![]() |
![]() |
Katalog Ewelina Erwin - Kamińska, 2022-06-03 Szczytno Ogólne, Scenariusze Kształtowanie świadomości i orientacji w schemacie ciała, rozwijanie poczucia tożsamości – program wprowadzający M. i Ch. Knilla.1. Informacje wstępne: - data: 20.02.2020r - miejsce realizacji zajęć: Niepubliczna Podstawowa Szkoła Specjalna Stowarzyszenia „Promyk” w Szczytnie, - czas trwania zajęć: ok. 20min - osoby uczestniczące: uczniowie III Zespołu Rewalidacyjno – Wychowawczego, - osoby przygotowujące scenariusz i prowadzące: Ewelina Erwin – Kamińska, - osoby wspomagające: XX 2. Temat: Kształtowanie świadomości i orientacji w schemacie ciała, rozwijanie poczucia tożsamości – program wprowadzający M. i Ch. Knilla. 3. Cele: • uczeń rozwija poczucie bezpieczeństwa i zaufania do opiekunów, • uczeń kształtuje orientację w czasie oraz przewiduje kolejne czynności, • uczeń rozwija koordynację słuchowo - ruchową (rytmizowanie ruchów w zależności od muzyki), • uczeń kształtuje pojęcia dłoń, ręka, głowa, brzuch, • uczeń jest świadomy własnego ciała, • uczeń podnosi swoją aktywność, • uczeń kształtuje umiejętność współdziałania podczas aktywności, 4. Metody: • metoda Knillów, • naśladownictwo. 5. Formy pracy: • indywidualna, • zespołowa. 6. Środki dydaktyczne: bodziec uprzedzający „Terapia metodą M. i Ch. Knillów”, piktogram „Terapia metodą M. i Ch. Knillów”, pendrive, laptop, głośniki, koc, sakwa, bodziec uprzedzający „koniec”. Przebieg zajęć 1. Przygotowanie do zajęć, powitanie dzieci z nauczycielem, rozłożenie koca. 2. Zaprezentowanie bodźca uprzedzającego i piktogramu „Terapia metodą M. i Ch. Knillów”. 3. Włączenie na komputerze muzyki z programem wprowadzającym M. i Ch. Knillów. • Muzyka wprowadzająca – zachęcamy dziecko do uczestnictwa w programie mówiąc „będziemy się bawić”, siadamy za nim(Klaudia) lub przed nim (Julia)i czekamy na muzykę rozpoczynającą aktywności. • Kołysanie – budowanie zaufania dziecka do opiekunów, pomoc dziecku w doświadczeniu istnienia swojego ciała. Dziecko razem z opiekunem wykonuje ruch kołysania w prawo, lewo, do przodu, do tyłu. • Wymachiwanie rękoma – wyrabianie aktywnej świadomości rąk i ramion, rozwój świadomości . Pokazuję aktywność na sobie podtrzymuję rękę dziecka wymachujemy obiema rękami. Cały czas mówię do dziecka co robimy. Robię przerwę i czekam czy dziecko podejmie inicjatywę (Klaudia). • Pocieranie dłoni – pokazuję dziecku dłonie jednocześnie demonstrując aktywność pocierania dłoni. • Klaskanie – doskonalenie koordynacji ruchu, klaskanie do rytmu puszczanej muzyki. • Głaskanie głowy – doskonalenie koordynacji ruchu, głaskanie lub delikatne oklepywanie głowy w rytm muzyki. • Głaskanie brzucha – pomaga to stać się świadomym wyobrażenia własnego ciała. Głaskanie lub klepanie się po brzuchu - jeżeli dziecko jest biernie nastawiony do wykonywania aktywności nauczyciel wykonuje aktywność jego rękoma, jednocześnie zwracając mu uwagę na to co robię. Staram się świadomie używać swojego głosu do zidentyfikowania pojęć. • Relaksacja – wyciszenie po aktywności, uspokojenie, odpoczynek. Dziecko zna program i rozpoznaje relaksację, kładzie się lub siedzi i delikatnie głaszczemy dziecko. • Zakończenie programu – Na sygnaturkę zakończenia mówię dziecku „koniec” w celu uświadomienia, że muzyka ta kończy program. Zaprezentowanie bodźca uprzedzającego „koniec” pokazywanie gestu „koniec” (jedna dłoń położona na drugiej dłoni) - kończenie zajęć. Opracowała: mgr Ewelina Erwin – Kamińska Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |