![]() |
![]() |
Katalog Lucyna Klemba, 2010-03-19 Jeżów Matematyka, Plany pracy Program zajęć wyrównawczych z matematyki - klasa VProgram zajęć wyrównawczych z matematyki rok szkolny 2009/2010 KLASA V Wstęp Program zajęć wyrównawczych jest przeznaczony dla uczniów mających problemy z matematyką. Program realizowany będzie w wymiarze 1/2 godziny tygodniowo dla uczniów mających problemy z opanowaniem wiadomości i umiejętności z podstawy programowej. Cele edukacyjne Wychowawcze: 1.Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego. 2.Nauczanie podstawowej terminologii matematycznej. 3.Pobudzanie aktywności umysłowej uczniów. 4.Nauczanie przedstawiania rozwiązań w sposób czytelny. 5.Wyrabianie systematyczności, wytrwałości i pracowitości. Dydaktyczne: 1.Uzupełnianie braków w wiadomościach matematycznych. 2.Praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki, 3.Stymulowanie logicznego myślenia. 4.Analiza prostych zagadnień i problemów matematycznych. 5.Rozbudzenie zainteresowania matematyką,. 6.Wykorzystanie zależności i analogii matematycznych do łatwiejszego zapamiętywania. 7.Rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem. 8.Rozwijanie pamięci oraz osiąganie przez uczniów sprawności rachunkowej. Treści nauczania I. Liczby naturalne: 1.Działania na liczbach naturalnych - rachunek pamięciowy. Utrwalenie kolejności wykonywania działań, rola nawiasów, obliczanie wartości prostych wyrażeń arytmetycznych. 2.Obliczenia pisemne. Mnożenie i dzielenie pisemne w zadaniach tekstowych. 3.Cechy podzielności. Szukanie NWD i NWW. II. Ułamki zwykłe 4.Skracanie i rozszerzanie ułamków. Zamiana ułamka mieszanego na ułamek niewłaściwy i odwrotnie. 5.Dodawanie i odejmowanie ułamków. Mnożenie i dzielenie ułamków. Obliczanie ułamka danej liczby. 6.Rozwiązywanie zadań tekstowych z wykorzystaniem działań na ułamkach zwykłych III. Figury na płaszczyźnie 7.Rysowanie i mierzenie kątów. Rozpoznawanie rodzajów kątów. 8.Rodzaje i własności trójkątów i czworokątów. Miary kątów w trójkącie, równoległoboku i trapezie. IV. Ułamki dziesiętne 9.Czytanie i zapisywanie ułamków dziesiętnych. Wyrażenia dwumianowane – różne sposoby zapisywania jednostek długości i masy 10.Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10,100,1000 11.Działania na ułamkach dziesiętnych. V. Pola figur 12.Pole równoległoboku i Romku. Pole trójkąta 13.Pola wielokątów – rozwiązywanie zadań VI. Liczby całkowite 14.Liczby całkowite na osi liczbowej. Dodawanie i odejmowanie liczb całkowitych VII. Graniastosłupy 15.Rysowanie siatek graniastosłupów. Rozpoznawanie rodzajów graniastosłupów. Obliczanie pola powierzchni graniastosłupów 16.Obliczanie objętości graniastosłupów 17 - 19. Godziny do dyspozycji nauczyciela Procedury osiągania celów Metody nauczania: 1. Prezentacja materiału przez nauczyciela – wyjaśnianie fragmentów, których uczniowie nie rozumieli na lekcji. 2. Wykonywanie ćwiczeń i rozwiązywanie zadań- najpierw przy pomocy nauczyciela, później samodzielnie. 3. Praca z tekstem- czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Środki dydaktyczne: 1. Karty pracy- opracowywane przez nauczyciela na poziomie koniecznym i podstawowym, zgodnie z potrzebami uczniów. 2.Karty samooceny „Sprawdź, co umiesz”. 3.Szablony figur geometrycznych, modele i siatki brył. 4.Gry i zabawy logiczne- układanki, itp. 5.Programy komputerowe do nauczania matematyki. Osiągnięcia uczniów: 1.Posługiwanie się prawidłową terminologią matematyczną 2.Uzyskanie sprawności w prostym rachunku pamięciowym, szacowaniu wyników, stosowaniu algorytmów działań sposobem pisemnym, dokonywaniu obliczeń za pomocą kalkulatora, 3.Rozwiązywanie prostych zadań wymagających użycia liczb lub wykorzystania właściwości figur geometrycznych, 4.Odczytywanie informacji z prostych wykresów i diagramów różnego typu, 5.Formułowanie w języku matematyki prostych problemów spotykanych w środowisku uczniów. Ewaluacja: Na podstawie odpowiedzi ustnych, wypełnionych kart pracy oraz postępów uczniów na lekcjach, nauczyciel i uczniowie określają braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności, Karty samooceny „Sprawdź, co umiesz” pozwalają uczniom docenić osiągnięcia w zdobywaniu wiedzy, motywują uczniów do pracy, a nauczycielowi pokazują skuteczność stosowanych przez niego metod nauczania. Opracowała: Lucyna Klemba Wyświetleń: 11906
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |