Katalog Izabela Siłuch, 2017-10-19 Kamionka Geografia, Konspekty Kraje Skandynawskie scenariusz lekcji12.10.2016 Konspekt lekcji otwartej z geografii w klasie IIIc Temat: Kraje Skandynawskie- gdzie lód łączy się z ogniem Cele szczegółowe: Uczeń: wskazuje na mapie politycznej państwa skandynawskie i ich stolice charakteryzuje środowisko przyrodnicze krajów skandynawskich wykazuje związki między środowiskiem przyrodniczym a działalnością gospodarczą potrafi definiować pojęcie białe noce, karawaning, poldery, potrafi wymienić nazwy stolic krajów skandynawskich, zdefiniować pojęcie „wybrzeże fiordowe”, „wybrzeże szkierowe”, wymienić co najmniej 3 rodzaje alternatywnych źródeł energii, - kształtuje postawę poszanowania dla innych narodów, systemów wartości i sposobów życia, - rozwija umiejętność samodzielnego myślenia, korzystania z nowoczesnych technologii w edukacji oraz odpowiedzialnego korzystania ze źródeł. METODY I FORMY PRACY: Formy pracy: Praca indywidualna, zbiorowa, grupowa Metody pracy: Rozmowa kierowana, praca z mapą, praca z tekstem źródłowym, praca z kartą pracy i prezentacją multimedialną ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Mapa ścienna „Europa”, atlas geograficzny, prezentacja multimedialna ,słowa- klucze naprowadzające do lekcji, karty pracy, tekst źródłowy, podręcznik, książka Piotra Kraśko „Świat według reportera. Szwecja.”, torba przedmiotów związanych ze Skandynawią. PRZEBIEG LEKCJI: Czynności organizacyjne: 1.Sprawdzenie listy obecności, 2. Odpytanie z ostatniej lekcji. Część wprowadzająca: 1.Nauczyciel pyta uczniów czy zauważyli wchodząc do klasy słowa umieszczone na podłodze, które miały ich naprowadzić na region Europy, którym się będą zajmowali na lekcji. Podanie tematu i wyjaśnienie celu lekcji, 2. Wyjaśnienie pojęcia „kraje skandynawskie”, 3. Zlokalizowanie państw i stolic na mapie, Część główna: 1. Uczniowie mają za zadanie wylosować jeden przedmiot z torby, który na podstawie oglądania prezentacji mają dopasować do odpowiedniego państwa. 2. Nauczyciel omawia przygotowaną prezentację multimedialną. Uczniowie słuchają i zapamiętują informacje. 3. Uczniowie zajęli miejsca przy stolikach, z których każdy oznacza inne państwo Skandynawskie. Uczniowie mają za zadanie na podstawie tekstu źródłowego odgadnąć jakie państwo opisuje i postawić z nazwą państwa karteczkę na ławce. Następnie uczniowie na podstawie tekstu źródłowego i przedstawionej prezentacji uzupełniają tabelę, która składa się z 3 kolumn i przyporządkowują wylosowany przedmiot do państwa. 4. Ocena pracy grup. Państwo Stolica Element środowiska przyrodniczego 5. Podsumowanie: Nauczyciel zadaje pytania, uczeń rozpoznaje państwo na podstawie krótkiego opisu (nazwy państw mogą się powtarzać). 1.Na obszarach aktywnych wulkanicznie można tu spotkać gejzery - ………… (Islandia) 2.W pobliżu miast Kiruna i Gallivare eksploatowane są rudy żelaza - ………… (Szwecja) 3.W krajobrazie kraju najbardziej charakterystyczne są lasy i woda - ………… (Finlandia) 4.Bogactwem kraju są fiordy - doliny polodowcowe zalane przez wody morskie -(Norwegia) 5.Kraj, który najwięcej energii wytwarza w hydroelektrowniach - ………… (Norwegia) 6.Kraj nizinny, z dogodnymi warunkami do rozwoju rolnictwa - ………… (Dania) 7.Kraj „ognia i lodu” - ………… (Islandia) 8.Państwo leżące na Półwyspie Jutlandzkim - ………… (Dania) 6. Zadanie domowe i ocena pracy uczniów 1.Przygotuj pracę na temat: Gdybym mógł pojechać na wycieczkę do państwa skandynawskiego, wybrałbym. Rozwiń temat i uzasadnij swój wybór. Dla chętnych: 2. Na podstawie strony internetowej miesięcznika Poznaj świat wyszukaj ile artykułów zostało napisanych na temat państw Skandynawskich. Opisz jeden z nich. 3. 2. Przeczytaj książkę Piotra Kraśko ”Świat według reportera. Szwecja” ( praca domowa dla chętnych). Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |