Katalog Jolanta Roszkowska Przysposobienie obronne, Scenariusze Zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożarów - scenariusz lekcji przysposobienia obronnegoZapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożarówScenariusz lekcji przysposobienia obronnegoDział: Organizacja obrony cywilnej i zasady powszechnej samoobrony w przypadku zagrożeń Cele lekcji: Uczeń potrafi: - zdefiniować pojęcie pożar, - wyjaśnić najczęstsze przyczyny powstawania pożarów, - omówić sposoby ochrony przeciwpożarowej budynków mieszkalnych, zabudowań gospodarczych oraz lasów i pól, - rozpoznać i prawidłowo zareagować na sygnał alarmu o pożarze w szkole, - zaplanować postępowanie uczniów szkoły po usłyszeniu sygnału alarmowego, - zaplanować obowiązki domowników na wypadek zagrożenia pożarowego. Treści nauczania: 1. Co to jest i jak powstaje pożar? 2. Najczęstsze przyczyny powstawania pożarów. 3. Sposoby ochrony przeciwpożarowej. 4. Zachowanie się uczniów podczas pożaru w szkole. 5. Obowiązki ludności w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Metody i techniki pracy: - akrostych, - uszeregowanie promyczkowe, - dyskusja, - rozmowa nauczająca Środki dydaktyczne: podręcznik, materiały przygotowane przez nauczyciela, wycięte koło i paski papieru, pisaki PRZEBIEG ZAJĘĆ Faza wstępna: Zwrócenie uwagi na szereg zagrożeń, które towarzyszą życiu człowieka, między innymi na zagrożenie pożarowe (ukierunkowanie uwagi uczniów na wiadomości i komunikaty telewizyjne i radiowe o tej tematyce). Faza realizacyjna: 1. Uczniowie otrzymują kartki z wypisanym słowem "POŻAR" i dopisują skojarzenia zaczynające się od kolejnych liter. Po prezentacji na forum klasy, wypracowaną definicję zapisują do zeszytu. 2. Na środku klasy kładziemy wycięte koło z papieru z zapisanym tematem "Jakie są najczęstsze przyczyny powstawania pożarów". Każdy uczeń dostaje 3 kartki, na które wpisuje 3 różne odpowiedzi. Wszystkie kartki są jednakowej wielkości. Następnie wszyscy odczytują kolejno swoje odpowiedzi i układają kartki wokół koła. Odpowiedzi zawierające podobne poglądy układane są jedna za drugą i tworzą "promyczek". 3. Analiza "promyczków" i zapisów stanowi zarazem podstawę do dyskusji o sposobach ochrony przeciwpożarowej. 4. Przygotowanie wspólnie z uczniami instrukcji postępowania na wypadek pożaru w szkole i zapisanie jej do zeszytu. Faza podsumowująca: Na zakończenie nauczyciel podsumowuje zajęcia zwracając uwagę na wagę problemu, na osobistą odpowiedzialność każdego człowieka oraz na umiejętność właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia pożarowego. W ramach pracy domowej uczniowie mają zaplanować obowiązki każdego z domowników na wypadek pożaru.
Opracowanie: mgr Jolanta Roszkowska Wyświetleń: 7729
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |