Katalog

Maria Kowalczyk, 2018-04-26
Gdańsk

Pedagogika, Scenariusze

Zajęcia logopedyczne - seplenienie międzyzębowe

- n +

Cele terapii:
-usprawnienie artykulatorów,
-wywołanie prawidłowej wymowy głosek trzech szeregów, rozpoczynając od szeregu szumiącego,
-wypracowanie nawyku prawidłowego układania artykulatorów podczas wymawiania tych głosek,
-doskonalenie prawidłowego, pełnego oddechu przez nos,
-automatyzacja prawidłowej wymowy

PROGRAM TERAPII:


1. Etap wstępny

-nawiązanie przyjaznych stosunków z pacjentem
-wybór właściwej metody korekcyjnej
-ustalenie ogólnych zasad postępowania korekcyjnego

2. Etap przygotowawczy

-ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych (wargi, język)
-ćwiczenia prawidłowego oddechu
-ćwiczenia słuchu fonemowego

3. Etap właściwej pracy korekcyjnej

-wywołanie prawidłowej artykulacji głosek trzech szeregów w oparciu o wybraną metodę (prezentacja poprawnej wymowy i ułożenia artykulatorów)
-ćwiczenia utrwalające poprawną wymowę w sylabach, wyrazach, zdaniach
-ćwiczenia utrwalające w mowie kontrolowanej
-ćwiczenia automatyzujące umożliwiający artykułowanie w sposób swobodny



Scenariusz zajęć.

1. Ćwiczenia wstępne:

Ćw. języka:
-wysuwanie szerokiego języka na dół, na boki, do góry
-oblizywanie warg przy stopniowym zwiększaniu wielkości otwarcia i nieruchomej żuchwie
-naśladowanie ssania cukierka
-zaginanie języka do góry i do dołu
-dotykanie na przemian językiem zębów trzonowych i jedynek
-stawianie kropek na podniebieniu


Ćw. warg:
-całuski i poruszanie ustami jak ryba
-nadymanie policzków na zmianę lewy, prawy
-zaokrąglanie, rozciąganie warg przy zwartych szczękach

Ćw. oddechowe:
-długi wdech przez nos, wydech ustami,
-wdech nosem- wydech przez słomkę z jednoczesnym nakierowaniem strumienia powietrza na kartkę, która powinna się odchylić,
-ćwiczenia ze słomką- układanie łatek na psie, każdy z elementów jest zasysany przez słomkę trzymaną w ustach.

2. Ćwiczenia zasadnicze:

wspólne szumienie przed lustrem- logopeda kontroluje ułożenie artykulatorów

ćwiczenia w wymawianiu sylab z „sz”
- sza, sze, szy, szo, szu
- asza, esze, yszy, oszo, uszu,
- asz, osz, esz, ysz, osz, usz

powtarzanie wyrazów z „sz” na nagłosie, śródgłosie i wygłosie
- szafa, szopa, szal, szelki, szuflada, szufelka, szyna, sznurek, szpulka, szpilka, szyba
- kieliszek, koszyk, muszka, ptaszek, kalosze, wieszak, broszka, poduszka, gruszka, kasztan, puszka
- kalosz, klosz, kapelusz, wąż (sz), jeż (sz), mysz, talerz (sz), garaż (sz)

Gra „Koło fortuny”- dziecko podaje litery i układa z nich hasło
Hasło: szafa szefowej, fartuszek Urszulki

Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej- powstanie krótkie opowiadanie:

„Poszukiwania”

Szymon szukał szarych szelek.
Szukał ich w szafie.
Szukał w szufladzie.
Odszukał je w szatni na wieszaku.








Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.