![]() |
![]() |
Katalog Martyna Rutkowska, 2022-06-03 Dąbrowa Górnicza Pedagogika, Konspekty konspekt zajęć logopedycznychKONSPEKT ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH Temat: Zakupy- rozwój mowy w kierunku wypowiedzi zdaniowych. Data: Czas zajęć: 60 minut Klasa: Nauczyciel prowadzący zajęcia: Martyna Rutkowska Cele główne: • doskonalenie umiejętności budowania zdań. Cele szczegółowe: • czuje się komfortowo na zajęciach; • kształtuje prawidłowy wzorzec oddechowy; • doskonali fonację; • usprawnia praksję i kinestezję artykulacyjną; • doskonali wyrazistość mowy; • doskonali wypowiedź leksykalnie, semantycznie, syntaktycznie; • rozwijaj mowę w kierunku wypowiedzi zdaniowych; • rozwijają mowy w kierunku dialogu; • doskonalą słuch fonematyczny i pamięć słuchową; • wzmacniają proces rozumienia wypowiedzi. Formy pracy: • indywidualna Metody: • Neurosensomotoryczna integracja odruchów twarzy; • Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia; • aktywizujące; • wizualna; • stopniowania trudności; • poglądowości; • powtórzeń; • autokontroli słuchowej. Techniki, ćwiczenia: • ćwiczenia fonacyjne, ćwiczenia praksji i kinestezji oralnej, ćwiczenia rytmizujące, drama, technika wielokrotnych powtórzeń, technika podchwytywania, technika kola napędowego, technika niedokończonych słów- zdań, technika wielokrotnych powtórzeń, techniki pracy nad rozwojem struktur zdaniowych. Pomoce: • kulki ze styropianu, kolorowe kółeczka, słomka, plansze z samogłoskami, obrazki (sklep, chleb, wędlina, ogórek, jabłko, warzywa, owoce), historyjka obrazkową „Dziewczynka kupuje lody”, podpisy do obrazków, rekwizyty produktów, koszyk. PRZEBIEG ZAJĘĆ Część wstępna 1. Powitanie, nawiązanie kontaktu z uczniem. Przypomnienie tego co uczeń robił na poprzednich zajęciach. Zapoznanie z tematyką i celami lekcji. Część właściwa 1. Ćwiczenia oddechowe. Uczeń zdmuchuje małe pomponiki z dłoni. 2. Ćwiczenia fonacyjne. Uczeń wymawia samogłoski: staccato: a…o…u…e…i…y, następnie głośno i cicho. 3. Ćwiczenia praksji i kinestezji oralnej. - Masaż zewnętrzny - stymulacja sfery orofacjalnej. - Ćwiczenia usprawniające motorykę języka: oblizywanie językiem górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy otwartych ustach; wypychanie językiem policzków; kląskanie językiem. - Ćwiczenia usprawniające motorykę warg: przytrzymywanie kredki między nosem a górną wargą; szeroki uśmiech , powrót do pozycji neutralnej, a następnie ściąganie ust, jak przy ; wysuwanie warg do przodu, a następnie naprzemienne ich otwieranie i zamykanie (naśladowanie rybki). - Ćwiczenie podniebienia miękkiego: zasysanie kolorowych kółeczek poprzez wciąganie powietrza przez rurkę i przenoszenie na kartkę obok. 4. Układanie i opisywanie obrazka z wykorzystaniem techniki „podchwytywania”. - Uczeń układa obrazek (sklep) z części rozsypanki i dopasowuje podpis. - Logopeda prosi o opisanie obrazka i powtarza to co powiedział, ale w artykulacyjnie i gramatycznie poprawnej wersji. Podopieczny powtarza jeszcze raz. 5. Ćwiczenia rytmizujące. - Uczeń nazywa obrazki (chleb, mięso, jabłko, ogórek )- podaj liczbę pojedynczą i mnogą oraz dopasowuje podpis, następnie z logopedą wyklaskują sylaby w wyrazach. Określa na, którym obrazku przedstawione są warzywa, a na którym owoce. 6. Opisywanie historyjki obrazkowej „Dziewczynka kupuje lody” z wykorzystaniem techniki „koła napędowego”. - Uczeń układa historyjkę obrazkową, następnie opowiada co przedstawia. Obrazki przedstawiają: 1. Dziewczynka idzie do sklepu, 2. Dziewczynka kupuje lody, 3. Dziewczynka wychodzi ze sklepu z lodem. Logopeda motywuje do użycia słów: najpierw, następnie, potem, wcześniej, zanim. - Uczeń z pomocą nauczyciela dopasowuje podpisy do obrazków- Ola idzie. Ola idzie do sklepu. Ola idzie do sklepu po lody. Ola kupuje. Ola kupuje lody. Ola je. Ola je lody. 7. Drama „W sklepie”. Zadanie jest inscenizacją zakupów w sklepie. Nauczyciel odgrywa rolę sprzedawcy, uczeń jest klientem. Rekwizyty pełnią rolę produktów. W trakcie zabawy osoba kupująca zbiera produkty do koszyka i wypowiada zdania następującego typu: poproszę, chcę kupić, czy jest (nazwa produktu)?, ile kosztuje? Prowadząca podczas tej zabawy stosuje w razie potrzeby technikę niedokończonych słów, zdań i technikę wielokrotnych powtórzeń. Część końcowa 1. Podsumowanie zajęć. Podziękowanie za aktywny udział w zajęciach. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |