![]() |
![]() |
Katalog Alicja Biszczanik, 2019-06-18 Józefów Matematyka, Program nauczania Program zajęć wyrównawczych z matematykiPROGRAM ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH Z METEMATYKI DLA UCZNIÓW KLAS IV-VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ zgodny z programem nauczania matematyki w klasach 4-8 w szkole podstawowej „Matematyka z plusem” dopuszczonym do użytku szkolnego przez MEN, oraz zbieżny z podstawą programową z 2017 roku WSTĘP Rozpoczynając pracę z danym zespołem klasowym w pierwszej kolejności zapoznaję się z jego dokumentacją. Analizuję wcześniejsze osiągnięcia i trudności w nauce poszczególnych uczniów oraz diagnozuję ich poziom wiedzy i umiejętności matematycznych. Szczególną uwagę zwracam na zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej. W większości nauczanych przeze mnie klas była grupa uczniów mających trudności z opanowaniem podstawowych wiadomości i umiejętności matematycznych przewidzianych programem nauczania, a niepowodzenia szkolne w tym zakresie występują już w najmłodszych klasach. Jeśli już wówczas uczeń nie zostanie objęty pomocą pedagogiczno-psychologiczną, to występujące braki będą się pogłębiały w kolejnych latach nauki szkolnej uniemożliwiając wręcz dalsze zdobywanie wiedzy. Zaobserwowałam także, że w pracy z takim dziećmi niezbędna jest indywidualizacja procesu kształcenia oraz zastosowanie ciekawych form i metod pracy. Dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki opracowałam program zajęć wyrównawczych zgodny z nową podstawą programową i oparty na programie nauczania matematyki w szkole podstawowej w klasach IV-VIII „Matematyka z plusem” wydanego przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. Program skierowany jest do uczniów którzy mają wolniejsze tempo pracy niż rówieśnicy, niekompletną wiedzę matematyczną (np. z powodu częstych nieobecności w szkole), nabytych dysfunkcji, niskich możliwościach intelektualnych oraz deficytów rozwojowych. Przedstawiony układ treści nauczania dostosowany jest do możliwości uczniów mających trudności w nauce matematyki i przeznaczony do realizacji na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych – jednej godzinie tygodniowo. Podczas prowadzonych zajęć dzieci należy maksymalnie angażować w ich przebieg oraz często chwalić i nagradzać, co wzmocni motywację do uczenia się i stanie się okazją do odnoszenia drobnych sukcesów. Ważne jest także stworzenie miłej i życzliwej atmosfery, która zapewni uczniom i nauczycielowi efektywne warunki pracy oraz przełamie w uczniach poczucie strachu przed matematyką. CELE OGÓLNE PROGRAMU: 1. Wspieranie rozwoju ucznia mającego trudności w nauce matematyki. 2. Bieżące wyrównywanie braków edukacyjnych, tak aby uczeń mógł aktywnie uczestniczyć w lekcjach matematyki. 3. Motywowanie do samodzielnego wykonywania zadań. 4. Wdrażanie do systematycznej i wytrwałej pracy. CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU: 1. Rozwijanie sprawności rachunkowej. 2. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej uczniów. 3. Kształcenie umiejętności logicznego myślenia. 4. Kształtowanie pojęć matematycznych i umiejętności posługiwania się nimi. 5. Kształtowanie umiejętności posługiwania się symbolami literowymi. 6. Kształcenie umiejętności rozwiązywania typowych zadań matematycznych. 7. Wskazanie zastosowań wiedzy matematycznej w rozwiązywaniu problemów z życia codziennego. 8. Wyrabianie umiejętności posługiwania się kalkulatorem. 9. Wyrabianie nawyku korzystania z różnych źródeł informacji. TREŚCI NAUCZANIA Klasa IV Liczby naturalne • Pamięciowe dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. • Pamięciowe mnożenie i dzielenie w zakresie 100 przez liczby jednocyfrowe. • Dzielenie z resztą. • Porównywanie liczb przy pomocy znaków >,<,=. • Porównywanie różnicowe i ilorazowe. • Obliczanie drugiej i trzeciej potęgi liczby naturalnej. • Obliczanie wartości prostych wyrażeń arytmetycznych z zastosowaniem kolejności wykonywania działań. • Zaznaczanie punktów oraz odczytywanie współrzędnych na osi liczbowej. • Zapisywanie i odczytywanie liczb wielocyfrowych. Zapisywanie liczby słownie. • Zapisywanie liczb naturalnych w systemie rzymskim. • Odczytywanie liczb zapisanych w systemie rzymskim. • Posługiwanie się zegarami — tradycyjnym i elektronicznym. • Obliczenia związane z liczbą dni w tygodniu, w miesiącu i w roku. • Dodawanie i odejmowanie liczb wielocyfrowych sposobem pisemnym. • Mnożenie i dzielenie liczb wielocyfrowych przez liczby jednocyfrowe. Ułamki zwykłe • Opisywanie części figury lub części zbioru skończonego za pomocą ułamka. • Interpretowanie ułamków niewłaściwych i liczb mieszanych za pomocą rysunków. • Zaznaczanie ułamków i liczb mieszanych na osi liczbowej. • Zamiana liczb mieszanych na ułamki niewłaściwe. • Zamiana ułamków niewłaściwych na liczby mieszane. • Zapisywanie ułamków w postaci ilorazu i odwrotnie. • Skracanie i rozszerzanie ułamków. • Porównywanie ułamków o jednakowych licznikach lub mianownikach. • Dodawanie i odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach. Ułamki dziesiętne • Zapisywanie ułamków o mianownikach 10, 100, 1000 w postaci dziesiętnej. • Zamiana ułamków dziesiętnych na ułamki zwykłe nieskracalne. • Przedstawianie ułamków dziesiętnych na osi liczbowej. • Porównywanie ułamków dziesiętnych. • Zamiana jednostek (np. 1 cm = 0,01 m, 35 gr = 0,35 zł). • Zapisywanie wyrażeń dwumianowanych w postaci ułamków dziesiętnych. • Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym. Geometria – podstawowe figury geometryczne • Rozpoznawanie, rysowanie i oznaczanie podstawowych figur — punkt, prosta, półprosta, odcinek. Mierzenie długości odcinków. • Rozpoznawanie prostych i odcinków prostopadłych i równoległych. • Rysowanie prostych prostopadłych za pomocą ekierki. • Rysowanie prostych równoległych za pomocą ekierki i linijki. • Rozpoznawanie i rysowanie kątów prostych, ostrych i rozwartych. • Odczytywanie miar kątów za pomocą kątomierza. • Rysowanie kątów o zadanych miarach. • Rozpoznawanie i rysowanie prostokątów i kwadratów za pomocą ekierki. • Obliczanie obwodów prostokątów. • Odróżnianie okręgu od koła. • Rozróżnianie pojęć: środek, cięciwa, promień, średnica. • Rysowanie okręgów o danych promieniach i średnicach.. • Rysowanie odcinków i prostokątów w danej skali. • Obliczanie rzeczywistych odległości na podstawie mapy i planu. • Obliczanie pól prostokątów i kwadratów. • Zamiana jednostek pola. Prostopadłościany i sześciany • Wskazywanie ścian, wierzchołków, krawędzi. • Wskazywanie par ścian i krawędzi prostopadłych i równoległych. • Rysowanie siatek prostopadłościanów i sześcianów. • Klejenie modeli. • Obliczanie pól powierzchni prostopadłościanów o danych wymiarach. Klasa V Liczby naturalne • Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb w pamięci i sposobem pisemnym (także dzielenie z resztą). • Obliczanie kwadratów i sześcianów liczb naturalnych. • Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych z zastosowaniem kolejności działań. • Przykłady liczb pierwszych i złożonych. • Stosowanie cech podzielności liczb naturalnych do sprawdzania, czy dana liczba jest pierwsza czy złożona. • Zapisywanie wielokrotności i dzielników danej liczby naturalnej. • Rozpoznawanie, czy dana liczba jest podzielna przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 25 i 100. • Znajdowanie wspólnych wielokrotności i wspólnych dzielników. • Ułamki zwykłe • Opisywanie części figury lub części zbioru skończonego za pomocą ułamka. • Zapisywanie ułamków w postaci ilorazu i odwrotnie. • Zamiana ułamków niewłaściwych na liczby mieszane i odwrotnie. • Zaznaczanie ułamków zwykłych i liczb mieszanych na osi liczbowej. • Rozszerzanie i skracanie ułamków. • Sprowadzanie ułamków do wspólnego mianownika. • Porównywanie ułamków o różnych mianownikach. • Dodawanie i odejmowanie ułamków o tych samych oraz różnych mianownikach. • Mnożenie ułamków przez liczbę naturalną. • Obliczanie ułamka danej liczby. • Mnożenie ułamków i liczb mieszanych. • Obliczanie kwadratów i sześcianów ułamków zwykłych i liczb mieszanych. • Dzielenie ułamków przez liczbę naturalną. • Zapisywanie odwrotności ułamków i liczb mieszanych. • Dzielenie ułamków i liczb mieszanych. Ułamki dziesiętne • Zapisywanie ułamków zwykłych o mianownikach 10, 100, 1000 itp. w postaci dziesiętnej i odwrotnie. • Zaznaczanie ułamków dziesiętnych na osi liczbowej. • Porównywanie ułamków dziesiętnych. • Porządkowanie (rosnąco lub malejąco) kilku ułamków dziesiętnych. • Zapisywanie wyrażeń dwumianowanych w postaci ułamków dziesiętnych. • Przedstawienie ułamka dziesiętnego w postaci nieskracalnego ułamka zwykłego. • Zapisywanie w postaci dziesiętnej ułamków zwykłych o mianownikach 2, 4, 8, 20, 25, 40 itp. • Dodawanie i odejmowanie w pamięci prostych ułamków dziesiętnych. • Dodawanie i odejmowanie sposobem pisemnym. • Stosowanie reguł mnożenia i dzielenia ułamków przez 10, 100, 1000, itp. • Pamięciowe i pisemne mnożenie ułamków dziesiętnych przez liczbę naturalną. • Pisemne mnożenie ułamków dziesiętnych. • Obliczanie kwadratów i sześcianów ułamków dziesiętnych. • Szacowanie wyników mnożenia. • Pamięciowe i pisemne dzielenie ułamków dziesiętnych przez liczbę naturalną. • Pisemne dzielenie ułamków dziesiętnych. • Obliczanie wartości wyrażeń, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne. Liczby całkowite • Przedstawienie różnych interpretacji liczb całkowitych (np. ujemne temperatury, długi). • Zaznaczanie liczb całkowitych na osi liczbowej, porównywanie liczb całkowitych. Figury na płaszczyźnie • Kreślenie prostych prostopadłych i równoległych za pomocą linijki i ekierki. • Mierzenie kątów. • Rozpoznawanie kątów ostrych, prostych, rozwartych, półpełnych, pełnych oraz par kątów przyległych i wierzchołkowych. • Obliczanie miary kąta, gdy dana jest np. miara kąta przyległego. • Wskazywanie boków, wierzchołków, kątów i przekątnych wielokąta. • Obliczanie obwodu wielokąta. • Rozpoznawanie trójkątów ostrokątnych, prostokątnych i rozwartokątnych oraz trójkątów równobocznych i równoramiennych. • Własności trójkąta równobocznego i równoramiennego. • Rozwiązywanie zadań dotyczących kątów w trójkątach. • Rozpoznawanie i rysowanie prostokątów, kwadratów, równoległoboków, rombów, trapezów. • Własności przekątnych równoległoboku. • Wskazywanie kątów o jednakowych miarach w równoległobokach i trapezach równoramiennych. • Obliczanie miar kątów równoległoboku i trapezu równoramiennego, gdy dana jest miara jednego z kątów. • Rysowanie wysokości i obliczanie pól trójkątów, równoległoboków, rombów i trapezów. • Wykorzystywanie wzorów na pola trójkątów i czworokątów do obliczania długości boków lub wysokości. • Zamiana jednostek pola. Graniastosłupy • Rozpoznawanie graniastosłupów. • Wskazywanie ścian prostopadłych i równoległych oraz krawędzi prostopadłych i równoległych w graniastosłupach. • Rysowanie siatek. • Klejenie modeli. • Obliczanie pól powierzchni graniastosłupów prostych. • Obliczanie objętości prostopadłościanów, sześcianów i innych graniastosłupów prostych. • Zamiana jednostek objętości. Klasa VI Liczby wymierne • Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie ułamków zwykłych i dziesiętnych . • Obliczanie wartości wyrażeń z uwzględnieniem kolejności wykonywania działań. • Porównywanie liczb całkowitych, zaznaczanie ich na osi liczbowej. • Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych. • Obliczanie wartości wyrażeń, w których występują liczby całkowite. • Obliczanie wartości bezwzględnej. • Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb wymiernych. • Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych z uwzględnieniem kolejności działań. Liczby na co dzień • Obliczenia związane z kalendarzem i czasem. • Stosowanie jednostek długości i masy. • Posługiwanie się skalą na mapach i planach. Zaokrąglanie i szacowanie liczb. • Posługiwanie się kalkulatorem. • Odczytywanie danych z tabel i diagramów. • Odczytywanie danych przedstawionych na prostych wykresach. • Rozumienie pojęcia prędkości i intuicyjne obliczanie jednej z wielkości (drogi, prędkości lub czasu), gdy dane są dwie pozostałe wielkości. Procenty • Interpretacja 100% wielkości jako całości, 50% –jako połowy, 25% – jako jednej czwartej, 10% – jako jednej dziesiątej, a 1% – jako setnej części całości. • Obliczanie procentu danej wielkości. Wyrażenia algebraiczne i równania • Zapisywanie i odczytywanie prostych wyrażeń algebraicznych. • Obliczanie wartości prostych wyrażeń algebraicznych. • Mnożenie sum algebraicznych przez liczbę. • Redukcja wyrazów podobnych. • Rozwiązywanie prostych równań. • Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych za pomocą równań. Figury na płaszczyźnie • Rodzaje trójkątów. • Własności kątów w trójkątach. • Nierówność trójkąta. • Rodzaje czworokątów. • Własności kątów w czworokątach. • Własności przekątnych w równoległobokach. • Obliczanie pól i obwodów trójkątów. • Obliczanie pól i obwodów czworokątów. Bryły • Rozpoznawanie brył. • Graniastosłupy proste, walce, stożki, ostrosłupy, kule — podstawowe własności. • Własności sześcianów i prostopadłościanów. • Objętość graniastosłupa. • Rysowanie ostrosłupów. • Rysowanie siatek ostrosłupów. • Klejenie modeli. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW Dążenie do realizacji celów zajęć wyrównawczych poprzez: • stosowanie różnorodnych form i metod pracy aktywizujących uczniów np. praca w grupach, praca indywidualna, nauczanie problemowe, gry i zabawy matematyczne, rozwiązywanie rebusów i krzyżówek matematycznych; • zapewnienie odpowiednich i różnorodnych pomocy dydaktycznych; • uwzględnienie możliwości i zainteresowań uczniów; • stosowanie zasady stopniowania trudności; • omawianie treści matematycznych poprzez posługiwanie się przykładami z życia codziennego; • przedstawienie własnych osiągnięć na forum grupy; • motywowanie uczniów do dalszej pracy poprzez wskazywanie ich osiągnięć. UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH Praca ucznia na zajęciach pozalekcyjnych nie może być negatywnie oceniana. Należy stale wskazywać dobre strony ucznia, co wzmocni jego motywacje poznawczą i zachęci do dalszego uczestnictwa w zajęciach. ZAŁOŻONE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW Uczniowie realizujący powyższy program: • wyrównają bieżące braki oraz braki z lat poprzednich; • lepiej przyswoją bieżący materiał; • zwiększą aktywność na lekcjach matematyki; • podwyższą oceny ze sprawdzianów; • uzyskają sprawność w rachunku pamięciowym i działaniach na liczbach naturalnych, całkowitych oraz ułamkach; • udoskonalą korzystanie z algorytmów działań pisemnych; • przełamią bariery psychologiczne; • wdrożą się do samodzielnej i systematycznej pracy. EWALUACJA PROGRAMU Ewaluacja programu nastąpi poprzez: • Samoocenę uczniów; • Analizę wyników bieżących sprawdzianów; • Wyniki klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej uczniów uczestniczących w zajęciach wyrównawczych; • Ankietę skierowana do uczniów oceniającą atrakcyjność zajęć i postęp w uzyskaniu umiejętności matematycznych. Ewaluacja programu zajęć wyrównawczych pozwoli na jego modyfikację i dostosowanie treści do potrzeb kształcenia oraz możliwości uczniów. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |