![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Serement, 2015-06-23 Gdynia Chemia, Konspekty Barwy chemii czyli pH roztworu.Scenariusz pokazowej lekcji chemii, również dla obcokrajowców. ■ CELE OPERACYJNE Uczeń wie: - Co to jest roztwór - Jak sporządzić roztwór - Wie, że pod względem odczynu roztwory dzielimy na roztwory kwasowe, zasadowe, obojętne, - Poznaje pojęcie i rolę indykatora, - Poznaje skalę pH, - Wie jak barwi się wybrany wskaźnik w odpowiednim zakresie pH roztworu, - Wie jaki jest zakres pH dla odpowiedniego rodzaju roztworu, - Wie jak zbadać pH roztworu za pomocą wskaźnika, Uczeń umie: - Doświadczalnie bada pH roztworu za pomocą soku z czerwonej kapusty, - Na podstawie zmiany barwy wskaźnika identyfikuje rodzaj roztworu, - Układa skalę pH na podstawie podanych wartości pH roztworów substancji znanych z życia codziennego, - Odczytuje, jakie jest pH roztworu wybranych substancji ze skali pH, ■ CELE WYCHOWAWCZE Uczeń: - rozwija umiejętność logicznego myślenia - dokładnie wykonuje doświadczenia, - dba o ład i porządek podczas ćwiczeń laboratoryjnych, - współpracuje z zespołem, - obserwuje, analizuje, wyciąga wnioski z pokazów i doświadczeń, - postrzega nieznaną sobie chemię jako kolorową, ciekawą i interesującą, - rozwija zainteresowanie chemią, - bierze czynny udział w odkrywaniu podstawowych praw przyrody, ■ METODY - ilustracyjna – pokaz - naprowadzająca (słowna) – pokazowe wprowadzanie pojęć - praktyczna – badanie pH roztworu ■ SPRZĘT LABORATORYJNY - zlewki (44 x 50 / 100ml, 4 x 200ml) - kolby (7 po 200 / 250ml) - bibuła nasączona sokiem z czerwonej kapusty ■ ODCZYNNIKI (roztwory) - mydło / proszek, soda do pieczenia - słona woda, czysta woda, deszczówka, - herbata ■ MATERIAŁY - kartki przylepne podpisane (do podpisania wszystkich naczyń z roztworami) – zał. 1. - kartki przylepne kolorowe do identyfikacji rodzaju roztworów – zał. 2. - rozsypanka – zał. 3. - zdjęcia jak robimy pH wskaźniki – zał. 4 - skala pH do wyświetlenia na ekranie – zał. 5. - bajka dot. kwaśnych deszczy „Tale Lucy Lake” ■ TOK LEKCJI Przedstawienie siebie i uczniów z Polski (3), którzy uczestniczą w prowadzeniu lekcji. – Wprowadzenie pojęć (roztwór, indykator, roztwór zasadowy, kwasowy, obojętny, pH roztworu). 1. Na stole demonstracyjnym stoją trzy zlewki (150ml) z herbatą. Pytam co to jest. (ewentualnie naprowadzamy uczniów na właściwą odpowiedź). Zapowiadam sporządzanie roztworów herbaty a) z sokiem z cytryny, b) z mydłem. Wprowadzam pojęcie roztwór jako mieszaninę. (Trzecia zlewka z czystą herbatą dla porównania kolorów). Uczniowie zmieniają miejsca położenia zlewek. Pytam, w której zlewce jest roztwór z cytryną. Bez trudu uczniowie wskazują właściwe naczynie. Na podstawie zmiany barwy herbaty wprowadzam pojęcie wskaźnik i dzielę roztwory pod względem pH na kwasowy, zasadowy, obojętny. Wprowadzam inny indykator – sok z czerwonej kapusty. Na ekranie pokazujemy zdjęcia (zał. 4): czerwonej kapusty, soku z czerwonej kapusty i jak uczennice nasączają bibułę sokiem. Pokazujemy tak przygotowane papierki wskaźnikowe. 2. Demonstracja – jak bada się pH roztworów za pomocą papierków pH. Uczniowie na przykładzie 3 podpisanych roztworów pokazują jak zbadać pH roztworu. Za każdym razem używają zdania „jak barwi się wskaźnik w roztworze z kwasem / z zasadą / w słonej wodzie” (lub inne). 3. ćw. 1. – Każda z 4 (lub 5) grup uczniów otrzymuje kilka podpisanych pojemników z roztworami, papierki wskaźnikowe, kartki przylepne do wyboru podpisane. (A – acidic/kwas, B – basic/zasada, N - neutral). Wyjaśniam, że: celem zadania jest a) zbadanie pH roztworu, b) zidentyfikowanie rodzaju roztworu (zasada, kwas, czy roztwór obojętny). Uczniowie i nauczyciel podchodzą do poszczególnych grup pytają o otrzymane kolory. Przygotowano następujące roztwory dla 4 grup: (nr. zlewki: 1, 2, 3) - grupa 1: 1)lemon/acid; 2)soda; 3)water - grupa 2: 1)sea water; 2)soap; 3)vinegar - grupa 3: 1)rain water; 2)soda; 3)sea water - grupa 4: 1)vinegar; 2)soap; 3)water - grupa 1: 1)cytryna/kwas; 2)soda; 3)woda - grupa 2: 1)woda morska; 2)mydło; 3)ocet - grupa 3: 1)deszczówka; 2)soda; 3)woda morska - grupa 4: 1)ocet; 2)mydło; 3)woda *Roztwory zostały nieco „podrasowane” kwaskiem cytrynowym i sodą, bo w proponowanej postaci (tbl) ich odczyn nie jest czytelny dla wskaźników. 4. ćw. 2 – Rozsypanka (zał. 3). Wyjaśniam, co jest na kartkach i że każda grupa ma za zadanie ułożyć kartki w kolejności od najniższej do najwyższej wartości pH podanej substancji. W ten sposób uformowaliśmy skalę pH. Na ekranie wyświetlam skalę pH (zał. 5) by porównać i by uczniowie odczytali jaka jest wartość pH wybranych przez n-la substancji (np. woda deszczowa) Wskazuję pH = 7, zaznaczając, że roztwór neutralny ma pH=7. Staję pod ekranem (ze skalą), pod pH = 7, pytam w którą stronę jest pH kwasów, pokazuję rękoma prawą i lewą; dodaję: pH mniejsze, czy większe od 7. Zapisujemy na tablicy Roztwór kwasowy ma pH<7, a roztwór zasadowy ma pH>7. (W zależności od stopnia znajomości języka angielskiego przez uczniów, można wskazać dwa punkty na skali pH<7 i zapytać, w którym punkcie jest mocniejszy kwas. Analogicznie z zasadą) *Tabele – rozsypanki wydrukowałam na papierze do dyplomów (sztywniejszy i trwalszy papier) i pocięte na paski np. vinegar | 2.8 5. ćw. 3. – Każda z 4 (lub 5) grup uczniów otrzymuje po 4 pojemniki z roztworami nieznanych substancji (naczynia podpisane 1, do 4), papierki wskaźnikowe, kartki przylepne (po kilka) do wyboru z nadpisami. (acidic / basic / neutral / sea water). Wyjaśniam, że celem zadania jest: a) zbadanie pH roztworu, b) zidentyfikowanie rodzaju roztworu W zależności od stopnia znajomości języka angielskiego przez uczniów, można zadawać pytania dot. otrzymanych wyników. Można w formie zgadywanki zadawać pytania o pojęcia kluczowe w celu podsumowania lekcji. Przygotowano następujące nieznane roztwory dla 4 grup, podpisane cyframi 1, 2, 3, - grupa 1: 1)acid; 2)acid; 3)base - grupa 2: 1)acid; 2)base; 3)base - grupa 3: 1)acid; 2)H2O; 3)base - grupa 4: 1)base; 2)acid; 3)base 6. Bajka „Tale Lucy Lake” dostępna w internecie. Jeśli jest taka możliwość, to po uprzednim nawiązaniu do np. pH wody deszczowej, można zaproponować bajkę. - Załączniki 1 i 2 A lemon | pure water vinegar | acid B rain water | base soap | water N baking soda | salt water sea water | 1 | 2 | 3 | 4 Kw cytryna | czysta woda ocet | kwas Z deszczówka | zasada mydło | woda N soda do pieczenia | słona woda woda morska | 1 | 2 | 3 | 4 - Załącznik 3 digestive juice in the stomach | 2.0 lemon juice | 2.3 vinegar | 2.8 carbonate drinks | 3.0 grapefruit juice | 3.1 orange juice | 3.5 tomato juice | 4.2 beer | 4.3 coffee | 4.9 human skin | 5.5 rain water | 6.2 milk | 6.5 pure water | 7.0 blood | 7.4 sea water | 8.5 baking soda | ~9 milk of magnesia | 11.1 soapy water | ~12 household bleach | ~13 liquid drain cleaner | ~14 - Załącznik 4 Zdjęcia czerwonej kapusty, soku z czerwonej kapusty i jak uczniowie nasączają bibułę sokiem. - Załącznik 5 skala pH słowniczek odczyn roztworu – the pH of the solution (roztwór) pH < 7 – in acid (acidic) - (kwas / kwasowy) pH > 7 – in basic (zasadowy) red cabbage juice – sok z czerwonej kapusty a) vinegar (ocet) b) sea water c) lemon juice, d) baking soda e) soapy water household ammonia – artykuły gospodarstwa domowego household lye [lai] - ług (żrąca zasada) bleach – wybielacz (NaClO) liquid drain cleaner – (do drenowania)- udrażniacz do rur Wyświetleń: 345
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |