![]() |
![]() |
Katalog Anita Herok, 2020-05-22 Pielgrzymowice Pedagogika, Scenariusze „Na majowej łące” – scenariusz zajęć z elementami stymulacji polisensorycznej według pór roku dla uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualnąCele zajęć: - Usprawnianie sfery poznawczej na miarę możliwości uczniów. - Stymulacja percepcji zmysłowej. - Rozwój komunikacji i porozumiewania się. - Kształtowanie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. - Wyzwalanie gotowości do współdziałania oraz pozytywnego nastawienia i motywacji. - Usprawnianie w zakresie dużej i małej motoryki. - Budowanie atmosfery zaufania i poczucia bezpieczeństwa. - Wzbudzenie zainteresowania otaczającym uczniów środowiskiem. Forma zajęć: indywidualna praca z uczniem – wykonywanie ćwiczeń z pomocą nauczyciela. Praca w grupie. Metody: praktyczne, oparte o kontakt z ciałem, aktywności wspomagane, poranny krąg Kielina – stymulacja polisensoryczna według pór roku, elementy pedagogiki zabawy, metody relaksacyjne. Środki dydaktyczne: „wiosenny” wystrój sali, dominujący kolor zielony, kominek zapachowy, olejek cytrynowy lub świeczka zapachowa, strój pani Wiosny, wiosenne rekwizyty przyrodnicze – dary natury (gałązki, kwiaty, trawa, nasiona itp.), „zielone” pudełko sensoryczne, pluszowa mucha, pacynki: żabka, bocian, zajączek, pszczoła, konik polny, zielone chustki, zielone wstążki, zielona okrągła chusta z uchwytami, zielone pompony z bibuły, pluszowa biedronka, „motylek” ze skarpetki, grzechotki z butelek z ziarnami, bęben mały i duży, pojemnik z ziemią, torfem, akcesoria ogrodnicze typu grabki, łopatka. Przebieg zajęć: • Zapalenie kominka zapachowego z olejkiem cytrynowym lub świeczki o zapachu cytrynowym. Nauczyciel gasi w sali światło. Uczniowie siedzą w kręgu na krzesłach/siedziskach/wózkach. • Przywitanie z „Duszkiem Światełkiem” - nauczyciel podchodzi do każdego ucznia z kominkiem i zachęca do obserwacji płomienia świecy, wodzenia za nim wzrokiem oraz wdychania powietrza by poczuć zapach, zwraca uwagę na cechy ognia (migocze, świeci, żarzy się, grzeje, gorący, jasny, czerwony). Nauczyciel przybliża i oddala lampkę zapachową od oczu uczniów, a także zachęca do wodzenia wzrokiem za światłem poprzez wykonywanie lampką ruchów poziomych i pionowych. Nauczyciel zwraca uwagę na zachowanie ostrożności podczas obserwacji ognia i mówi, że właśnie ten rytuał rozpoczyna właściwe zajęcia. • Zagadka muzyczna: „Jaka pora roku zaprasza nas dziś do zabawy”? Nauczyciel śpiewa piosenkę z charakterystycznym dla danej pory roku dźwiękowym zakończeniem. Tym razem do zabawy zaprasza wszystkich Wiosna... • „Pani Wiosna wszystkich wita”. Nauczyciel wciela się w postać pani Wiosny - zakłada na głowę kapelusz wiosenny oraz wiosenną pelerynkę na ramiona. Podchodzi do każdego uczestnika zabawy i smaruje im dłonie kremem do rąk o zapachu cytrynowym. Następnie zachęca uczniów do powąchania swoich rąk, by poczuli zapach – wydaje polecenie słowne, wskazuje na nos, prowadzi dłonie uczniów w kierunku nosa. Nauczyciel śpiewa: „Kwiatki rosną, śpiewa ptak, Pani Wiosna mówi tak: Witaj ….! (imię ucznia) Jak się masz? Czy mi uśmiech dasz?” • Stymulacja węchowa. Przy akompaniamencie „Wiosny” Vivaldiego nauczyciel podchodzi do każdego ucznia i dotyka palcem jego nosa i daje do powąchania: olejek cytrynowy prosto z buteleczki, cytrynowy aromat do ciast, potartą skórkę z cytryny, suszone plasterki cytryny. • „Witam cię wiosno” Przyroda wiosną rozkwita – cieszymy się wszyscy z wiosny i ze wszystkiego co ze sobą ona niesie – nauczyciel opowiada o wiośnie, śpiewa piosenkę. Następuje prezentacja rekwizytów przyrodniczych: gałązki drzew i krzewów, trawa, kwiatki w doniczkach, liście itp. Nauczyciel demonstruje uczniom również różne materiały sypkie: nasiona, słonecznik, kukurydza, sezam, kasza, groch, fasola, siemię lniane, soczewica itp. - przesypywanie, zaciskanie w dłoniach, szukanie zakopanych przedmiotów, różnicowanie dotykiem różnych struktur. • „Lata mucha”. Pojawia się jeszcze jeden symptom wiosny. Gdy zjawia się mucha to znak, że już wiosna J Zabawa orientująca w schemacie ciała. Nauczyciel z pomocą pluszowej muchy lub pacynki interpretuje treść piosenki wskazując poszczególne części ciała u każdego uczestnika zajęć. • „Wiosna na łące”. Wiosna zagościła również w pełni na łące – nauczyciel „opowiada” treść piosenki o mieszkańcach łąki przy pomocy pluszowych pacynek takich jak: żabka, bocian, zajączek, pszczoła, konik polny. • Stymulacja wzrokowa – nauczyciel prezentuje uczniom wiosenne pudełko sensoryczne zawierające różno fakturowe przedmioty w różnych odcieniach koloru zielonego. • „Świat się zieleni” - stymulacja kolorem zielonym. Nauczyciel podchodzi kolejno do każdego uczestnika zajęć i nakłada mu na głowę zieloną chustę, następnie zachęca do jej samodzielnego ściągnięcia z głowy. • „Pracowita wiosna”. Pani Wiosna wzięła się za porządki i wysprzątała wszystkie kąty. Nauczyciel prezentuje uczniom zielone wstążki („taniec” ze wstążkami). • „Bal na łące”. Na zakończenie spotkania z kolorem - zabawa z wiosenną chustą animacyjną. Uczestnicy zabawy tworzą koło w miarę możliwości i łapią za uchwyty zielonej chusty. W rytm walczyka wachlują zieloną chustą, podrzucając na niej zielone pompony z bibuły. • „Biedroneczko leć” – poznajemy mieszkańców łąki. Ile kropek ma biedronka? Nauczyciel wraz z uczniami liczy kropki biedronki maskotki przy akompaniamencie piosenki. • „Motylek”. Przyleciał do nas kolorowy motylek. Nauczyciel zakłada na rękę „motylka – skarpetkę” i interpretując treść piosenki ruchem. Motylek lata wysoko, siada na kwiatki (uczniów). • „Pszczoły pracownice”. Wiosną na łące nie może zabraknąć również pszczółek. Zabawa z nietypowymi instrumentami - wygrywanie refrenu na grzechotkach (butelkach z różnymi ziarnami). • Demonstracja instrumentu muzycznego - nauczyciel demonstruje uczniom dźwięk bębenka, gra na nim z różnych kierunków, przybliża i oddala instrument od uczniów, gra głośno (całą dłonią) i cicho (palcami rąk), gra pałeczką; po czym zachęca ich do samodzielnego wystukiwania dowolnego rytmu, nauczyciel prowadzi ręce uczniów w działaniu i recytuje przy tym wierszyk: Mam bębenek mam, na bębenku gram. Jeśli jesteś…(imię ucznia) z nami zagraj ładnie nam! • „Wiosenny deszczyk”. Wiosną często pada deszcz – uczniowie samodzielnie lub z wspomaganiem nauczyciela wystukują rytm padającego deszczu na bębenku. • „Wiosna w ogródku” – spotkanie z żywiołem. W środku kręgu nauczyciel rozkłada ceratę i na niej pojemnik z ziemią świeżą i suchą. Wspomagani przez nauczyciela uczniowie oglądają ziemię, dotykają, przesypują z miski do miski, manipulują w niej rękami, grabkami, łopatką. • „My jesteśmy ogrodnicy”. Wiosną rozpoczynają się prace w ogródkach, na polach. Nauczyciel proponuje również założenie własnego mini ogródka (małe doniczki z imionami uczniów) - prezentacja różnych rodzajów gleby (glina, piasek, ziemia) przez nauczyciela; sadzenie cebulek do doniczek, ew. wysiewanie nasion lub ziaren fasoli; podlewanie wodą – każdy swoją „hodowlę”; oznaczanie swoich doniczek imieniem - codziennie podczas zajęć podlewamy naszą hodowlę, zwracamy uwagę czy coś urosło, demonstrujemy każdemu uczniowi jego sadzonkę. • „Dbam o swój ogródek”. Na zakończenie zabaw z ziemią nauczyciel w wsypuje do mniejszego pojemnika trochę ziemi i spryskuje ją wodą, naciera ręce uczniów tą mokrą ziemią, zwracając uwagę, że ziemia może być mokra jak i sucha. Demonstruje to uczniom. Nauczyciel używa określeń „brudne ręce”. Po zakończeniu uczniowie myją ręce, a nauczyciel zwraca uwagę, że po tej czynności „ręce są czyste”. • Stymulacja smakowa. Przy akompaniamencie utworu „Wiosna” Vivaldiego. Nauczyciel podaje uczniom do zjedzenia plasterki cytryny posypane cukrem/sok z cytryny na łyżce. Uczniowie dostają również szczyptę kwasku cytrynowego na język. Nauczyciel zwraca uwagę na ich kwaśny smak. • Relaksacja. Po aktywnej zabawie czas na odpoczynek, uczestnicy zajęć siedzą swobodnie na siedziskach, pufach lub rozkładamy materac - nauczyciel wykonuje masażyki. W tle muzyka relaksacyjna. „Idzie wiosna” Idzie wiosna po świecie, - „chodzenie” palcami po plecach piszą o niej w gazecie. - naśladowanie pisania na plecach Ma zziębnięte paluszki - delikatne drapanie po plecach i we włosach kwiatuszki. - masaż palcami po głowie Biega boso po trawie - „bieganie” palcami po plecach chowa ptaszki w rękawie - pocieranie ramion „Na wiosennej łące” Oto nasza piękna łąka - ruchy rozcierające na plecach W górze słychać śpiew skowronka - rytmiczne uderzanie dłonią, z mówieniem dzyń, dzyń, dzyń Biedroneczki spacerują - spacerowanie dłońmi po plecach Z rosy łapki otrzepują - delikatne uderzanie palcami obu rąk z dołu do góry Płynie sobie kręta rzeczka - rysowanie fali – najpierw jedną ręką, a potem drugą Ważki krążą tam w kółeczkach - rysowanie coraz większych i coraz mniejszych kół raz jedną i drugą ręką Skaczą sobie małe żabki - uderzanie palcami rąk z dołu do góry A rechoczą żabek babki - rytmiczne uderzanie dłonią z mówieniem rech, rech, rech Bocian sobie spaceruje Żabek w trawie poszukuje - stukanie palcem wskazującym raz prawej raz lewej ręki Ślimak sunie brzegiem łąki - rysowanie jednocześnie palcami wskazującymi obu dłoni muszle ślimaka I spogląda na biedronki - kładziemy dłoń na plecach i powoli obracamy ją raz w lewą, raz w prawą stronę. • Pożegnanie z „Duszkiem Światełkiem”. Na zakończenie zajęć nauczyciel gasi świeczkę w domku zapachowym sam lub zachęca do tego uczniów, pokazuje uczniom zgaszoną świeczkę, akcentuje różnicę między zapaloną a zgaszoną świeczką. Nauczyciel dziękuję uczniom za udział zaznaczając że ten rytuał kończy zajęcia. Nauczyciel żegna się z każdym uczniem z osobna, podając rękę na „do widzenia”. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |