Katalog

Wioletta Sałek, 2014-02-24
Tarnobrzeg

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Nauka piosenki „Lekcja rysunku”. Uczymy się akompaniować

- n +

Cele instrumentalne:
Dziecko:
- zna słowa piosenki „Lekcja rysunku”
- zna pojęcie akompaniament
- potrafi utworzyć akompaniament do melodii
- potrafi odróżnić melodię główną od towarzyszącego jej akompaniamentu
Cele kierunkowe:
Dziecko:
- słucha poleceń nauczyciela
- współdziała zgodnie w grupie
Metody nauczania:
 analityczno – percepcyjna: nauka piosenki
 problemowo – odtwórcza: zabawa ruchowa
 waloryzująca: słuchanie muzyki
 organizowanie i rozwijanie działalności muzycznej: śpiew

Formy pracy:
- zbiorowa
- indywidualna – jednolita
Środki dydaktyczne: płyta CD,
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Muzyczne powitanie.
2. Nauka piosenki „Lekcja rysunku”.
 Słuchanie nagrania piosenki
 Omówienie treści piosenki
 Nauka słów piosenki
 Śpiewanie piosenki z towarzyszeniem akompaniamentu
3. Co to jest akompaniament?
 Słuchanie akompaniamentu do piosenki. Uświadomienie uczniom, że akompaniament zawiera melodię piosenki, rytm grany na instrumentach perkusyjnych oraz dźwięki wykonywane na innych instrumentach perkusyjnych, np. na klarnecie, skrzypcach, kontrabasie. Nauczyciel wyjaśnia, że dzięki akompaniamentowi śpiewakowi łatwiej się śpiewa; śpiewa czysto, rytmicznie; melodia z akompaniamentem brzmi pełniej, ciekawiej.
 Uczniowie śpiewają gamę solmizacją. Następnie nauczyciel omawia zapis nutowy: na każdą ćwierćnutę przypadają dwie ósemki, które trzeba zagrać dwa razy szybciej niż ćwierćnutę. Każdy uczeń rysuje w okienku symbol instrumentu, na którym gra rysunkowy rytm. Następnie nauczyciel mówi: teraz usłyszycie akompaniament w rytmie ćwierćnutowym, wykonywany na instrumencie zwanym krowim dzwonkiem. Do tego akompaniamentu zaśpiewacie gamę solmizacyjną w rytmie ćwierćnutowym; odtwarza nagranie rytmu ćwierćnut na dzwonku; odtwarza nagranie rytmu ćwierćnut na dzwonku.
 Nauczyciel prezentuje nagranie gamy, improwizuje do niej akompaniament na instrumencie perkusyjnym (w rytmie: ćwierćnuta – dwie ósemki).
4. Zagadki muzyczne – rozpoznawanie brzmienia instrumentów akompaniujących.
 Nauczyciel odtwarza trzy nagrania, uczniowie rozpoznają piosenki. Ich tytuły nauczyciel zapisuje na tablicy. Piosenkę „Zarozumiałe abecadło” oznacza numerem 1, piosenkę „Mały pies” – numerem 2, a „Pożegnanie przedszkola – numerem 3.
Następnie uczniowie słuchają melodii powtórnie i wpisują prawidłowe numery w okienka: przy trójkącie wpisują 2, przy tamburynie - 3 a przy bębenku - 1. Wszyscy porównują wyniki.
5. Melodia czy akompaniament? – rozpoznawanie melodii w utworze.
Nauczyciel prezentuje utwór skomponowany na dwa instrumenty: waltornię i klawesyn. Zachęca do opisania dźwięków tych instrumentów następującymi określeniami: śpiewny, melodyjny, wybijający się, miękki (w odniesieniu do waltorii) i dzwoniący, krótki, ostry (w odniesieniu do klawesynu). Następnie uczniowie wpisują odpowiedzi – literę A przy waltorii (rogu) i literę B przy kl,awesynie.
6. Rozwijanie wyobraźni muzycznej.
 Wysłuchanie nagrania „Walc kwiatów” z baletu „Dziadek do orzechów” Piotra Czajkowskiego. Nauczyciel zwraca uwagę na metrum utworu „na trzy”, a także na zespół wykonawców (orkiestra symfoniczna). Melodię główną, wiodącą, wykonują instrumenty smyczkowe, pozostałe akompaniują, czyli towarzyszą głównej melodii.
7. Uczniowie tańczą przy akompaniamencie muzyki Czajkowskiego.
Wyświetleń: 671


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.