Katalog

Lucyna Klemba, 2010-03-19
Jeżów

Matematyka, Plany pracy

Program zajęć wyrównawczych z matematyki - klasa V

- n +

Program zajęć wyrównawczych z matematyki rok szkolny 2009/2010
KLASA V

Wstęp

Program zajęć wyrównawczych jest przeznaczony dla uczniów mających problemy z matematyką.
Program realizowany będzie w wymiarze 1/2 godziny tygodniowo dla uczniów mających problemy z opanowaniem wiadomości i umiejętności z podstawy programowej.

Cele edukacyjne
Wychowawcze:

1.Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego.
2.Nauczanie podstawowej terminologii matematycznej.
3.Pobudzanie aktywności umysłowej uczniów.
4.Nauczanie przedstawiania rozwiązań w sposób czytelny.
5.Wyrabianie systematyczności, wytrwałości i pracowitości.

Dydaktyczne:
1.Uzupełnianie braków w wiadomościach matematycznych.
2.Praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki,
3.Stymulowanie logicznego myślenia.
4.Analiza prostych zagadnień i problemów matematycznych.
5.Rozbudzenie zainteresowania matematyką,.
6.Wykorzystanie zależności i analogii matematycznych do łatwiejszego zapamiętywania.
7.Rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem.
8.Rozwijanie pamięci oraz osiąganie przez uczniów sprawności rachunkowej.

Treści nauczania

I. Liczby naturalne:
1.Działania na liczbach naturalnych - rachunek pamięciowy. Utrwalenie kolejności wykonywania działań, rola nawiasów, obliczanie wartości prostych wyrażeń arytmetycznych.
2.Obliczenia pisemne. Mnożenie i dzielenie pisemne w zadaniach tekstowych.
3.Cechy podzielności. Szukanie NWD i NWW.

II. Ułamki zwykłe
4.Skracanie i rozszerzanie ułamków. Zamiana ułamka mieszanego na ułamek niewłaściwy i odwrotnie.
5.Dodawanie i odejmowanie ułamków. Mnożenie i dzielenie ułamków. Obliczanie ułamka danej liczby.
6.Rozwiązywanie zadań tekstowych z wykorzystaniem działań na ułamkach zwykłych

III. Figury na płaszczyźnie
7.Rysowanie i mierzenie kątów. Rozpoznawanie rodzajów kątów.
8.Rodzaje i własności trójkątów i czworokątów. Miary kątów w trójkącie, równoległoboku i trapezie.

IV. Ułamki dziesiętne
9.Czytanie i zapisywanie ułamków dziesiętnych. Wyrażenia dwumianowane – różne sposoby zapisywania jednostek długości i masy
10.Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10,100,1000
11.Działania na ułamkach dziesiętnych.

V. Pola figur
12.Pole równoległoboku i Romku. Pole trójkąta
13.Pola wielokątów – rozwiązywanie zadań

VI. Liczby całkowite
14.Liczby całkowite na osi liczbowej. Dodawanie i odejmowanie liczb całkowitych

VII. Graniastosłupy
15.Rysowanie siatek graniastosłupów. Rozpoznawanie rodzajów graniastosłupów. Obliczanie pola powierzchni graniastosłupów
16.Obliczanie objętości graniastosłupów

17 - 19. Godziny do dyspozycji nauczyciela

Procedury osiągania celów

Metody nauczania:
1. Prezentacja materiału przez nauczyciela – wyjaśnianie fragmentów, których uczniowie nie rozumieli na lekcji.
2. Wykonywanie ćwiczeń i rozwiązywanie zadań- najpierw przy pomocy nauczyciela, później samodzielnie.
3. Praca z tekstem- czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji.
Środki dydaktyczne:
1. Karty pracy- opracowywane przez nauczyciela na poziomie koniecznym
i podstawowym, zgodnie z potrzebami uczniów.
2.Karty samooceny „Sprawdź, co umiesz”.
3.Szablony figur geometrycznych, modele i siatki brył.
4.Gry i zabawy logiczne- układanki, itp.
5.Programy komputerowe do nauczania matematyki.

Osiągnięcia uczniów:
1.Posługiwanie się prawidłową terminologią matematyczną
2.Uzyskanie sprawności w prostym rachunku pamięciowym, szacowaniu wyników, stosowaniu algorytmów działań sposobem pisemnym, dokonywaniu obliczeń za pomocą kalkulatora,
3.Rozwiązywanie prostych zadań wymagających użycia liczb lub wykorzystania właściwości figur geometrycznych,
4.Odczytywanie informacji z prostych wykresów i diagramów różnego typu,
5.Formułowanie w języku matematyki prostych problemów spotykanych w środowisku uczniów.

Ewaluacja:
Na podstawie odpowiedzi ustnych, wypełnionych kart pracy oraz postępów uczniów na lekcjach, nauczyciel i uczniowie określają braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności, Karty samooceny „Sprawdź, co umiesz” pozwalają uczniom docenić osiągnięcia w zdobywaniu wiedzy, motywują uczniów do pracy, a nauczycielowi pokazują skuteczność stosowanych przez niego metod nauczania.



Opracowała: Lucyna Klemba
Wyświetleń: 11906


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.