![]() |
![]() |
Katalog Janina Sosna Technika, Konspekty Kultura i higiena podawania posiłku-estetyka stołu. Konspekt lekcji techniki w klasie VIKultura i higiena podawania posiłku-estetyka stołuKONSPEKT LEKCJI Z TECHNIKI W KL.VIZAGADNIENIE PROGRAMOWE: Opanowanie podstawowych czynności w zakresie higieny i estetyki podawania posiłku. CELE LEKCJI: Umiejętność dekorowania stołu z uwzględnieniem rodzaju uroczystości. Zapoznanie się z różnymi sposobami składania serwetek. Wykształcenie umiejętności estetycznego przygotowania miejsca do spożywania posiłków i dekoracji stołu Kultura i higiena podawania posiłku na co dzień. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Kolorowe ilustracje z gazet. Pozycje książkowe dotyczące savoir vivre'u. Pełny zestaw obiadowy dla 1 osoby. Pełny zestaw kawowy dla 1 osoby. Elementy dekoracyjne. Serwetki, bieżniki, obrusy. Gotowe wzory serwetek. MATERIAŁY UCZNIÓW: Serwetki papierowe-duży format. FORMA PRACY: Indywidualna, jednolita. METODY PRACY: Czynna, słowna, oglądowa. TOK LEKCJI WSTĘP Powitanie i sprawdzenie listy obecności. 1.Przypomnienie z jakich naczyń i z jakiego sprzętu korzystamy podczas przygotowania i podawania posiłku. - na śniadanie - na obiad - na podwieczorek - na kolację. 2.Przedstawienie tematu lekcji Kultura i higiena podawania posiłku - estetyka stołu. 3.Wyjaśnienie słów kultura i higiena. CZĘŚĆ WŁAŚCIWA 4.Wspólne omówienie sposobu nakrycia i dekoracji stołu.do obiadu i podwieczorku z herbatą (kawą). OBIAD a) Przygotowanie odpowiedniej liczby miejsc przy stole. b) Nakrycie stołu białym (uroczyste przyjęcia) lub kolorowym obrusem (mniej uroczyste), bądź zestawem specjalnych serwetek. c) Rozkładanie jednakowych naczyń i nakryć stołowych według wcześniej podanych zasad. d) Przygotowanie serwetek płóciennych lub papierowych (rozkłada się je na kolanach, aby chronić ubranie - służą one również do wycierania ust) Uwaga! Do białego serwetu mogą być kolorowe serwetki, zaś do kolorowego Obrusu jednobarwne w odpowiednim kolorze. e) Dekoracja stołu (bukieciki, stroiki, świece) Uwaga! Nie kwiaty w doniczkach! f) Staranne układanie potraw na półmiskach i ich dekoracja. Uwaga! Każdy półmisek i salaterka z potrawami powinny być zaopatrzone w sztućce do nabierania. Pytanie na ocenę celującą dla pierwszej osoby, która się zgłosi (ocena po właściwym uzasadnieniu) Czy dekorację można zjeść? Czy nie będzie to świadczyło o nas źle? Odp. Dekoracje, jeśli są jadalne, to z powodzeniem można je zjeść - są one częścią dania. -Pokaz udekorowanych stołów (wycinki z gazet, książki) -Różnorodność dekoracji stołu z uwzględnieniem charakteru uroczystości (wesele, urodziny, spotkanie towarzyskie, uroczystości rodzinne, święta Bożego Narodzenia lub Wielkanocne itp.) - Nakrycie ławki szkolnej przez jednego ucznia zestawem obiadowym (do wyboru różne przedmioty - dla zmylenia również zupełnie niepotrzebne i nieodpowiednie) PODWIECZOREK Z HERBATĄ (KAWĄ) a) Przygotowanie odpowiedniej liczby miejsc przy stole lub stoliku okolicznościowym. b) Nakrycie stołu lub stolika bieżnikiem lub serwetkami z materiału lub koronki. c) Rozkładanie serwisu kawowego (filiżanka, podstawka, talerzyk do ciasta, łyżeczka do herbaty (kawy), widelec do ciasta). d) Przygotowanie naczyń do zimnych napoi (kostki lodu, rurki, możliwość dekoracji szklanki cukrem i cytryną). e) Dekoracja stolika (świeca, bukiecik, stroik). f) Przygotowanie talerza z kruchymi ciastami lub cukierkami. g) Przygotowanie pokrojonego ciasta z łopatką do nabierania. h) Przygotowanie deserów w pucharkach (lody lub kremy ozdobione owocami, czekoladą, bakaliami lub niejadalnymi elementami do dekoracji). -Przygotowanie przez ucznia stołu do podwieczorku. 5 Omówienie rzadko spotykanych sztućców i naczyń stołowych na podstawie ilustracji. 6 Wykonanie czterech przykładowych wzorów składania serwetek. Potrzebny materiał to serwetki dużego formatu, które są fabrycznie złożone na cztery części i składają się z kilku warstw cieniutkiej bibuły dobrze wchłaniającej wilgoć. 7.Etapy składania serwetek: I.WACHLARZYK a) Rozłożoną serwetkę składamy na pół. b) Do połowy serwetki składamy harmonijkę o szerokości 1,5-2 cm. c) Harmonijkę wraz z pozostałą nie poskładaną częścią serwetki złożyć na pół wzdłuż dłuższego boku, część z zakładkami powinna być na dole. d) Gładką część serwetki zgiąć po przekątnej do przodu. e) Wąski pasek złożonej serwetki wystający poza krawędź złożenia zgiąć po przekątnej pod spód i postawić wachlarz. II.PIONOWY WACHLARZ a) Rozłożoną serwetkę składamy po przekątnej tworząc trójkąt. b) Trójkąt rozpoczynając od zgięcia składamy w harmonijkę do końca. c) Powstały pasek składamy na pół (do środka gładką częścią). d) Górną część delikatnie skręcamy i rozkładamy. e) Aby uzyskać pożądany efekt w środek serwetki wkładamy widelec i ustawiamy ją pionowo. III.PRZESTRZENNA GWIAZDA a) Serwetkę kładziemy prawą stroną do spodu, zaginamy do środka obydwa jej brzegi. b) Teraz serwetkę składamy jeszcze raz na pół, a następnie bardzo starannie wygła- dzamy. c) Serwetkę składamy tak, by powstała harmonijka dzieląca serwetkę na cztery równe części. e) Chwytamy "harmonijkę" za dolny brzeg i ostrożnie odginamy fałdki do góry. c) Serwetkę odwracamy i wyciągając wewnętrzną część fałd formujemy je w kształt gwiazdy. IV.BUKIET Z SERWETEK a) Rozkładamy serwetkę i kładziemy prawą stroną do spodu. b) Rozpoczynając od dowolnego rogu delikatnie zwijamy ją w rulonik. c) Zwinięty rulon zginamy na pół. d) Przygotowujemy pięć takich serwetek. e) Gotowe ruloniki wkładamy w środek rozłożonej serwetki (niekoniecznie takiego samego koloru) i całość wkładamy do puchara lub szklanki tworząc bukiecik. f) Puchar ustawiamy w centralnym punkcie stołu. 8. Przed rozpoczęciem pracy pokaz gotowych serwetek. Zwrócenie uwagi na estetykę i dokładność wykonania (czystość rąk!). 9.Zachęcanie do wykonania własnego pomysłu. 10.Zachęcanie do estetycznego przygotowywania stołu na co dzień w swoim domu. CZĘŚĆ KOŃCOWA 11.Ocena uczniów za aktywność na lekcji. 12.Ocena gotowych serwetek bdb za właściwe wykonanie pracy cel za własny, estetyczny wzór. 13.Zapowiedź tematu następnej lekcji-materiały i przybory potrzebne do następnej lekcji 14.Pożegnanie.
Opracowanie: Janina Sosna Wyświetleń: 12628
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |