![]() |
![]() |
Katalog Maria Piecuch, 2010-12-31 Chorzów Przyroda, Konspekty Konspekt lekcji "Poznajemy sposoby rozsiewania nasion"Poznajemy sposoby rozsiewania nasion (1 godzina lekcyjna) Cele lekcji: Wiadomości – Uczeń: - zna budowę nasion i owoców, - wymienia cechy owocu rozsiewanego przez wiatr, - wymienia cechy owocu rozsiewanego przez zwierzęta. Umiejętności – Uczeń: - klasyfikuje owoce na suche i mięsiste, - wskazuje powiązania między budową owocu a sposobem jego rozsiewania, - posługuje się kluczem do rozpoznawania roślin, - przyporządkuje owoc odpowiedniej roślinie. Postawy – Uczeń: - bierze odpowiedzialność za pracę w grupie i za powierzone eksponaty. Środki dydaktyczne i materiały pomocnicze: - atlasy do rozpoznawania roślin - lupy - karty pracy - owoce różnych roślin - film: „Powstawanie owoców” Metody nauczania: - słowna – pogadanka - obserwacyjna Formy pracy: grupowa Przebieg zajęć: 1. Faza wprowadzająca. - Czynności organizacyjno – porządkowe, - wyjaśnienie celu lekcji i zapisania tematu na tablicy, - przypomnienie z poprzednich lekcji budowy nasion i kwiatów. 2. Faza realizacji. Nauczyciel prezentuje uczniom krótki film: „Powstawanie owoców”. Po obejrzeniu filmu uczniowie otrzymują rozsypankę (załącznik nr 3) z kolejnymi etapami powstawania owocu. Zadaniem dzieci jest uporządkowanie karteczek we właściwej kolejności. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania i koryguje błędy. Następnie uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy i pracują zgodnie z instrukcjami (załącznik nr 1). Każda z grup ma do dyspozycji zestaw owoców. 3. Faza podsumowująca. - Omówienie wyników pracy poszczególnych grup, - wykonanie notatki do zeszytu i uzupełnienie kart pracy (załącznik nr 2). Załącznik nr 1 Instrukcje dla grup GRUPA I Otrzymuje zestaw owoców - mniszka lekarskiego, klonu, jesiona, graba. 1. Rozpoznaj do jakie rośliny należą otrzymane owoce. 2. Zastanów się w jaki sposób owoce się rozsiewają. 3. Do czego służą organy lotne? GRUPA II Otrzymuje zestaw owoców - jabłoni, gruszy, orzecha włoskiego i śliwy. 1. Rozpoznaj do jakie rośliny należą otrzymane owoce. 2. Zastanów się w jaki sposób owoce się rozsiewają. 3. Dlaczego owoce są pachnące, smaczne i mają ładne kolory? GRUPA III Otrzymuje zestaw owoców - łopianu (znane jako rzepy), rzepiku pospolitego, marzanki wonnej, uczepu. 1. Rozpoznaj do jakie rośliny należą otrzymane owoce. 2. Zastanów się w jaki sposób owoce się rozsiewają. 3. Dlaczego owoce mają organy czepne? Załącznik nr 2 Karta pracy 1. Podaj po dwa przykłady owoców suchych i mięsistych. Do owoców mięsistych zaliczamy……………………………………………….. Do owoców suchych zaliczamy………………………………………………….. 2. Uzupełnij poniższy tekst o podane wyrazy. Organy czepne, organy lotne, smaczne, lekkie, pachnące, barwne, suche Owoce rozsiewane przez wiatr muszą być………………. i ………………………. oraz muszą posiadać ………………………………………….. Owoce mogą być przenoszone na duże odległości w układzie pokarmowym zwierząt. Muszą przyciągać zwierzęta swoim ……………………., …………………………… i ……………………………….. Inne zwierzęta roznoszą nasiona na swojej sierści. Owoce muszą wtedy posiadać …………………………….., którymi przyczepiają się do sierści zwierząt. 3. Przy owocach służących jako pokarm dla zwierząt zapisz Z, a przy owocach służących jako pokarm dla ludzi zapisz L. A). owoc jarzębiny………………. B). żołądź………………………… C). gruszka……………………….. D). skrzydlak klonu………………. E). bukiew………………………… F). śliwka…………………………. G). owoc śnieguliczki…………….. Załącznik nr 3 Etapy powstawania owocu 1. Ziarna pyłku zostaje przeniesione przez owady lub wiatr się na znamię słupka – zapylanie. 2. Ziarno pyłku na znamieniu kiełkuje w łagiewkę pyłkową. 3. Łagiewka przenosi komórki plemnikowe do wnętrza zalążka. 4. Połączenie plemnika z jajową – zapłodnienie. 5. Zalążek przekształca się w nasienie. 6. Zalążnia zrasta się i przekształca w owoc. Wyświetleń: 3492
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |