![]() | ||||
![]() |
||||
Katalog Anna Laska-Cierzniak Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Jesienne barwy lasu - scenariusz zajęć zintegrowanychScenariusz zajęć zintegrowanych dla uczniów klasy III szkoły podstawowej.Krąg tematyczny - Jesień na polu i w lesieTemat dnia - Jesienne barwy lasu Zamierzone oddziaływania wychowawcze i przewidywane rodzaje aktywności ucznia. Aktywność polonistyczna Uczeń będzie: - wypowiadał się na temat wyglądu lasu i pola jesienią; - powtarzał wiadomości o przymiotniku; - uzupełniał tekst z lukami tworząc opis jesiennego lasu; - recytował wiersze o tematyce jesiennej; - czytał teksty o treści przyrodniczej. Aktywność środowiskowa Uczeń będzie: - uświadamiał sobie zagrożenia dla świata przyrody wynikające z działalności człowieka; - utrwalał wiadomości dotyczące: rodzajów lasów, warstwowej budowy lasu, zwierząt zamieszkujących lasy; - układał okrzyki i hasła nawołujące do ochrony środowiska; - grał role w teatrzykach samorodnych dotyczących konieczności walki z kłusownictwem w lasach.. Aktywność plastyczna Uczeń będzie: - wykonywał pracę plastyczną na temat Jesień w lesie. Aktywność muzyczna Uczeń będzie: - śpiewał piosenkę Żyj z przyrodą w zgodzie. - śpiewał i tworzył kreacje ruchowe do pląsu W leśniczówce za lasem. Oddziaływania wychowawcze - rozwijanie umiejętności publicznego wypowiadania się; - kształtowanie umiejętności pracy w małych zespołach; - uczenie wiary we własne siły i możliwości twórcze; - wdrażanie do samooceny; - rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody. Ogólne zadania edukacyjne: - uświadomienie zagrożeń dla świata przyrody, wynikających z działalności człowieka; - kształtowanie przekonania, że ochrona środowiska jest obowiązkiem każdego człowieka; Cele edukacyjne: - poznanie zwierząt żyjących w lesie, wyróżnienie ssaków, ptaków, gadów, płazów i owadów. - kształcenie umiejętności samodzielnego, dłuższego wypowiadania się na temat zjawisk zachodzących w przyrodzie jesienią; - kształcenie umiejętności redagowania opisu z wykorzystaniem podanego słownictwa; - utrwalenie wiadomości o częściach mowy (przymiotnik, rzeczownik); - kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole.
Metody pracy - słowna, oglądowa, aktywizująca. Formy pracy - praca z całym zespołem, praca w grupach, praca indywidualna. Środki dydaktyczne - dekoracja sali Las jesienią z wykorzystaniem naturalnych bogactw lasu połączonych z plastyczną wizją jesieni w lesie. - wiersze Ewy Szelburg Zarembiny pt:Wrzesień, Październik, Listopad, Słonecznik, Dzikie gęsi, Słota, Kasztany, Bawiły się liście, - ilustracje przedstawiające pole i las jesienią, - utwór Antonio Vivaldiego Koncert III F-dur Jesień, część I Allegro, - rekwizyty do teatrzyków samorodnych, - zielnik z roślinami wszystkich warstw lasu, - -kartki i listki do samooceny, Tok zajęć 1. Prezentacja dekoracji przedstawiającej jesienny las. Rozmowa z uczniami na temat barw i charakterystycznych oznak jesieni. 2. Montaż słowno-muzyczny - Jesień. Wybrani uczniowie (zdolni recytatorzy) prezentują wiersze Ewy Szelburg Zarembiny przy utworze muzycznym Antonio Vivaldiego Koncert III F-dur Jesień, część I Allegro. 3. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat zmian zachodzących w przyrodzie jesienią na podstawie prezentowanych obrazów, wysłuchanych utworów literackich i muzycznych oraz własnych doświadczeń. 4. Przypomnienie wiadomości o rzeczowniku i przymiotniku. Zapis na tablicy rzeczownika jesień i dobieranie odpowiednich przymiotników. Przymiotnik jako określenie rzeczownika. Wyjaśnienie znaczenia przymiotnika hojna i ortograficzny zapis tego wyrazu. 5. Indywidualne redagowanie opisu jesiennego lasu na podstawie obserwacji i podanego słownictwa - tekst z łukami. Zróżnicowanie stopnia trudności (teksty dla uczniów z obniżonym progiem wymagań, teksty dostosowane do możliwości uczniów klasy III, teksty dla uczniów uzdolnionych). 6. Poprawne, wyraziste odczytywanie zredagowanych opisów jesiennego lasu. Wklejenie kart pracy do zeszytu. Przerwa śródlekcyjna - ćwiczenia oddechowe i fonacyjne z głoską "sz", śpiewanie i pokazywanie pląsu W leśniczówce za lasem. 7. Ogłoszenie konkursu wiedzy - Las jesienią. Wyjaśnienie zasad punktowania poszczególnych zadań. a) uczniowie wspólnie redagują okrzyk na temat ochrony przyrody i prezentują go komisji. b) szefowie zespołów zadaniowych deklamują własne wiersze ułożone przez grupy podczas wycieczki do lasu. c) uczniowie zgromadzeni w zespołach zadaniowych odpowiadają na cztery pytania ustne losowane z bębna i dotyczące warstwowej budowy lasu oraz roślin rosnących w poszczególnych warstwach, zwierząt zamieszkujących lasy z wyszczególnieniem ssaków, ptaków, gadów, płazów i owadów. d) uczniowie w zespołach odczytują zaszyfrowaną wiadomość (przysłowia dotyczące jesieni). e) uczniowie w zespołach prezentują teatrzyki samorodne przygotowane na podstawie opisów sytuacji i dotyczące zapobieganiu kłusownictwu w lasach. f) ocena pejzażu jesiennego wykonanego przez dwóch uczniów wybranych przez każdy zespół. 8. Podanie wyników konkursu przez komisję konkursową. 9. Ewaluacja zajęć (wypełnienie listków i przypięcie do głównego konaru drzewa każdej grupy). 10. Ocena nauczyciela (w formie opisowej). 11. Wspólne śpiewanie piosenki Żyj z przyrodą w zgodzie. Opracowanie: Anna Laska-Cierzniak Wyświetleń: 11059
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |