Katalog Mariusz Szczepocki, 2016-06-01 Słupsk Matematyka, WSO Przedmiotowy system oceniania z matematykiPrzedmiotowy system oceniania z matematyki w Szkole Podstawowej I. CELE EDUKACYJNE - przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej do rozwiązywania problemów z zakresu różnych dziedzin kształcenia szkolnego oraz życia codziennego; budowanie modeli matematycznych do konkretnych sytuacji, - przyswajanie przez uczniów języka matematyki; dostrzeganie oraz formułowanie, rozwiązywanie i dyskutowanie problemów, - rozwijanie wyobraźni przestrzennej uczniów. II. KONTRAKT MIĘDZY NAUCZYCIELEM A UCZNIEM - ocenianie jest procesem planowanym, systematycznym i jawnym, - przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia, - nauczyciel na lekcji organizacyjnej przedstawia wymagania i kryteria ocen, - sprawdziany są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i poprzedzone są lekcją powtórzeniową (ilość nie może przekraczać 3 w ciągu tygodnia i 1 w ciągu dnia), - uczeń otrzymuje na lekcji do wglądu swój sprawdzian, zapoznaje się z jego wynikiem i zgłasza ewentualne zastrzeżenia do nauczyciela; ze sprawdzianem zapoznają się także rodzice ucznia, - sprawdziany są obowiązkowe; uczeń, który jest nieobecny powinien zaliczyć sprawdzian w ciągu 2 tygodni od powrotu do szkoły, - w uzasadnionych przypadkach nauczyciel może zwolnić ucznia z pisemnej formy zaliczenia sprawdzianu - formę i termin zaliczenia uczeń uzgadnia z nauczycielem przedmiotu; jeśli uczeń nie wywiąże się z w/w ustalenia otrzymuje automatycznie ocenę niedostateczną ze sprawdzianu, - każdy sprawdzian napisany na ocenę niesatysfakcjonującą uczeń może poprawić; poprawa może nastąpić na wyraźne życzenie ucznia, w czasie nie dłuższym niż dwa tygodnie od rozdania prac i tylko raz, - na ocenę celującą uczeń otrzymuje zadanie dodatkowe, - kartkówki obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji i nie muszą być zapowiadane, - na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych, - aktywność na lekcji nagradzana jest plusami, za 5 zgromadzonych plusów uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, - poprzez aktywność na lekcji rozumiemy częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie dodatkowych zadań w czasie lekcji, aktywną pracę w grupach, - uczeń w ciągu jednego semestru może być dwukrotnie nieprzygotowany do lekcji; nieprzygotowanie należy zgłosić na samym początku lekcji, - nauczyciel na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dostosowuje wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w nauce lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymogom wynikającym z programu nauczania III. FORMY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW - sprawdziany - kartkówki - testy - odpowiedzi ustne - prace domowe - prace w grupach - aktywność podczas zajęć - przygotowanie do lekcji - aktywność matematyczna poza lekcjami matematyki (np. konkursy matematyczne) IV. OCENIANIE PRAC PISEMNYCH O ocenie ze sprawdzianu, czy kartkówki decyduje suma zdobytych punktów według kryterium: 0-30% niedostateczny (1) 31-50% dopuszczający (2) 51-75% dostateczny (3) 76-90% dobry (4) 91-100% bardzo dobry (5) 100% + zad. celujący (6) dodatkowe V. HIERARCHIA WAŻNOŚCI OCEN CZĄSTKOWYCH: - sprawdziany - kartkówki - aktywność na zajęciach - prace domowe i odpowiedzi ustne - prace dodatkowe VI. OBSZARY AKTYWNOŚCI PODLEGAJĄCE OCENIE - znajomość wiedzy elementarnej - zawartość rzeczowa - poprawne stosowanie języka matematycznego - znajomość i zrozumienie pojęć - stosowanie wiedzy w sytuacjach typowych - jasność i logika wypowiedzi - rozwiązywanie zadań, stosowanie odpowiednich metod, sposobu wykonania i otrzymanych rezultatów - umiejętność wnioskowania - umiejętność prezentacji własnego punktu widzenia - stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych - wkład ucznia, przygotowanie do lekcji - umiejętność formułowania myśli VII. OCENIANIE – ZASADY OGÓLNE - przy ocenach cząstkowych można stosować znaki różnicujące (+,-) - oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców, sprawdzone i ocenione prace pisemne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu - uczeń otrzymuje informację zwrotną uzasadniającą otrzymaną ocenę VIII. OCENA SEMESTRALNA I ROCZNA 1. Termin wystawienia oceny semestralnej(rocznej) – 7 dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej 2. O zagrożeniu oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia, wychowawcę klasy, a wychowawca rodziców na miesiąc przed klasyfikacją. 3. Wszystkie formy aktywności ucznia oceniane są w skali stopniowej. 4. Na ocenę semestralną (roczną) mają wpływ wymienione wcześniej formy aktywności. 5. Ocenę roczną wystawia się na podstawie uzyskanych ocen w ciągu całego roku, jednakże nie jest ona średnią arytmetyczną ocen uzyskanych przez uczniów w ciągu roku. 6. Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który spełnia kryteria oceny, co najmniej bardzo dobrej oraz osiągnął sukcesy w konkursach matematycznych na szczeblu pozaszkolnym. IX. SPOSOBY POWIADAMINIA RODZICÓW O POSTĘPACH ICH DZIECI W NAUCE - poinformowanie rodziców o przyjętych kryteriach oceniania odbywa się na pierwszym spotkaniu z rodzicami - informowanie o postępach w nauce na zebraniach z rodzicami - rozmowy indywidualne z rodzicami - gromadzenie i udostępnianie rodzicom sprawdzianów X. ZASADY WSTAWIENIA OCENY SEMSTRALNEJ I ROCZNEJ • stopień celujący (6) otrzymuje uczeń, który: - posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania - samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienie - biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów twórczych i praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe i znacznie wykraczające poza program nauczania - osiąga sukcesy w konkursach matematycznych • stopień bardzo dobry (5) otrzymuje uczeń, który: - opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określane programem nauczania - sprawnie posługuje się zdobyta wiedzą - potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach - wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy • stopień dobry (4) otrzymuje uczeń, który: - opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem - poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów - potrafi korzystać z różnych źródeł wiedzy • stopień dostateczny (3) otrzymuje uczeń, który: - opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia - poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania z pomocą nauczyciela zadań lub problemów o średnim stopniu trudności - potrafi korzystać z pomocą nauczyciela z podstawowych źródeł wiedzy • stopień dopuszczający (2) otrzymuje uczeń, który: - ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia - rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności • stopień niedostateczny (1) otrzymuje uczeń, który: - nie oponował tych wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania, które są konieczne do dalszego kształcenia - nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |