Katalog Ewa Skrońc-Bielak Język polski, Scenariusze Odbiór filmu Romana Polańskiego jako tekstu kultury. Przygotowanie do świadomego uczestnictwa w projekcji filmu "Pianista".Odbiór filmu Romana Polańskiego jako tekstu kultury. Przygotowanie do świadomego uczestnictwa w projekcji filmu: "Pianista".FORMA:Wykład w elementami pogadanki. Wykorzystanie muzyki filmowej. CZAS TRWANIA: 1 godzina lekcyjna. CELE: Kształcący: - Wprowadzenie nowych pojęć z dziedziny edukacji medialnej w klasach III gimnazjum i I zreformowanego szkolnictwa ponadgimnazjalnego; - Realizacja założeń edukacji medialnej, a) człowiek jako jednostka osadzona w świecie znaków kultury, b) umiejętność odwoływania się do wiedzy z zakresu komunikacji językowej, c) język filmu jako system konkretnych znaków, d) kod filmu i kanał przekazu, struktura dzieła filmowego a dzieła literackiego, e) subiektywizm twórców a percepcja dzieł, f) film jako tekst kultury. - Kształcenie językowe w zakresie wzbogacenia zasobu leksykalnego uczniów, uświadomienie szerokiego zakresu znaczeniowego słowa "Wygrać" (gra słów). Poznawczy: - Konkretne informacje dotyczące utworu Władysława Szpilmana, historia dotyczące ekranizacji dzieła literackiego, informacje dotyczące autora wspomnień i autora filmu, realia historyczno - socjologiczne a postawy bohaterów filmowych, sposób budowania rzeczywistości (subiektywizm przekazu) a umiejętność poprawnego odbioru dzieła sztuki (obiektywizm odbioru), intertekstualność dzieła filmowego, bohater - homo viator kultury XX wieku; - Pojęcia: Holokaustu i eksterminacji, empatii, intertekstualności dzieł kultury i sztuki, pola semantycznego, klamer interpretacyjnych. - Realizacja idei ścieżek międzyprzedmiotowych. Wychowawczy: - uczulenie młodych odbiorców na tzw. "magię dzieła filmowego", wskazanie na subiektywizm przekazu (reżyser to twórca, a nie odtwórca), wolicjonalny charakter dzieł filmowych (gra ze zbiorowymi emocjami), umiejętność weryfikowania faktów historycznych i subiektywizmu twórców w ich interpretacji, pojęcie rasizmu jako zjawiska nagannego w świecie integracji europejskiej, podkreślenie wagi tolerancji i irenizmu we współczesnym świecie (duży wpływ na odbiór lekcji miała data wykładu - 11 września -WTC), odwołanie się do idei demokratyzmu, pacyfizmu, wspólnego dziedzictwa kultury i cywilizacji europejskiej, wskazanie na istnienie dobra i zła w świecie oraz odwiecznej walki pomiędzy nimi. PLAN WYKŁADU: 1. Film jako tekst kultury. Tworzywo filmu, wyznaczniki treści i formy. Kody przekazu, język dzieła filmowego. Forma: obraz, kolor, światło, montaż scen, rekwizyty znaczące; treść-nadbudowa semantyczna poprzez odwołania do wrażliwości - wypowiedzi uczniów, notatka kierowana. 2. Oglądanie ze zrozumieniem. Mimesis a iluzja, toposy i loci communes. (Wykład). 3. Zadania sztuki: poznawcze, odkrywcze i epifaniczne. 4. Informacja o Władysławie Szpilmanie i perypetiach jego wspomnień. 5. Informacja o twórcach filmu - sylwetka reżysera, kompozytora. 6. Informacje o odtwórcach ról. 7. Postawienie tezy- Film Polańskiego to kolejny spektakl o teatrze świata (topos teatrum mundi), o walce dobra ze złem, o próbie zachowania wrażliwości i człowieczeństwa w zdehumanizowanej rzeczywistości getta. Odczytanie 1 zdania dzieła literackiego, z zaznaczeniem cytatu: "życie jest takie piękne...". 8. Ukazanie niebezpieczeństw interpretacyjnych- możliwość uwikłania w konteksty polityczne, rasowe, ideologiczne poprzez bezkrytyczny odbiór przekazów subiektywnych - subiektywna narracja 1-osobowa w pamiętniku Szpilmana zostaje przetworzona przez subiektywny osąd reżysera. 9. Wskazanie, że dzieło Polańskiego to nie obiektywny obraz Warszawy II wojny, lecz "podglądanie" czasów wojny przez wrażliwego człowieka, próbującego przetrwać w świecie chaosu. Wskazanie na instynkt przetrwania, pragnienie życia. 10. Informacja o różnych postawach bohaterów filmu z odwołaniem do ich genezy: Niemcy - informacja o sytuacji Niemiec od momentu puczu hitlerowskiego, założenia hitleryzmu z wykorzystaniem nietzscheanizmu, metody presji psychicznej w Hitlerjugend - wskazanie na zachowanie żołnierzy niemieckich, pilnujących getta - kategoria zła. Polacy - gloryfikowanie inteligentów, którzy pomagali Szpilmanowi w ucieczce, kontrastowanie postaci. Żydzi - ukazania jako naród męczenników - przypomnienie faktów historycznych, dotyczących idei Holocaustu, sytuacja w Niemczech przedwojennych, przyczyny narastania rasizmu w Niemczech, próba manipulowania emocjami Polaków. Podział na biednych i bogatych. Historia Szpilmanów przez pryzmat powolnej utraty złudzeń o wolności. Rosjanie-marginesowa wzmianka filmowa (siła militarna z zewnątrz, zapowiedź odsieczy). 11. Toposy, na które młody widz powinien zwrócić uwagę: - topos ogrodu - potraktowanie obrazu Warszawy (Polski) jako pięknego ogrodu, który zostaje zniszczony, spalony, lecz rozkwita na nowo - gra świateł, wielkie plenery malarskie z wykorzystaniem techniki komputerowej, klamry kompozycyjne, motyw muru. - topos rodziny - z wykorzystaniem motywu stołu i domu, sfer życia intymnego, gniazda, które zostaje strzaskane, lecz trwa symbolicznie dzięki silnym więziom emocjonalnym, rodzina jako gwarancja realizacji potrzeby bezpieczeństwa - zwrócenie uwagi na obraz "stołu" i słowa Szpilmana skierowane do siostry: "Żałuję,że cię lepiej nie poznałem." Dom jako "obszar oswojony", który zostaje utracony - motyw wykorzenienia, utraty niewinności, wygnania z raju. - topos kata i ofiary - scena "z ogórkami"- prowadzenie wertykalno - horyzontalne kamery zabiegiem interpretacyjnym (skojarzenie wylewanej cieczy z puszki z wylaną zupą na ulicy); wystylizowanie postaci głównego bohatera na niewinną ofiarę - ukrzyżowanie Chrystusa (odwołania do kultury chrześcijańskiej), - topos Chrystusa i Piłata - uniwersalny charakter sceny spotkania artysty - Żyda i inteligenta - Niemca w "miejscu pustym" - wydziedziczonym z kultury i schematu. Zwrócenie uwagi uczniom na: - symboliczne spotkanie człowieka z człowiekiem, pytanie: Kim jesteś? - możliwość wzniesienia się ponad podziałami i obowiązkami, starcie wolności wyznania z przymusem rozkazów, zwycięstwo idei człowieczeństwa jako "wygrana". Postawienie tezy, że po scenie pytań Szpilman WYGRA swoje życie, zwrócenie uwagi uczniom na pole semantyczne wyrazu "gra": zagrać, wygrać - ćwiczenie językowe. Podsumowanie celowości przedstawionych toposów: a) Prymat sztuki w świecie barbarzyńców - poprzez połączenie z motywem czytania Szekspira przez brata głównego bohatera - absurd życia ludzkiego; szekspiryzm. b) Elementy pokonanego rasizmu i nietolerancji; przypomnienie słów Einsteina, że wszyscy należymy do rasy ludzkiej, nacisk na nowe ideały integracji europejskiej. 12. Autonomiczna rola muzyki w filmie, a także realiów akustycznych - podkreślenie tożsamości bohatera poprzez odwołania do polskości muzyki Szopena, oryginalne okrzyki w języku polskim. 13. Dwukrotne odtworzenie tematu muzycznego filmu autorstwa Kilara. Obecna na sali nauczycielka magister sztuki (nauczyciel przedmiotów: audycje muzyczne, rytmika, muzyka) zadaje pytanie o wykorzystane instrumenty i klimat utworu, uczniowie rozpoznają klarnet. 14. Ogłoszenie konkursu na najlepszą recenzję. Pozostawienie artykułu do skserowania z tygodnika Wprost. Uczniowie mają przeczytać tekst i wkleić go do zeszytu. Poinformowanie o różnych możliwościach odbioru dzieła poprzez wskazanie na recenzję W. Kota w Newsweeku. 15. Zapowiedź ponownego wysłuchania utworu po obejrzeniu filmu przez uczniów. Mgr Ewa Skrońc-Bielak
Opracowanie: mgr Ewa Skrońc-Bielak Wyświetleń: 4264
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |