Katalog Mariola Kornaś Sztuka, Scenariusze Polskie stroje i tańce ludowe - zapoznanie z twórczością ludową różnych regionów Polski. Scenariusz lekcji sztuki (muzyki) dla klasy I gimnazjum.Scenariusz lekcji sztuki (muzyki) dla klasy pierwszej GimnazjumTemat lekcji: Polskie stroje i tańce ludowe - zapoznanie z twórczością ludową różnych regionów Polski.Czas zajęć: 2 godziny lekcyjne. Cele lekcji: - omówienie znaczenia pojęcia twórczość ludowa, - przedstawienie polskich kompozytorów, których utwory oparte są na charakterystycznych rytmach, - poznanie cech polskich tańców narodowych i ich charakterystykę, - przypomnienie postaci Oskara Kolberga badacza polskiego folkloru, - zapoznanie z polskimi strojami ludowymi, - zwrócenie uwagi na ogromną wartość kulturową i historyczną twórczości ludowej, - wykonanie techniką collage stroju ludowego naszego regionu "krakowiacy". Pomoce dydaktyczne: - odtwarzacz CD, - nagrania polskich kompozytorów: Chopin, Szymanowski, Lutosławski jako przykłady stylizacji muzyki ludowej, - nagrania: mazurek, oberek, krakowiak, kujawiak, polonez, - reprodukcje strojów ludowych, - mapa regionów Polski ( Mazowsze, Kujawy, Krakowiacy, Kurpiowie, Podhale) itp., - reprodukcje obrazów przedstawiające tańce ludowe, zdjęcia par tanecznych w strojach ludowych, - podręcznik, papier rysunkowy, materiały do techniki collage, klej, nożyczki. Nabyte umiejętności: - uczeń potrafi określić pojęcie twórczości ludowej, - uczeń rozpoznaje twórczość ludową poprzez muzykę, taniec i twórczość plastyczną, - uczeń zna utwory polskich kompozytorów, których dzieła -kompozycje to stylizacja muzyki ludowej, - uczeń potrafi rozpoznać i wymienić cechy charakterystyczne słuchanego tańca np. tempo (szybkie, wolne), nastrój (wesoły smutny), metrum (na trzy, na dwa), - uczeń potrafi wykonać techniką collage strój ludowy swojego regionu (części stroju, barwy stroju, elementy dekoracyjne), - uczeń rozpoznaje stroje ludowe poszczególnych regionów. Przebieg lekcji: - przedstawienie mapy regionów Polski, - omówienie pojęcia twórczość ludowa, - wysłuchanie utworów polskich kompozytorów, - przypomnienie postaci Oskara Kolberga, zbieracza i badacza polskiego folkloru, - wysłuchanie nagrań z przykładami polskich tańców narodowych, - charakterystyka poszczególnych tańców, - prezentacja reprodukcji ze strojami ludowymi i tańcami, - zapoznanie z cechami charakterystycznymi strojów ludowych w poszczególnych regionach, - dokładne, szczegółowe omówienie stroju krakowskiego, - wykonanie projektu do collage, - przygotowanie materiałów do wyklejania, - zwrócenie uwagi na cechy charakterystyczne stroju krakowskiego, - podsumowanie zebranych wiadomości, - zwrócenie uwagi na ogromna wartość kulturową i historyczną twórczości ludowej, odśpiewanie piosenki "Płynie Wisła płynie".
Opracowanie: mgr Mariola Kornaś Wyświetleń: 8405
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |