Katalog

Beata Dyl, 2013-06-28
lublin

Zajęcia przedszkolne, Plany pracy

Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla dzieci 3 – 4 -letnich

- n +

Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla dzieci 3 – 4 -letnich „Stokrotki”.
Luty 2012

Nauczycielki: Beata Dyl

Tematyka:
1. Ferie to jest super sprawa, odpoczynek i zabawa.
2. Mróz czarodziej.
3. Kolorowe kotyliony.
4. Kosmiczne podróże.

Cele i zadania z Podstawy Programowej wychowania przedszkolnego:
I. Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
II. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym, oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
III. Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie, oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
IV. Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności
i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

Cele i zadania ogólne:
-Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu.
-Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci.
- Wzbogacenie wiedzy o sportach zimowych.
- Doskonalenie umiejętności liczenia, porównywanie zbiorów.
-Zaciekawienie techniką papierowego witrażu poprzez wycinanie elementów rysunku i podklejanie kolorową, gładką bibułą.
-Rozwijanie płynności ruchów ręki piszącej (szlaczki pętelkowe o różnym stopniu trudności oraz ślimaczki
i spirale).
- Zachęcanie do łączenia muzyki z działaniami plastycznymi.
-Zainteresowanie wykonaniem i przeznaczeniem kotylionów, oraz masek do zabaw i pląsów karnawałowych.
-Projektowanie strojów karnawałowych. Doskonalenie sprawności manualnych – przewlekanie tasiemek przez otwory.
- Przybliżenie wiadomości o kosmosie.
-Zapoznanie dzieci ze zjawiskiem powstawania dnia i nocy.
--Kształtowanie umiejętności tworzenia prac plastycznych inspirowanych utworem literackim.
- Zapoznanie z wybranymi środkami transportu: lądowym, wodnym, powietrznym.


I. Ferie to jest super sprawa, odpoczynek i zabawa.
1. „Pracowita zima”- słuchanie wiersza czytanego przez nauczycielkę. Rozwijanie uważnego słuchania, pytania o niezrozumiałe fakty.
2. „Papierowe śnieżynki”- zabawa matematyczna. Segregowanie kartoników według kształtu i liczenie ich, porównywanie zbiorów, ustalanie gdzie jest więcej, gdzie jest mniej, gdzie jest tyle samo.„Zimowe zabawy”- malowanie białą farbą na barwnym tle. Wzbogacenie wiedzy o sportach zimowych. Sprawne posługiwanie się pędzlem, dokładne wykonanie pracy.
3. „Wyjście do parku”- oglądanie pory roku, zimy. Dostrzeganie zmian zachodzących w życiu roślin
i zwierząt podczas zimy. „Karuzela” - nauka słów i melodii piosenki.
4. „Grypa w przedszkolu- zachorowały lalki i misie”- zabawa matematyczna. Dostrzeganie związku pomiędzy chorobą a leczeniem, poddawanie się leczeniu, np. przyjmowanie lekarstw i zastrzyków kiedy one są konieczne. Wydobywanie rozumienia przyczynowo-skutkowego w danej sytuacji. „Zimowa olimpiada”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem szarf, lasek gimnastycznych oraz koców. Rozwijanie sprawności fizycznej, zgodne uczestniczenie w zawodach.
5. „Kto chce jeździć razem ze mną?’- rozmowa kierowana na podstawie wysłuchanego wiersza wg
J Korczakowskiej. Poznanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu. Doskonalenie umiejętności wypowiedzi oraz bogacenie słownika czynnego dzieci. „Biały walczyk”- zabawy przy piosence. Określanie charakteru piosenki. Rozwijanie poczucia rytmu.

II. Mróz czarodziej.
1. Zimowe Zagadki”- odgadywanie zagadek czytanych przez nauczycielkę. Rozwijanie uważnego słuchania i logicznego myślenia. „Przygoda na niby”- rymowana gimnastyka dla smyka. Rozwijanie sprawności fizycznej na miarę dzieci.
2. „W pałacu Królowej Zimy”- opowieść matematyczna. Kształtowanie umiejętności liczenia na palcach i innych zbiorach zastępczych, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi „Zimowy obrazek”- zaciekawienie techniką papierowego witrażu poprzez wycinanie elementów rysunku i podklejanie kolorową, gładką bibułą.
3. Zabawa badawcza z wykorzystaniem folii bąbelkowej. Dzieci szurają nogami, naśladują rozgarnianie grudek śniegowych. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych. „Taniec płatków śniegu przy muzyce”- improwizacja ruchowa. Rozwijanie wyobraźni i kreatywności u dzieci.
4. „Zimo, pobaw się z nami” –zabawa matematyczna. Wdrażanie dzieci do precyzji ustalania wyniku dodawania i odejmowania. Kształtowanie umiejętności liczenia. „Po śladach”- ćwiczenia gimnastyczne w formie toru przeszkód. Rozwijanie sprawności fizycznej
5. „Zabawy na śniegu”- słuchanie opowiadania czytanego przez nauczycielkę
H. Zdzitowieckiej. Mówienie niezbyt głośno, dostosowywanie tonu głosu do sytuacji. „Zimowa wyliczanka”, sł. P Smoczyński, muz. W Kaleta - zabawy koordynacyjno- ruchowe przy piosence.

III. Kolorowe kotyliony.

1. Bałwankowa rodzina”- recytacja indywidualna i grupowa. Zabawa z elementem rzutu – Piłka w kole. Uczestniczenie w zajęciach ruchowych w sali gimnastycznej.
2. „Bawimy się na balu”- wyjazd do „Akademii Tańca” na bal karnawałowy prowadzony przez Bolesława Bare. Stwarzanie warunków do różnorodnej aktywności dzieci, rozwijanie umiejętności wspólnej zabawy. Doskonalenie umiejętności rytmicznego poruszania się.
3. Spacer po okolicy- oglądanie przyrody w zimowej krasie. Unikamy zagrożeń, nie zdejmujemy czapki w mroźną pogodę. „Cztery pory roku”- Zima – A. Vivaldi- ćwiczenia skupienia uwagi podczas słuchania muzyki poważnej.
4. „Policz szybko, ile masz razem kotylionów”- gra matematyczna. Ustalanie wyniku dodawania i odejmowania na miarę możliwości dzieci. Kształtowanie umiejętności rachowania. „Maska karnawałowa”- lepienie z masy papierowej kształtów masek według własnego pomysłu. Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni, poznanie właściwości masy papierowej. Stworzenie okazji do odczuwania zadowolenia z efektów podjętych działań plastycznych.
5. „Goście na balu”- zabawa językowa. Ćwiczenia w analizie i syntezie sylabowej z utrudnieniami wyrazów 3-sylabowych.„Bale w karnawale” –malowanie farbami do usłyszanej muzyki „Walc” J.Brahms. Zachęcanie do łączenia muzyki z działaniami plastycznymi.


IV. Kosmiczne podróże.
1. „Spotkanie z ufoludkiem”- słuchanie rymowanki recytowanej przez nauczyciela, ilustrowanej sylwetą postaci. Zachęcanie o pytania o niezrozumiałe fakty, formułowanie wypowiedzi o ważnych sprawach. Zabawa ruchowa „Wesołe spotkanie”- rozwijająca umiejętność rozpoznawania muzyki szybkiej
i wolnej.
2. „Poznajemy różne wielkości rakiet”- opowieść matematyczna inspiracją do pracy plastycznej. Zdobywanie doświadczenia w porównywaniu i określaniu wielkości przedmiotów. Zapoznanie z wybranymi środkami transportu: lądowym, wodnym, powietrznym. „Konstruowanie rakiety”- praca półprzestrzenna. Wyklejanie ścinkami kolorowych gazet kontur rakiety. Kształtowanie umiejętności tworzenia prac plastycznych inspirowanych utworem literackim.
3. Zabawa dydaktyczna „Jak powstaje dzień, a jak noc” z wykorzystaniem globusa oraz lampki stojącej jako Słońca. Pomaganie dzieciom w rozumieniu zjawisk atmosfery.„Kosmiczne echo”- realizacja prostych tematów rytmicznych proponowanych przez nauczycielkę poprzez wyklaskiwanie, wytupywanie oraz z wykorzystaniem bębenka.
4. „Wyprawa na inną planetę”- zabawa dydaktyczna. Porównywanie obiektów i szacowanie: czy są tej samej długości czy się różnią. Stosowanie przymiotników: długi. dłuższy, krótki, krótszy. „Start rakiety”- ćwiczenia gimnastyczne z elementem wyskoku.
Wyświetleń: 1810


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.