Katalog

Małgorzata Żurkiewicz, 2019-03-27
Chmielinko

Matematyka, Scenariusze

scenariusz lekcyjy z matematyki

- n +

Scenariusz lekcyjny
Termin : 25.10.2018r.
Klasa: VIII
Nauczyciel matematyki – Małgorzata Żurkiewicz
Temat lekcji: Twierdzenie matematyczne i jego dowód.

Liczba godzin przeznaczonych na ten temat – 2 jednostki lekcyjne.

Cele ogólne:
• Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
• Używanie języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników,
• Przeprowadzanie prostego rozumowania, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania.

Cele szczegółowe:
• Uczeń zna co to twierdzenie matematyczne,
• Uczeń podaje przykłady twierdzeń matematycznych,
• Uczeń wie jakie części można wyróżnić w twierdzeniu (założenie , tezę),
• Potrafi prawidłowo sformułować twierdzenie używając spójników „jeśli”, „to”,
• Uczeń wie co to jest dowód i hipoteza.

Metody: praca z podręcznikiem „Matematyka z kluczem” wydawnictwo Nowa Era, pogadanka

Formy pracy: praca z całą klasą






Przebieg lekcji:
• Faza wprowadzenia
Temat lekcji: Twierdzenie matematyczne i jego dowód.
Czynności organizacyjno – porządkowe – podanie tematu lekcji i omówienie jej przebiegu. Podanie celów lekcji uczniom.
• Faza realizacji
1. Nauczyciel pyta uczniów, czy spotkali się już wcześniej ze słowem „twierdzenie” matematyczne i czego ono dotyczyło (twierdzenie Pitagorasa). Na przykładzie twierdzenia Pitagorasa nauczyciel wyjaśnia pojęcie „twierdzenie” w matematyce (słowa twierdzenie w matematyce oznacza zdanie, którego prawdziwość można uzasadnić).
2. Uczniowie otwierają podręcznik na str. 105 i wraz z nauczycielem analizują przykłady. Nauczyciel informuje, że każde twierdzenie składa się z założenia i tezy. Jeżeli zdanie w twierdzeniu zaczyna się od spójnika „jeśli” to założenie jest pierwsze, a po spójniku „to” mamy tezę. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że założenie to warunek, w którym dane twierdzenie można zastosować, a teza to opis co się dzieje gdy założenie jest spełnione. Uczniowie wykonują ćwiczenie polegające na sformułowaniu twierdzenia używając spójniki „jeżeli”, „to” . Nauczyciel na bieżąco kontroluje pracę uczniów i w razie trudności udziela wskazówek .
3. Kolejnym punktem lekcji jest udowadnianie przykładowych twierdzeń. Nauczyciel podaje przykład twierdzenia matematycznego (jeśli prostokąt podzielono na dwa trójkąty, to te dwa trójkąty mają równe pola) i krok po kroku wyjaśnia uczniom etapy przeprowadzenia dowodu tego twierdzenia. Następnie w raz z uczniami analizowane są przykłady dowodów twierdzeń podanych na str. 107 i 108 w podręczniku. Następnie rozwiązywane są na tablicy zadania dotyczące tego zagadnienia. W razie problemów nauczyciel udziela pomocy uczniom.
• Faza podsumowania
Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co to jest twierdzenie i co wchodzi w jego skład?
W którym miejscu jest założeni i teza gdy twierdzenie jest sformułowane z użyciem spójników „jeśli”, „to”?
Nauczyciel na zakończania zajęć informuje uczniów, że na następnej lekcji będzie utrwalenie poznanych zagadnień i zadań. Dziękuje uczniom za udział w lekcji i żegna się z nimi.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.