litery, sylaby. - Poprawnie akcentuje wyrazy. Rozpoznaje czasownik w formie osobowej i nieosobowej i rzeczownik. - Porządkuje wyrazy w klasy syntaktyczne (części mowy). - Opanował typowe wzory odmiany rzeczowników, czasowników, przymiotników, liczebników głównych i zbiorowych. - Wskazuje temat i końcówkę rzeczownika (na prostych przykładach). - Określa przypadek, liczbę i rodzaj rzeczownika. - Określa osobę, liczbę i czas czasownika. - Rozróżnia wyraz podstawowy i pochodny. - Wydziela zdania z tekstu w mowie i w piśmie. - Rozpoznaje podstawę uczuciową nadawcy. - Rozróżnia zdania i równoważniki zdań. - Ustala, które wyrazy wchodzą ze sobą w związki składniowe (wpisuje wyrazy w wykresach schodkowych). - Wyróżnia zdania składowe. - W wypowiedziach ustnych i pisemnych na ogół przestrzega zasad poprawnościowych w zakresie budowy zdań, stosowania poznanego słownictwa i ortografii. - W miarę samodzielnie posługuje się następującymi formami wypowiedzi: opowiadanie z dialogiem, streszczenie, opis, sprawozdanie, charakterystyka postaci, list, zaproszenie, telegram. - Poprawia popełnione błędy językowe przy pomocy nauczyciela, gromadzi słownictwo na zadany temat. - Rozpoznaje w zdaniu zaimki, przysłówki, przymiotniki i liczebniki; potrafi rozpoznać ich związek z wyrazem określanym. - Stopniuje przymiotniki. - Rozróżnia przyimki proste i złożone, wyrażenia przyimkowe. - Odróżnia orzeczenie czasownikowe od imiennego. - Na łatwiejszych przykładach omawia sposób wyrażenia podmiotów. - Rozpoznaje zdanie bezpodmiotowe. - Nazywa w zdaniu części zdania (na prostszych przykładach). - Układa zdania złożone z podanych zdań pojedynczych. - Wśród zdań złożonych rozróżnia złożone podrzędnie i współrzędnie. V Ocena dopuszczająca Otrzymuje ją uczeń, którego wiedza i umiejętności pozwalają na samodzielne lub przy pomocy nauczyciela wykonywanie zadań o niewielkim stopniu trudności. - Umiejętność czytania pozwala mu na zrozumienie tekstu. - Ustala sytuację mówienia w tekście (kto, do kogo, o kim i o czym mówi). - Przetwarza treści tekstu na własne wypowiedzi. - Przetwarza utwór na inne systemy znakowe (rysuje, maluje). - Wskazuje opis, opowiadanie, dialog. - Posługuje się terminami: literatura, proza i poezja, autor, pisarz, poeta, czytelnik, tytuł, postać (bohater) - Odtwarza głosowo zapamiętany tekst. - W rozmowie formułuje wypowiedzi ze świadomością celu (intencji). - Względna poprawność językowa i rzeczowa wypowiedzi ustnych świadczy o zrozumieniu przez niego analizowanego zagadnienia. - W wypowiedziach pisemnych popełniane błędy językowe, stylistyczne, logiczne i ortograficzne nie przekraczają wartości prac i wysiłku, jaki włożył w ich napisanie. - Stopień opanowania przez niego wiadomości pozwala na wykonanie zadań typowych, o niewielkim zakresie trudności, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela - Odróżnia zdania pojedyncze od złożonych. - Rozpoznaje zdanie po osobowej formie czasownika. - Dzieli zdania na wyrazy w mówieniu i pisaniu. - Określa zdanie ze względu na cel wypowiedzi. - Wskazuje podmiot i orzeczenie w zdaniu. - Zestawia pary wyrazów podstawowych i pochodnych. - Względna poprawność językowa i rzeczowa wypowiedzi ustnych świadczy o zrozumieniu przez niego analizowanego zagadnienia. - Przy pomocy nauczyciela rozpoznaje części mowy i określa ich funkcję w zdaniu (na prostych przykładach). - Łączy wyrazy w zespoły składniowe. - Określa podstawowe formy gramatyczne odmiennych części mowy. VI Ocena niedostateczna Uczeń nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności z zakresu klasy VI. - Technika czytania nie pozwala na zrozumienie treści. - Nie przeczytał wskazanych lektur. - Nie wypowiada się w szkolnych formach wypowiedzi. - Wypowiedzi ustne i pisemne nie są poprawne pod względem rzeczowym ani językowym. - W wypowiedziach pisemnych nie przestrzega reguł ortograficznych, językowych, stylistycznych i logicznych. - Myli poznane części mowy. - Nie umie wskazać podmiotu ani orzeczenia. - Nie rozróżnia zdań pojedynczych od złożonych. - Nie umie wskazać wyrazu podstawowego w danej rodzinie wyrazów. - Nie opanował podstawowych wiadomości w zakresie fleksji i składni, słownictwa, frazeologii i redagowania wypowiedzi oraz elementarnych wiadomości z zakresu budowy i analizy utworu literackiego, przewidzianych podstawą programową. - Nawet z pomocą nauczyciela nie jest w stanie rozwiązać zagadnienia o elementarnym stopniu trudności.
Opracowanie: Stefania Tabaczyńska Wyświetleń: 10923
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |