![]() |
![]() |
Katalog Dorota Grobel, Beata Bryk-Pokrzywa, Urszula Szkutnik Zajęcia zintegrowane, Konspekty "Tropiciele wiosny" - konspekt zajęć zintegrowanych dla klasy ITropiciele wiosny - scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie I "a" i I "d"Prowadzące: Beata Bryk - Pokrzywa, Dorota Grobel, Urszula SzkutnikBlok tematyczny: Witaj wiosno! Cele: Uczeń potrafi: - wypowiadać się na temat zmian zachodzących w przyrodzie w okresie wiosny, - posługiwać się pojęciami zwiastuny wiosny, - czytać tekst ze zrozumieniem, - zestawić tekst z ilustracją, pisać wyrazy z ó niewymiennym, - uważnie słuchać czytanych zagadek i udzielać na nie odpowiedzi, - dodawać i odejmować w zakresie 20, - naśladować odgłosy ptaków, - śpiewać piosenki o wiośnie, - wspólnie bawić się z kolegami z innej klasy, - dbać o otaczającą przyrodę. Metody: oglądowa, słowna, praktyczna działalność uczniów. Formy: zbiorowa, indywidualna zróżnicowana, praca tekstem. Środki dydaktyczne: magnetofon z nagraniem odgłosów wiosny, wiosenny domek z zagadkami, karty pracy, karty ewaluacji Oceń sam, piosenka Wiosna tuz, tuż..., wiersz Przyjście wiosny, zabawa Podaj, proszę swoje dłonie. Przebieg zajęć: l. Powitanie w kręgu. Dzieci z obu klas witają się, podając sąsiadowi rękę, bawią się śpiewając: Podaj, proszę swoje dłonie. Podaj, proszę swoje dłonie i uśmiechnij się, teraz podaj swoje imię,zabawimy się. Kolejno każde dziecko wypowiada swoje imię. 2. Zabawa w skojarzenia. Dzieci siedząc w kręgu, mówią, co kojarzy im się ze słowem wiosna. 3. Wiersz Przyjście wiosny, czytany przez nauczyciela, z podkładem odgłosów wiosny. Naplotła sama, że już się zbliża wiosna. Bocian skrzywił się ponuro: - Przyjedzie pewnie furą. Jeż też się najeżył srodze: - Raczej na hulajnodze. Wiewiórka: - Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze. Ptak gwizdnął: - Wiem coś o tym, przyleci samolotem. Mrówka: - Nieprawda! Wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem. A wiosna przyszła pieszo. Już kwiaty za nią spieszą, już trawy za nią rosną i szumią: - Witaj wiosno! 4. Omówienie wiersza. - Jakie zwierzęta rozmawiały o nadchodzącej wiośnie? - W jaki sposób według nich miała przyjść wiosna? - W jaki sposób pojawiła się? 5. Rozmowa na temat zwiastunów wiosny. Swobodne i kierowane wypowiedzi dzieci na temat zmian zachodzących w przyrodzie wiosną oraz zwiastunów wiosny na podstawie wiersza i własnych obserwacji. 6. Naśladowanie odgłosów ptaków, innych zwierząt (bocian, żaba). 7. Wiosenny domek z zagadkami. Dzieci nadal siedzą w kręgu, w środku stoi magiczny domek z zagadkami. Domek jest w kolorze zielonym, ma okiennice, na których znajdują się obrazki z różnymi zwiastunami wiosny. Na wykładzinie leżą kartki z nazwami obrazków, które znaj dują się na okiennicach. Dziecko wybiera kartkę z napisem, np. motyl, otwiera okiennicę, na której jest motyl, odczytuje ukrytą za okiennicą zagadkę. Inne dziecko odszukuje rozwiązanie zagadki na karteczce, np. jaskółka i otwiera okiennicę, na której jest jaskółka, czyta zagadkę. Zabawa tak długo trwa, dopóki nie skończą się zagadki. Zagadki o wiośnie Niedługo zima pryśnie, śnieg już przebiłem... (przebiśnieg). Srebrne futerko mają wiosną i na każdej wierzbie rosną (bazie). Lecę, będę w czasie krótkim, czy gotowe nasze budki? (szpak). W kropki ma spódnicę, chętnie zjada mszyce (biedronka). Powiem po prostu, nie zawile, skromny, lecz piękny jest... (zawilec). Wrócił zza morza, chodzi po błocie w czerwonych butach, biały pan...(bociek). Ulepiła nad oknem swego gniazdka połowę, a już ćwierka wesoło, że mieszkanie gotowe (jaskółka). Zwykle ztote, białe albo fioletowe, wychodzą spod ziemi te kwiaty marcowe (krokusy). Skaczę po łące, pływam w wodzie, żyję z bocianem w ciągłej niezgodzie (żaba). Nadchodzi po zimie, zielony dywan ściele wokół. Czy znasz imię tej pory roku? (wiosna). Miła niespodzianka, już kwitnie... (sasanka). Barwne skrzydła ogrzał w słonku. Leci ponad polem, ponad łąką. Czy to listek frunie w dali? Czy to latający kwiatek? (motyl). Choć są malutkie, lecz pracowite. Ciągle wędrują po leśnych ścieżkach. Z drobny cli igiełek buduj ą pałac, w którym ich tysiąc mieszka (mrówki). 8. Dzieci siadają przy stolikach i rozwiązuj ą karty pracy. 9.Wspólne śpiewanie piosenki Wiosna tuż, tuż... 10. Zabawa Nieostrożne żabki. Dzieci siedzą w kręgu z opuszczonymi głowami. Jedno dziecko cichutko kumka, pozostałe milczą. Wybrane dziecko - bociek, stoi poza kręgiem, słucha skąd dochodzi głos. Stara się wskazać dziecko będące nieostrożną żabką. 11. Podsumowanie zajęć - ewaluacja. Samodzielne wypełnienie przez dzieci kart ewaluacji - Oceń sam. Oceń sam Przeczytaj uważnie pytania i podkreśl wybraną przez siebie odpowiedz. Każda odpowiedź będzie dobra. Jeże l i będzie zgodna Twoimi odczuciami. - Czy chciałbyś przeżyć podobne zajęcia jeszcze raz? TAK NIE NIE WIEM - Czy udział w zajęciach poszerzył Twoją wiedzę na temat zmian zachodzących w przyrodzie wiosną? TAK NIE NIE WIEM - Czy chętnie uczestniczyłeś w zajęciach? TAK NIE NIE WIEM 12. Wspólne wyjście na wycieczkę w poszukiwaniu pierwszych oznak wiosny. Opracowanie: Beata Bryk - Pokrzywa, Dorota Grobel, Urszula Szkutnik Wyświetleń: 22019
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |