![]() | ||||||||
![]() |
||||||||
Katalog Żaklina Stwora Język polski, Scenariusze Jak to drzewiej w chacie kmieciej bywało w powiązaniu z fragmentem lektury Marii Konopnickiej "O krasnoludkach i sierotce Marysi"Jak to drzewiej w chacie kmieciej bywało w powiązaniu z fragmentem lektury Marii Konopnickiej "O krasnoludkach i sierotce Marysi". Edukacja regionalnaKonspekt lekcji języka polskiego w klasie IV- inscenizacja teatralnaCele lekcji: - odnajdywanie z uczniami swoich korzeni, własnej tożsamości kulturowej, obrazu dawnej wsi, wyzwolenie inwencji i twórczej aktywności w trakcie inscenizacji, uczenie pracy w grupie. Lekcja oparta jest na wcześniej przygotowanym z uczniami scenariuszu na podstawie rozdziału "Dobre czasy" część druga. Udział w inscenizacji biorą wszyscy uczniowie. Formy pracy - zespołowa Metody pracy - inscenizacja utworu Scenariusz inscenizacji zawiera: 1. Prolog (fragmenty wiersza "Podziomek spotyka sierotkę Marysię" zwrotki 1,2,6,7,12,13,19)- kwestię wygłasza Podziomek. 2. Rozdział "Dobre czasy" część II. 3. Epilog (piosenka śpiewana przez sierotkę Marysię o swoich gąskach). W narratora wciela się Maria Konopnicka. Postacie biorące udział w inscenizacji: Podziomek, Pietrzyk, Skrobek, król Błystek, chłopcy Wojtek i Kuba, sierotka Marysia. Rekwizyty adekwatne do odtwarzanych postaci: król Błystek- korona i berło, Skrobek- kapelusz, sierotka Marysia- chusta i kij pasterski, krasnale- czapki, Kuba i Wojtek- białe koszule, słoma, może być mata. Scenerią do inscenizacji może być wnętrze szkolnej izby regionalnej ze znajdującymi się tam eksponatami z chaty kmieciej, które jednocześnie pełnią funkcję rekwizytów (ożywają w rękach dzieci) np. cebrzyk, kobiałka, zydel, ława, garnki gliniane, narzędzia rolnicze. Celem inscenizacji ma być wierne oddanie atmosfery chłopskiej XIX- wiecznej chaty oraz przybliżenie zwyczajów i tradycji w niej panujących np. spanie na słomie, jedzenie z misek glinianych drewnianą łyżką, żegnanie się przed posiłkiem, całowanie rodziców w rękę, życie w przyjaźni z Bogiem i naturą, miłość do ojcowskiej roli, posługiwanie się gwarą. Do scenariusza opracowano motyw muzyczny, który przewija się przez całą inscenizację. Tekst piosenki:
Zadanie domowe Napisz w kilku zdaniach czy coś z dawnych wiejskich obrzędów i tradycji zachowało się w Twoim najbliższym środowisku (np. w rodzinie, wsi) Kontynuacją lekcji będzie wyjazd do Muzeum Regionalnego im. ks. J. Bubaka w Bestwinie, gdzie dzieci zobaczą wnętrza kmieciej chaty z połowy XIX w i będą uczestniczyć w zajęciach warsztatowych pt. "Jak to dawniej na wsi bywało? Chaty, zajęcia mieszkańców, ubiór, gwara, zwyczaje, tradycje i obrzędy".
Opracowanie: Żaklina Stwora Wyświetleń: 2260
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |