Katalog

Małgorzata Rzepiela
Zajęcia zintegrowane, Program nauczania

Kreatywne myślenie i twórcze działanie w nauczaniu zintegrowanym - innowacja pedogagiczna

- n +

Kreatywne myślenie i twórcze działanie w nauczaniu zintegrowanym

Cel innowacji:

Wspieranie postawy twórczej przez rozwijanie twórczego myślenia i kreatywnego rozwiązywania problemów, kształtowanie ekspresji twórczej oraz uczenie pokonywania przeszkód emocjonalno - motywacyjnych.

Pracując z dziećmi młodszymi zaobserwowałam, że są one pełne inwencji, bardzo dociekliwe, spostrzegawcze i ciekawe świata. Starałam się więc wdrażać moich uczniów do chętnego i odważnego podejmowania problemów, współpracy w grupie, poszukiwania nowych
i oryginalnych rozwiązań.

Współczesny świat wymaga od ludzi twórczej aktywności, tak więc kształcenie ludzi twórczych stało się zadaniem szkoły.

To spowodowało, że postanowiłam ukończyć trwające dwa semestry Podyplomowe Studia z zakresu Psychopedagogiki Twórczości organizowane przez UMCS w Lublinie. Od września 2000 r. prowadzę z własnej inicjatywy raz w tygodniu dla grupy uczniów z klas I - III popołudniowe zajęcia rozwijające kreatywność i zdolności twórcze. Dzieci bardzo aktywnie
w nich uczestniczą, chętnie podejmują ćwiczenia i zadania, a obserwacje poczynione przeze mnie w tym czasie wskazują na konieczność częstszego wprowadzania do nauczania zintegrowanego zajęć z twórczego myślenia i działania.
To skłoniło mnie do podjęcia decyzji o wprowadzeniu innowacji pedagogicznej już od klasy pierwszej szkoły podstawowej.

Kto będzie objęty programem innowacyjnym:
Programem innowacji objęci będą uczniowie klasy pierwszej, z kontynuacją w klasie drugiej
i trzeciej.

Rodzaj innowacji i warunki jej realizacji:
Innowacja ma charakter zajęć edukacyjno - wychowawczych i będzie realizowana w czasie zajęć zintegrowanych w cyklu trzyletnim.

Treść innowacji:
Innowacja ukierunkowana jest przede wszystkim na rozwój ucznia.

Cel innowacji będzie realizowany przez różne formy aktywności twórczej:
- działalność plastyczną,
- ekspresję muzyczną,
- twórczość literacką,
- ekspresję ruchową,
a także przez:
- dramę,
- gry i zabawy,
- projekty edukacyjne,
- działania terenowe,
- manipulowanie,
- obserwowanie,
- eksperymentowanie,
- rozwiązywanie problemów twórczych.

Wymienione strategie mają na celu:
- stymulowanie i rozwijanie wrażliwości wzrokowej, słuchowej i dotykowej, spostrzegawczości, koncentracji uwagi,
- stymulowanie wyobraźni twórczej, obserwację zjawisk i rzeczy,
- pobudzanie myślenia twórczego,
- kształtowanie umiejętności odkrywania, rozpoznawania i nazywania uczuć i emocji,
- wdrażanie do współpracy w grupie,
- minimalizowanie przeszkód utrudniających twórcze działania,
- doskonalenie umiejętności określania i wyrażania emocji i uczuć,
- kształcenie umiejętności kojarzenia i przekształcania treści wyobrażeń,
- rozwijanie zdolności wyrażania myśli i uczuć przez spontaniczną dramatyzację,
- rozwijanie umiejętności manipulacyjnych i konstrukcyjnych,
- rozwijanie samodzielności i wytrwałości w procesie odkrywania i rozwiązywania problemów.

Oczekiwane efekty innowacji:
Wychowanie ucznia twórczego, który:
- jest aktywny w procesie uczenia się, uczy się i rozwiązuje problemy w sposób samodzielny,
- jest ciekawy świata i ludzi,
- jest spostrzegawczy i wrażliwy na problemy,
- chętnie podejmuje się zadań, trudności pociągają go i motywują do pracy,
- jest odważny, nie obawia się popełnić błędu lub okazać swej niewiedzy,
- jest gotów szukać rozwiązań lepszych, nowych, oryginalnych,
- jest odporny na krytykę,
- ma bogatą wyobraźnię twórczą,
- jest spontaniczny, otwarty na pomysły i inspiracje od innych,
- jest samokrytyczny i ma poczucie własnej wartości,
- jest aktywny i zaradny życiowo.

Propozycja ewaluacji:
Opinie i informacje będą zbierane przez:
- przeprowadzanie ankiet wśród rodziców i uczniów (przed zakończeniem każdego roku szkolnego),
- obserwację zachowania uczniów w czasie zajęć,
- analizę prac plastycznych i wytworów uczniów,
- prowadzenie kroniki klasy eksponującej twórcze działania dzieci,
- organizowanie wystaw prac dzieci,
- zajęcia otwarte dla rodziców i nauczycieli,
- prezentację efektów pracy uczniów w czasie Dnia Otwartego Szkoły.

Wyniki ewaluacji będą opracowywane w formie sprawozdania na zakończenie roku szkolnego w celu weryfikacji innowacji oraz w celu przedstawienia go na forum Rady Pedagogicznej i zapoznania z nim rodziców uczniów.
 

Opracowanie: Malgorzata Rzepiela

Wyświetleń: 10268


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.