![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Olczyk, 2020-05-22 Płońsk Fizyka, Sprawozdania Napięcie powierzchniowe, a środki powierzchniowo czynne - detergentyKonspekt otwartej lekcji fizyki w klasie VII Prowadząca: Małgorzata Olczyk Temat: Napięcie powierzchniowe, a środki powierzchniowo czynne - detergenty. Cel ogólny - nauczyciel: - Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami. Cel ogólny - uczniowie: Uczeń prezentuje napięcie powierzchniowe wody na podstawie wybranego doświadczenia oraz wyciąga odpowiednie wnioski. Rozumie sposób działania środków powierzchniowo czynnych (detergentów). Cele szczegółowe – uczeń: - zna teorię budowy materii i zjawisko dyfuzji, - wyjaśnia, co to są oddziaływania międzycząsteczkowe, - wyjaśnia znaczenie pojęć sił przylegania i sił spójności, - podaje przykłady występowania sił spójności i sił przylegania, - opisuje meniski, wykorzystując pojęcia sił spójności i sił przylegania, - wyjaśnia, na czym polega napięcie powierzchniowe, odwołując się do cząsteczkowo-molekularnej teorii budowy materii, - prezentuje przykłady występowania napięcia powierzchniowego wody, - wymienia sposoby zmniejszania napięcia powierzchniowego wody, wskazuje ich wykorzystanie w codziennym życiu, - wyjaśnia, dlaczego krople wody tworząc się przyjmują kształt kulisty, - poznaje mechanizm zjawiska włosowatości w przyrodzie, Metody: - pogadanka, - pokaz doświadczeń przez uczniów i przez nauczyciela, - prezentacja zdjęć, Pomoce dydaktyczne: zdjęcie z meniskiem, zdjęcie z plamą i kroplą wody, woda, miski, blaszka, gaza, spinacze, monety, detergent, szklanki, pipeta, pieprz, łódeczka z papieru, komputer z projektorem, Formy pracy: - praca zbiorowa, praca indywidualna 2 TOK LEKCJI: 1. Zadbanie o spokój i ciszę. 2. Sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel zapisuje temat lekcji. 3. Przypomnienie wiadomości na temat cząsteczkowej budowy materii. Nauczyciel zadaje pytania uczniom: - Jak brzmi cząsteczkowo-molekularna teorii budowy materii? Zjawisko dyfuzji. - Czym są siły spójności i siły przylegania? - Dlaczego w niektórych przypadkach powstaje menisk wklęsły, a w innych – menisk wypukły. - Co to jest napięcie powierzchniowe i od czego zależy? - Jaki ma kształt kropla wody? 4. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, gdzie w przyrodzie spotykamy się z napięciem powierzchniowym. 5. Uczniowie w parach prezentują doświadczenia i podają wnioski: Doświadczenie 1 (szklanka, woda i gaza) Doświadczenie 2 (szklanka, woda i spinacz) Doświadczenie 3 (bańki mydlane, drucik i nitka ) 6. Nauczyciel prezentuje: Doświadczenie 4 (płyn do naczyń, pieprz i woda) Doświadczenie 5 (płyn do naczyń, papierowa łódeczka i woda) Doświadczenie 6 (płyn do naczyń, papierowy wiatraczek i woda) Uczniowie formułują wnioski na podstawie obserwacji i zapisują w zeszycie. 7. Nauczyciel pokazuje plansze z brudem oraz z Naczynia Włoskowatymi. 8. Wraz z uczniami wyjaśnia, jak działają siły spójności i przylegania i wpływ na efekt włoskowatości w wąskich naczyniach i ciałach. 9. Podsumowanie lekcji: - Jak można zmniejszyć napięcie powierzchniowe? - Jakie jest jego zastosowanie w życiu codziennym? - Ćwiczenie 3, 4 /34 Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |