Katalog

Jolanta Roszkowska
Przysposobienie obronne, Scenariusze

Zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożarów - scenariusz lekcji przysposobienia obronnego

- n +

Zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożarów

Scenariusz lekcji przysposobienia obronnego
Dział: Organizacja obrony cywilnej i zasady powszechnej samoobrony w przypadku zagrożeń


Cele lekcji:
Uczeń potrafi:
- zdefiniować pojęcie pożar,
- wyjaśnić najczęstsze przyczyny powstawania pożarów,
- omówić sposoby ochrony przeciwpożarowej budynków mieszkalnych, zabudowań gospodarczych oraz lasów i pól,
- rozpoznać i prawidłowo zareagować na sygnał alarmu o pożarze w szkole,
- zaplanować postępowanie uczniów szkoły po usłyszeniu sygnału alarmowego,
- zaplanować obowiązki domowników na wypadek zagrożenia pożarowego.

Treści nauczania:
1. Co to jest i jak powstaje pożar?
2. Najczęstsze przyczyny powstawania pożarów.
3. Sposoby ochrony przeciwpożarowej.
4. Zachowanie się uczniów podczas pożaru w szkole.
5. Obowiązki ludności w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

Metody i techniki pracy:
- akrostych,
- uszeregowanie promyczkowe,
- dyskusja,
- rozmowa nauczająca

Środki dydaktyczne:
podręcznik,
materiały przygotowane przez nauczyciela,
wycięte koło i paski papieru,
pisaki

PRZEBIEG ZAJĘĆ
Faza wstępna:
Zwrócenie uwagi na szereg zagrożeń, które towarzyszą życiu człowieka, między innymi na zagrożenie pożarowe (ukierunkowanie uwagi uczniów na wiadomości i komunikaty telewizyjne i radiowe o tej tematyce).

Faza realizacyjna:
1. Uczniowie otrzymują kartki z wypisanym słowem "POŻAR" i dopisują skojarzenia zaczynające się od kolejnych liter. Po prezentacji na forum klasy, wypracowaną definicję zapisują do zeszytu.
2. Na środku klasy kładziemy wycięte koło z papieru z zapisanym tematem "Jakie są najczęstsze przyczyny powstawania pożarów". Każdy uczeń dostaje 3 kartki, na które wpisuje 3 różne odpowiedzi. Wszystkie kartki są jednakowej wielkości. Następnie wszyscy odczytują kolejno swoje odpowiedzi i układają kartki wokół koła. Odpowiedzi zawierające podobne poglądy układane są jedna za drugą i tworzą "promyczek".
3. Analiza "promyczków" i zapisów stanowi zarazem podstawę do dyskusji o sposobach ochrony przeciwpożarowej.
4. Przygotowanie wspólnie z uczniami instrukcji postępowania na wypadek pożaru w szkole i zapisanie jej do zeszytu.

Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel podsumowuje zajęcia zwracając uwagę na wagę problemu, na osobistą odpowiedzialność każdego człowieka oraz na umiejętność właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia pożarowego. W ramach pracy domowej uczniowie mają zaplanować obowiązki każdego z domowników na wypadek pożaru.

Opracowanie: mgr Jolanta Roszkowska
nauczyciel Zespołu Szkół Technicznych w Turku

Wyświetleń: 7729


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.