Katalog Małgorzata Żurkiewicz, 2019-03-27 Chmielinko Matematyka, Scenariusze scenariusz lekcyjy z matematykiScenariusz lekcyjny Termin : 25.10.2018r. Klasa: VIII Nauczyciel matematyki – Małgorzata Żurkiewicz Temat lekcji: Twierdzenie matematyczne i jego dowód. Liczba godzin przeznaczonych na ten temat – 2 jednostki lekcyjne. Cele ogólne: • Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, • Używanie języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników, • Przeprowadzanie prostego rozumowania, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania. Cele szczegółowe: • Uczeń zna co to twierdzenie matematyczne, • Uczeń podaje przykłady twierdzeń matematycznych, • Uczeń wie jakie części można wyróżnić w twierdzeniu (założenie , tezę), • Potrafi prawidłowo sformułować twierdzenie używając spójników „jeśli”, „to”, • Uczeń wie co to jest dowód i hipoteza. Metody: praca z podręcznikiem „Matematyka z kluczem” wydawnictwo Nowa Era, pogadanka Formy pracy: praca z całą klasą Przebieg lekcji: • Faza wprowadzenia Temat lekcji: Twierdzenie matematyczne i jego dowód. Czynności organizacyjno – porządkowe – podanie tematu lekcji i omówienie jej przebiegu. Podanie celów lekcji uczniom. • Faza realizacji 1. Nauczyciel pyta uczniów, czy spotkali się już wcześniej ze słowem „twierdzenie” matematyczne i czego ono dotyczyło (twierdzenie Pitagorasa). Na przykładzie twierdzenia Pitagorasa nauczyciel wyjaśnia pojęcie „twierdzenie” w matematyce (słowa twierdzenie w matematyce oznacza zdanie, którego prawdziwość można uzasadnić). 2. Uczniowie otwierają podręcznik na str. 105 i wraz z nauczycielem analizują przykłady. Nauczyciel informuje, że każde twierdzenie składa się z założenia i tezy. Jeżeli zdanie w twierdzeniu zaczyna się od spójnika „jeśli” to założenie jest pierwsze, a po spójniku „to” mamy tezę. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że założenie to warunek, w którym dane twierdzenie można zastosować, a teza to opis co się dzieje gdy założenie jest spełnione. Uczniowie wykonują ćwiczenie polegające na sformułowaniu twierdzenia używając spójniki „jeżeli”, „to” . Nauczyciel na bieżąco kontroluje pracę uczniów i w razie trudności udziela wskazówek . 3. Kolejnym punktem lekcji jest udowadnianie przykładowych twierdzeń. Nauczyciel podaje przykład twierdzenia matematycznego (jeśli prostokąt podzielono na dwa trójkąty, to te dwa trójkąty mają równe pola) i krok po kroku wyjaśnia uczniom etapy przeprowadzenia dowodu tego twierdzenia. Następnie w raz z uczniami analizowane są przykłady dowodów twierdzeń podanych na str. 107 i 108 w podręczniku. Następnie rozwiązywane są na tablicy zadania dotyczące tego zagadnienia. W razie problemów nauczyciel udziela pomocy uczniom. • Faza podsumowania Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Co to jest twierdzenie i co wchodzi w jego skład? W którym miejscu jest założeni i teza gdy twierdzenie jest sformułowane z użyciem spójników „jeśli”, „to”? Nauczyciel na zakończania zajęć informuje uczniów, że na następnej lekcji będzie utrwalenie poznanych zagadnień i zadań. Dziękuje uczniom za udział w lekcji i żegna się z nimi. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |