Katalog Małgorzata Rzepiela Zajęcia zintegrowane, Program nauczania Kreatywne myślenie i twórcze działanie w nauczaniu zintegrowanym - innowacja pedogagicznaKreatywne myślenie i twórcze działanie w nauczaniu zintegrowanymCel innowacji:Wspieranie postawy twórczej przez rozwijanie twórczego myślenia i kreatywnego rozwiązywania problemów, kształtowanie ekspresji twórczej oraz uczenie pokonywania przeszkód emocjonalno - motywacyjnych. Pracując z dziećmi młodszymi zaobserwowałam, że są one pełne inwencji, bardzo dociekliwe, spostrzegawcze i ciekawe świata. Starałam się więc wdrażać moich uczniów do chętnego i odważnego podejmowania problemów, współpracy w grupie, poszukiwania nowych i oryginalnych rozwiązań. Współczesny świat wymaga od ludzi twórczej aktywności, tak więc kształcenie ludzi twórczych stało się zadaniem szkoły. To spowodowało, że postanowiłam ukończyć trwające dwa semestry Podyplomowe Studia z zakresu Psychopedagogiki Twórczości organizowane przez UMCS w Lublinie. Od września 2000 r. prowadzę z własnej inicjatywy raz w tygodniu dla grupy uczniów z klas I - III popołudniowe zajęcia rozwijające kreatywność i zdolności twórcze. Dzieci bardzo aktywnie w nich uczestniczą, chętnie podejmują ćwiczenia i zadania, a obserwacje poczynione przeze mnie w tym czasie wskazują na konieczność częstszego wprowadzania do nauczania zintegrowanego zajęć z twórczego myślenia i działania. To skłoniło mnie do podjęcia decyzji o wprowadzeniu innowacji pedagogicznej już od klasy pierwszej szkoły podstawowej. Kto będzie objęty programem innowacyjnym: Programem innowacji objęci będą uczniowie klasy pierwszej, z kontynuacją w klasie drugiej i trzeciej. Rodzaj innowacji i warunki jej realizacji: Innowacja ma charakter zajęć edukacyjno - wychowawczych i będzie realizowana w czasie zajęć zintegrowanych w cyklu trzyletnim. Treść innowacji: Innowacja ukierunkowana jest przede wszystkim na rozwój ucznia. Cel innowacji będzie realizowany przez różne formy aktywności twórczej: - działalność plastyczną, - ekspresję muzyczną, - twórczość literacką, - ekspresję ruchową, a także przez: - dramę, - gry i zabawy, - projekty edukacyjne, - działania terenowe, - manipulowanie, - obserwowanie, - eksperymentowanie, - rozwiązywanie problemów twórczych. Wymienione strategie mają na celu: - stymulowanie i rozwijanie wrażliwości wzrokowej, słuchowej i dotykowej, spostrzegawczości, koncentracji uwagi, - stymulowanie wyobraźni twórczej, obserwację zjawisk i rzeczy, - pobudzanie myślenia twórczego, - kształtowanie umiejętności odkrywania, rozpoznawania i nazywania uczuć i emocji, - wdrażanie do współpracy w grupie, - minimalizowanie przeszkód utrudniających twórcze działania, - doskonalenie umiejętności określania i wyrażania emocji i uczuć, - kształcenie umiejętności kojarzenia i przekształcania treści wyobrażeń, - rozwijanie zdolności wyrażania myśli i uczuć przez spontaniczną dramatyzację, - rozwijanie umiejętności manipulacyjnych i konstrukcyjnych, - rozwijanie samodzielności i wytrwałości w procesie odkrywania i rozwiązywania problemów. Oczekiwane efekty innowacji: Wychowanie ucznia twórczego, który: - jest aktywny w procesie uczenia się, uczy się i rozwiązuje problemy w sposób samodzielny, - jest ciekawy świata i ludzi, - jest spostrzegawczy i wrażliwy na problemy, - chętnie podejmuje się zadań, trudności pociągają go i motywują do pracy, - jest odważny, nie obawia się popełnić błędu lub okazać swej niewiedzy, - jest gotów szukać rozwiązań lepszych, nowych, oryginalnych, - jest odporny na krytykę, - ma bogatą wyobraźnię twórczą, - jest spontaniczny, otwarty na pomysły i inspiracje od innych, - jest samokrytyczny i ma poczucie własnej wartości, - jest aktywny i zaradny życiowo. Propozycja ewaluacji: Opinie i informacje będą zbierane przez: - przeprowadzanie ankiet wśród rodziców i uczniów (przed zakończeniem każdego roku szkolnego), - obserwację zachowania uczniów w czasie zajęć, - analizę prac plastycznych i wytworów uczniów, - prowadzenie kroniki klasy eksponującej twórcze działania dzieci, - organizowanie wystaw prac dzieci, - zajęcia otwarte dla rodziców i nauczycieli, - prezentację efektów pracy uczniów w czasie Dnia Otwartego Szkoły. Wyniki ewaluacji będą opracowywane w formie sprawozdania na zakończenie roku szkolnego w celu weryfikacji innowacji oraz w celu przedstawienia go na forum Rady Pedagogicznej i zapoznania z nim rodziców uczniów. Opracowanie: Malgorzata Rzepiela Wyświetleń: 10268
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |