![]() |
![]() |
Katalog Anna Kasprzak Biologia, Artykuły Jak aktywizować i motywować uczniów do nauki?Jak aktywizować i motywować uczniów?Aktywność człowieka ma określony kierunek wyznaczony przez cel, któremu podporządkowany zostaje jej przebieg. Im bardziej cel jest ciekawy i atrakcyjny, tym większą wywołuje motywację i zainteresowanie uczniów. Zatem podstawowym zabiegiem, jaki powinien nauczyciel wykonać, jest uświadomienie uczniom celu ich działań wraz z umotywowaniem potrzeby jego osiągnięcia.Uczeń będzie aktywny, gdy:
Dlatego też nauczyciele powinni tak organizować zajęcia ,aby uczniowie zaangażowali się, badali, doświadczali i działali. Koniecznym jest stosowanie następujących zasad:
Z takiej formy pracy wynikają korzyści dla ucznia, a także dla nauczyciela. Korzyści dla UCZNIA:
Podziału na grupy można dokonywać w różny sposób. Grupa funkcjonuje dobrze, gdy obsadzone są wszystkie role: zarówno te ważne ze względu na sprawną realizację zadań, jak i te istotne dla współżycia i rozwoju grupy. Ważne jest, by każdy uczeń miał szansę pełnienia różnych ról w różnym czasie. Należy pamiętać o tym, by grupa miała możliwość przedstawienia i zaprezentowania wyników swojej pracy. Jadwiga Krzyżewska autorka książki pod tytułem: ” Aktywizujące metody i techniki w edukacji” dokonała następującego podziału metod i technik nauczania:
Diagnoza to zbieranie informacji o przebiegu i wynikach określonego stanu rzeczy. Postawić diagnozę to tyle co wywnioskować, sprawdzić, ocenić oraz wyjaśnić przyczyny tego stanu. Podstawowymi technikami i metodami diagnostycznymi są: ”obcy przybysz”, metaplan. Pierwsza z nich polega na rozpoznawaniu różnych problemów i potrzeb, jak też zbieraniu informacji na temat mocnych i słabych stron określonego zjawiska. Charakterystyczną jej cechą jest połączenie z techniką wizualizacji. Druga metoda jest plastycznym zapisem dyskusji, który stanowi istotny element przed podjęciem decyzji. Dyskutując na dany temat uczniowie tworzą plakat, który jest skróconym zapisem obrad nad danym problemem. Przedstawione na plakacie pytania inspirują do poszukiwań, analizy i oceny faktów i sądów. Problem zawarty w ”chmurce” nie pozwala na oddalanie się od tematu. Przykład: Jak jest? Jak być powinno? Dlaczego nie jest tak jak być powinno? Wnioski: Uczniowie zapisują odpowiedzi na postawione pytania (na kartkach samoprzylepnych) i zamieszczają je w odpowiednich miejscach. Następnie trwają prezentacje grup i dyskusja. Dyskusja może występować w różnych odmianach, ale zwykle przebiega według przedstawionych poniżej faz:
Metody i techniki twórczego myślenia mają na celu rozwój aktywności ucznia., aby potrafił uczyć się sam, mimowolnie, poprzez własne działanie. Przykładem takich metod jest fabuła ” z kubka” , polegająca na zainspirowaniu ucznia do pracy twórczej. Następuje to w wyniku podania pewnego tylko ogólnego planu ( postacie, fabuła, miejsce akcji). Do przeprowadzenia tej metody potrzebne są pojemniki – ” kubki” i kartki z różnymi informacjami. Fabuła ”z kubka’’ to wspaniały sposób na zrozumienie procesu tworzenia opowiadania. Metody i techniki twórczego rozwiązywania problemów. Problemy – to zawiłe , zagmatwane i niejasne, trudne zadania do rozwiązania. Rozwiązanie problemu polega na określeniu niepożądanego stanu aktualnego (stanu A) oraz stanu oczekiwanego w przyszłości ( stanu B), a także ustalenie czynności , prowadzących od stanu ”A” do stanu ”B”. Rozwiązywaniu problemów towarzyszą następujące etapy:
kartę kołową, dywanik pomysłów, asocjogram, kiermasz ofert. Metody i techniki grupowego podejmowania decyzji. Decyzja to końcowy element procesu rozwiązywania problemów. Procedura procesu podejmowania decyzji jest niemal identyczna jak procedura rozwiązywania problemów. Na uwagę zasługują dwie metody decyzyjne: pustynia i drzewo decyzyjne. W przypadku pierwszej metody sztucznie wytwarza się sytuację ekstremalną , gdzie grupa musi pozostać razem. Celem powyższej metody jest wskazanie różnic między indywidualnymi a grupowymi decyzjami ( wykazanie wyższości tych drugich). Drzewo decyzyjne jest graficznym zapisem analizy procesu podejmowania decyzji. Metoda służy rozwijaniu umiejętności dokonywania wyboru i podejmowania decyzji z pełną świadomością jej skutków. Wybór najsłuszniejszego rozwiązania następuje w pracy zespołowej. Za pomocą drzewa decyzyjnego można podejmować trudne i niejednoznaczne decyzje aktualne, jak i też analizować decyzje, które zostały podjęte w przeszłości. Metody planowania. Planowanie jest procesem, który rozpoczyna się uzgodnieniem planu . Plan powinien być urzeczywistniony. Gwiazda pytań jest najprostszą techniką planowania zmian . Jej istotą jest szukanie odpowiedzi na pytania: Po co ma dokonać się zmiana? Co trzeba zmienić? Kiedy należy to zmienić? Jak należy to zrobić? Gdzie? Kto ma to zrobić? ( Można zastosować tą metodę przy planowaniu wycieczki klasowej). Ostatnio popularną metodą jest projekt. Istota tej metody polega na tym, Że uczniowie w oparciu o przyjęte wcześniej założenia- w znacznie dłuższym czasie niż praca domowa, mają szansę samodzielnego zaplanowania, stworzenia i prezentacji większego przedsięwzięcia . Podczas pracy nad projektem, uczniowie mają możliwość praktykowania całego szeregu umiejętności: Dyskutowania, poszukiwania, planowania, rozwiązywania problemów, jak i przygotowania się do wystąpień publicznych. Wyróżniamy dwa rodzaje projektów:
Gry dydaktyczne stanowią najliczniejszą i najbardziej zróżnicowaną Grupę metod nauczania, które- wśród różnych metod aktywizujących- uważane są najbardziej przyjemne i skuteczne ze względu na stopień przyswajanych treści. Na szczególną uwagę zasługują metody i techniki przyspieszonego uczenia się wychodzące naprzeciw potrzebom sprostania i dotrzymania kroku dynamicznym przemianom na świecie. Radzą one, jak się uczyć i jak myśleć, aby potrzebną wiedzę i umiejętności nabywać w sposób trwały i skuteczny. Tajemnica szybkiego uczenia się tkwi w zaangażowaniu obu półkul mózgowych w proces zdobywania wiedzy. Ich integracja i harmonijna współpraca daje wręcz niewyobrażalny pozytywny wynik. Aby uczenie było przydatne, długotrwałe i szybkie, muszą być zaangażowane wszystkie zmysły- żaden z nich nie może leżeć odłogiem. Na przykład , aby opisać dokładnie owoc cytryny należy go obejrzeć, dotknąć, powąchać , spróbować. Ważnym elementem szybkiego uczenia się jest stan relaksu: błogiego spokoju, harmonii. W procesie uczenia się szczególnie ważne jest pozytywne myślenie i nastawienie. Przykładem metody przyspieszonego uczenia się mapa umysłowa. To narzędzie umożliwiające natychmiastowy wgląd w całość nawet bardzo obszernego zagadnienia. Tajemnica skuteczności metody tkwi w harmonijnym wykorzystaniu obydwu półkul mózgowych.. Przy zastosowaniu mapy pojęciowej trzeba przestrzegać następujących zasad:
Nauczyciel spełnia również bardzo ważną rolę w procesie motywowania. uczniów do nauki. Jeżeli potrafi odpowiednio pokierować to całkiem przeciętny uczeń może stać się wyróżniającym się uczniem. Oczekiwania nauczycieli wobec swoich wychowanków powinny być wysokie. Najlepszą szkołą dla wszystkich dzieci jest przykład. Dzieci mówią: jeśli on mógł tego dokonać, to i ja mogę. Okazując uznanie i chwaląc osiągnięcia można stosować mieszankę wzmacniania pozytywnego i negatywnego. Pochwały powinny być wyrażane publicznie to daje oczekiwane efekty. Do osiągnięcia lepszych wyników przez klasę konieczne jest współzawodnictwo, ale nie należy go nadużywać, aby przyjaźń nie przerodziła się w nienawiść. Czasami wymagania nauczycieli wobec swoich wychowanków wywołują bunt i jest to normalne, zwłaszcza wtedy gdy dzieciom wydaje się, że nie są w stanie sprostać wymaganiom. Należy wtedy uświadomić im , że są w stanie dokonać nawet czegoś większego. Własną negocjację należy utrzymać na wysokim poziomie. Wiąże się to z tym, że najlepszą szkołą jest własny przykład. Aby dobrze wymagać od dzieci musimy nauczyć się wymagać od siebie. Podsumowując warto zapamiętać sentencję Klemensa Stróżyńskiego: ” Najlepsza lekcja to nie ta, o której tak sądzi nauczyciel, ani ta , o której tak myślą uczniowie.... . Najlepsza lekcja to taka, o której ani nauczyciel, ani uczeń nie myślą, że to była lekcja”. Literatura: Krzyżewska J. , Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej- AU OMEGA, Suwałki 1998, Krzyżewska J. , Aktywizujące metody i techniki w edukacji , Suwałki 2000, Praca zbiorowa pod redakcją Zacłony Z., Szkolne spotkania z rodzicami, Nowy Sącz 1995, Rau K., Ziętkiewicz , Jak aktywizować uczniów; ” Burza mózgów i inne techniki w edukacji, Poznań 2000,
Opracowanie: Anna Kasprzak Wyświetleń: 6796
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |