![]() |
![]() |
Katalog Maria Kowalczyk, 2018-04-26 Gdańsk Pedagogika, Scenariusze Zajęcia logopedyczne - seplenienie międzyzęboweCele terapii: -usprawnienie artykulatorów, -wywołanie prawidłowej wymowy głosek trzech szeregów, rozpoczynając od szeregu szumiącego, -wypracowanie nawyku prawidłowego układania artykulatorów podczas wymawiania tych głosek, -doskonalenie prawidłowego, pełnego oddechu przez nos, -automatyzacja prawidłowej wymowy PROGRAM TERAPII: 1. Etap wstępny -nawiązanie przyjaznych stosunków z pacjentem -wybór właściwej metody korekcyjnej -ustalenie ogólnych zasad postępowania korekcyjnego 2. Etap przygotowawczy -ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych (wargi, język) -ćwiczenia prawidłowego oddechu -ćwiczenia słuchu fonemowego 3. Etap właściwej pracy korekcyjnej -wywołanie prawidłowej artykulacji głosek trzech szeregów w oparciu o wybraną metodę (prezentacja poprawnej wymowy i ułożenia artykulatorów) -ćwiczenia utrwalające poprawną wymowę w sylabach, wyrazach, zdaniach -ćwiczenia utrwalające w mowie kontrolowanej -ćwiczenia automatyzujące umożliwiający artykułowanie w sposób swobodny Scenariusz zajęć. 1. Ćwiczenia wstępne: Ćw. języka: -wysuwanie szerokiego języka na dół, na boki, do góry -oblizywanie warg przy stopniowym zwiększaniu wielkości otwarcia i nieruchomej żuchwie -naśladowanie ssania cukierka -zaginanie języka do góry i do dołu -dotykanie na przemian językiem zębów trzonowych i jedynek -stawianie kropek na podniebieniu Ćw. warg: -całuski i poruszanie ustami jak ryba -nadymanie policzków na zmianę lewy, prawy -zaokrąglanie, rozciąganie warg przy zwartych szczękach Ćw. oddechowe: -długi wdech przez nos, wydech ustami, -wdech nosem- wydech przez słomkę z jednoczesnym nakierowaniem strumienia powietrza na kartkę, która powinna się odchylić, -ćwiczenia ze słomką- układanie łatek na psie, każdy z elementów jest zasysany przez słomkę trzymaną w ustach. 2. Ćwiczenia zasadnicze: wspólne szumienie przed lustrem- logopeda kontroluje ułożenie artykulatorów ćwiczenia w wymawianiu sylab z „sz” - sza, sze, szy, szo, szu - asza, esze, yszy, oszo, uszu, - asz, osz, esz, ysz, osz, usz powtarzanie wyrazów z „sz” na nagłosie, śródgłosie i wygłosie - szafa, szopa, szal, szelki, szuflada, szufelka, szyna, sznurek, szpulka, szpilka, szyba - kieliszek, koszyk, muszka, ptaszek, kalosze, wieszak, broszka, poduszka, gruszka, kasztan, puszka - kalosz, klosz, kapelusz, wąż (sz), jeż (sz), mysz, talerz (sz), garaż (sz) Gra „Koło fortuny”- dziecko podaje litery i układa z nich hasło Hasło: szafa szefowej, fartuszek Urszulki Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej- powstanie krótkie opowiadanie: „Poszukiwania” Szymon szukał szarych szelek. Szukał ich w szafie. Szukał w szufladzie. Odszukał je w szatni na wieszaku. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |