Katalog Beata Dyl, 2013-06-28 lublin Zajęcia przedszkolne, Plany pracy Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla dzieci 3 – 4 -letnichPlan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla dzieci 3 – 4 -letnich „Stokrotki”. Luty 2012 Nauczycielki: Beata Dyl Tematyka: 1. Ferie to jest super sprawa, odpoczynek i zabawa. 2. Mróz czarodziej. 3. Kolorowe kotyliony. 4. Kosmiczne podróże. Cele i zadania z Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego: I. Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych. II. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym, oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych. III. Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie, oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych. IV. Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej. Cele i zadania ogólne: -Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu. -Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci. - Wzbogacenie wiedzy o sportach zimowych. - Doskonalenie umiejętności liczenia, porównywanie zbiorów. -Zaciekawienie techniką papierowego witrażu poprzez wycinanie elementów rysunku i podklejanie kolorową, gładką bibułą. -Rozwijanie płynności ruchów ręki piszącej (szlaczki pętelkowe o różnym stopniu trudności oraz ślimaczki i spirale). - Zachęcanie do łączenia muzyki z działaniami plastycznymi. -Zainteresowanie wykonaniem i przeznaczeniem kotylionów, oraz masek do zabaw i pląsów karnawałowych. -Projektowanie strojów karnawałowych. Doskonalenie sprawności manualnych – przewlekanie tasiemek przez otwory. - Przybliżenie wiadomości o kosmosie. -Zapoznanie dzieci ze zjawiskiem powstawania dnia i nocy. --Kształtowanie umiejętności tworzenia prac plastycznych inspirowanych utworem literackim. - Zapoznanie z wybranymi środkami transportu: lądowym, wodnym, powietrznym. I. Ferie to jest super sprawa, odpoczynek i zabawa. 1. „Pracowita zima”- słuchanie wiersza czytanego przez nauczycielkę. Rozwijanie uważnego słuchania, pytania o niezrozumiałe fakty. 2. „Papierowe śnieżynki”- zabawa matematyczna. Segregowanie kartoników według kształtu i liczenie ich, porównywanie zbiorów, ustalanie gdzie jest więcej, gdzie jest mniej, gdzie jest tyle samo.„Zimowe zabawy”- malowanie białą farbą na barwnym tle. Wzbogacenie wiedzy o sportach zimowych. Sprawne posługiwanie się pędzlem, dokładne wykonanie pracy. 3. „Wyjście do parku”- oglądanie pory roku, zimy. Dostrzeganie zmian zachodzących w życiu roślin i zwierząt podczas zimy. „Karuzela” - nauka słów i melodii piosenki. 4. „Grypa w przedszkolu- zachorowały lalki i misie”- zabawa matematyczna. Dostrzeganie związku pomiędzy chorobą a leczeniem, poddawanie się leczeniu, np. przyjmowanie lekarstw i zastrzyków kiedy one są konieczne. Wydobywanie rozumienia przyczynowo-skutkowego w danej sytuacji. „Zimowa olimpiada”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem szarf, lasek gimnastycznych oraz koców. Rozwijanie sprawności fizycznej, zgodne uczestniczenie w zawodach. 5. „Kto chce jeździć razem ze mną?’- rozmowa kierowana na podstawie wysłuchanego wiersza wg J Korczakowskiej. Poznanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu. Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci. „Biały walczyk”- zabawy przy piosence. Określanie charakteru piosenki. Rozwijanie poczucia rytmu. II. Mróz czarodziej. 1. Zimowe Zagadki”- odgadywanie zagadek czytanych przez nauczycielkę. Rozwijanie uważnego słuchania i logicznego myślenia. „Przygoda na niby”- rymowana gimnastyka dla smyka. Rozwijanie sprawności fizycznej na miarę dzieci. 2. „W pałacu Królowej Zimy”- opowieść matematyczna. Kształtowanie umiejętności liczenia na palcach i innych zbiorach zastępczych, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi „Zimowy obrazek”- zaciekawienie techniką papierowego witrażu poprzez wycinanie elementów rysunku i podklejanie kolorową, gładką bibułą. 3. Zabawa badawcza z wykorzystaniem folii bąbelkowej. Dzieci szurają nogami, naśladują rozgarnianie grudek śniegowych. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych. „Taniec płatków śniegu przy muzyce”- improwizacja ruchowa. Rozwijanie wyobraźni i kreatywności u dzieci. 4. „Zimo, pobaw się z nami” –zabawa matematyczna. Wdrażanie dzieci do precyzji ustalania wyniku dodawania i odejmowania. Kształtowanie umiejętności liczenia. „Po śladach”- ćwiczenia gimnastyczne w formie toru przeszkód. Rozwijanie sprawności fizycznej 5. „Zabawy na śniegu”- słuchanie opowiadania czytanego przez nauczycielkę H. Zdzitowieckiej. Mówienie niezbyt głośno, dostosowywanie tonu głosu do sytuacji. „Zimowa wyliczanka”, sł. P Smoczyński, muz. W Kaleta - zabawy koordynacyjno- ruchowe przy piosence. III. Kolorowe kotyliony. 1. Bałwankowa rodzina”- recytacja indywidualna i grupowa. Zabawa z elementem rzutu – Piłka w kole. Uczestniczenie w zajęciach ruchowych w sali gimnastycznej. 2. „Bawimy się na balu”- wyjazd do „Akademii Tańca” na bal karnawałowy prowadzony przez Bolesława Bare. Stwarzanie warunków do różnorodnej aktywności dzieci, rozwijanie umiejętności wspólnej zabawy. Doskonalenie umiejętności rytmicznego poruszania się. 3. Spacer po okolicy- oglądanie przyrody w zimowej krasie. Unikamy zagrożeń, nie zdejmujemy czapki w mroźną pogodę. „Cztery pory roku”- Zima – A. Vivaldi- ćwiczenia skupienia uwagi podczas słuchania muzyki poważnej. 4. „Policz szybko, ile masz razem kotylionów”- gra matematyczna. Ustalanie wyniku dodawania i odejmowania na miarę możliwości dzieci. Kształtowanie umiejętności rachowania. „Maska karnawałowa”- lepienie z masy papierowej kształtów masek według własnego pomysłu. Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni, poznanie właściwości masy papierowej. Stworzenie okazji do odczuwania zadowolenia z efektów podjętych działań plastycznych. 5. „Goście na balu”- zabawa językowa. Ćwiczenia w analizie i syntezie sylabowej z utrudnieniami wyrazów 3-sylabowych.„Bale w karnawale” –malowanie farbami do usłyszanej muzyki „Walc” J.Brahms. Zachęcanie do łączenia muzyki z działaniami plastycznymi. IV. Kosmiczne podróże. 1. „Spotkanie z ufoludkiem”- słuchanie rymowanki recytowanej przez nauczyciela, ilustrowanej sylwetą postaci. Zachęcanie o pytania o niezrozumiałe fakty, formułowanie wypowiedzi o ważnych sprawach. Zabawa ruchowa „Wesołe spotkanie”- rozwijająca umiejętność rozpoznawania muzyki szybkiej i wolnej. 2. „Poznajemy różne wielkości rakiet”- opowieść matematyczna inspiracją do pracy plastycznej. Zdobywanie doświadczenia w porównywaniu i określaniu wielkości przedmiotów. Zapoznanie z wybranymi środkami transportu: lądowym, wodnym, powietrznym. „Konstruowanie rakiety”- praca półprzestrzenna. Wyklejanie ścinkami kolorowych gazet kontur rakiety. Kształtowanie umiejętności tworzenia prac plastycznych inspirowanych utworem literackim. 3. Zabawa dydaktyczna „Jak powstaje dzień, a jak noc” z wykorzystaniem globusa oraz lampki stojącej jako Słońca. Pomaganie dzieciom w rozumieniu zjawisk atmosfery.„Kosmiczne echo”- realizacja prostych tematów rytmicznych proponowanych przez nauczycielkę poprzez wyklaskiwanie, wytupywanie oraz z wykorzystaniem bębenka. 4. „Wyprawa na inną planetę”- zabawa dydaktyczna. Porównywanie obiektów i szacowanie: czy są tej samej długości czy się różnią. Stosowanie przymiotników: długi. dłuższy, krótki, krótszy. „Start rakiety”- ćwiczenia gimnastyczne z elementem wyskoku. Wyświetleń: 1810
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |