Katalog

Barbara Kleinert
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

"Andrzejkowe wróżby" - konspekt zajęć

- n +

Konspekt zajęć "Andrzejkowe wróżby".

CELE:
- integracja grupy;
- wyrabianie właściwych postaw;
- poznanie krótkiej historii powstania " Andrzejek";
- poznanie przysłów związanych z andrzejkami;
- poznanie ciekawych wróżb andrzejkowych.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Książka " Tradycje i obrzędy na Śląsku Opolskim", przysłowia, przedmioty do wróżb (klucz, wosk, świece, talerzyki, cukierki, moneta, obrączka, bilet, serca, karteczki z imionami, jabłka itd.

PRZEBIEG ANDRZEJKOWYCH WRÓŻB:

1 Opowiadanie nauczyciela na temat powstania tradycji andrzejkowania.
Wigilia świętego Andrzeja, przypadająca 29 listopada, to tradycyjny wieczór wróżb. Dziewczęta usiłowały w tym dniu dowiedzieć się o swym przyszłym losie. Święty Andrzej miał pomóc dziewczętom w odkryciu przyszłości, chłopcy gromadzili się na podobne wróżby w wigilię świętej Katarzyny, czyli 4 listopada. Jednak katarzynki były mniej atrakcyjne od dziewczęcych andrzejek i z czasem uległy zapomnieniu. Obecnie oba obrzędy zostały połączone i są obchodzone jako andrzejki. Jest wtedy okazja, by z przyjaciółmi poznać andrzejkowe wróżby, przesądy i zaklęcia.

2. Poznanie przysłów związanych z andrzejkami.
"Gdy święty Andrzej ze śniegiem przybieży, sto dni śnieg na polu leży."
"Śnieg na Andrzeja, dla zboża zła nadzieja".
"Na świętego Andrzeja trza kożucha dobrodzieja".
"Jeżeli na świętego Andrzeja wiatr i mgła, to od Bożego Narodzenia będzie sroga zima".

3.Wróżba z wykorzystaniem 3 talerzy.
Pod talerzami leżą: obrączka, listek, różaniec. Nauczyciel za każdym razem " tasuje" talerze. Wylosowany symbol oznacza:
- obrączka - rychłe zamążpójście;
- listek - długotrwałe panieństwo, kawalerstwo;
- różaniec - pójście do klasztoru.

4.Przekłuwanie serca.
Prowadzący wróżbę ma przygotowane 3 serca:
- z wypisanymi imionami; (dla dziewcząt jedno serce z imionami chłopców, i dla chłopców drugie serce z imionami dziewcząt).
- z cechami osób; (np.: łysy, piegowaty, miły, dobry, ładna, elegancka, zazdrosna...).
- z nazwą zawodu;(np.: lekarz, piekarz, kucharka, nauczycielka, marynarz, kominiarz...)

5.Wróżba z wykorzystaniem 5 talerzy.
Pod talerzami znajdują się: cukierek, piórko, ziarenko pieprzu, muszelka, kamyk.
Każdy z rekwizytów ma swoje tajemnicze znaczenie:
- cukierek - życie słodkie i przyjemne;
- piórko - życie lekkie i przyjemne;
- ziarenko pieprzu - życie pełne przygód;
- muszelka - życie na morzu lub w dalekim kraju;
- kamyk - życie pracowite i pożyteczne.

6. Wyciąganie kartek z imiona.
Dzieci losują kartki z imionami przyszłej żony lub męża, mogą ją odczytać dopiero na drugi dzień, po przespanej nocy z kartką pod poduszką.

7. Przestawianie lewych butów w kierunku drzwi. Która dziewczyna pierwsza wyjdzie za mąż dowiedzą się gdy jej but pierwszy wyjdzie za próg klasy. Tą samą czynność wykonują chłopcy.

8. Rzucanie skórki z obranego jabłka przez lewe ramię w tył. Skórka ułożona w literę ma wskazać pierwszą literę przyszłego męża, żony.


10. Wykorzystanie symboliki cyfr - daty urodzin.
Podstawą do wyliczeń jest data urodzenia, ale musi być ona wyrażona tylko jedną cyfrą. Jak to obliczamy: należy kolejno sumować cyfry tworzące pełną datę, otrzymana cyfra stanie się podstawą wróżby, np.: urodzony 15. 11. 1995. To 1+5+1+1+1+9+9+5=32,
Doprowadzamy do liczby jednocyfrowej 3+2= 5, ta osoba jest piątką.
Odczytywanie znaczenia cyfr:
- Jedynka jest symbolem Słońca; osoby ambitne i pewne siebie, uparte, wytrwałe w dążeniu do celu, godne zaufania, ale lubiące dominować. Urodzeni wodzowie.
Ich kolory to: żółty, złoty, pomarańczowy. Kamień szczęśliwy - bursztyn.
- Dwójka jest symbolem Księżyca; osoby łagodne i wrażliwe, mają wiele fantazji, są uzdolnione artystycznie. Kolor: odcienie zieleni, barwy od jasnożółtej do białej. Pomyślność przynosi im perła.
- Trójka jest symbolem Jowisza; osoby dynamiczne, godne zaufania, bardzo ambitne i odpowiedzialne. Ich kolory: fiolet, wszystkie odcienie głębokiego błękitu i czerwieni. Szczęśliwy kamień to ametyst.
- Czwórka jest związana z Uranem; osoby uparte, ale sentymentalne, mają duże poczucie sprawiedliwości. Są godnymi zaufania i wiernymi przyjaciółmi. Szczęśliwe kolory: jasny błękit, odcienie szarości i szarosrebrzystości. Kamień - szafir i opal.
- Piątka jest symbolem Merkurego; ludzie pogodni, impulsywni, żywotni, inteligentni, towarzyscy i wszechstronni. Kolory: biały i wszystkie jasne odcienie. Kamień - diament.
- Szóstka jest symbolem planety Wenus; osoby serdeczne, spokojne, towarzyskie. Kolory: wszystkie odcienie niebieskiego, fiolet i czerwień. Szczęśliwe kamienie to turkusy.
- Siódemka jest symbolem Neptuna; są to romantyczne, niespokojne duchy, tęskniące za przygodą. Kolor - wszystkie odcienie zieleni. Kamień - opal i agat.
- Ósemka jest symbolem Saturna; osoby zamknięte w sobie i przez to często niedoceniane. Często, gdy stają przed trudnościami, rezygnują z działania, ale gdy uda im się przez nie przebrnąć - dochodzą do sukcesów i zaszczytów. Kolor - ciemnozielony, ciemnoniebieski, purpurowy, czarny. Kamień - granatowy szafir.
- Dziewiątka jest symbolem Marsa; osoby niezależne i pełne pasji. Natury wojownicze, nie boją się konfliktów. Kolory - wszystkie odcienie czerwieni. Kamień - rubin, granat, koral.

11. Cukierki.
Jeden z cukierków ma pomiędzy podwójnym opakowaniem groszową monetę. Kto poczęstuje się cukierkiem z niespodzianką, ten będzie miał szczęście w nadchodzącym roku.

12. Lanie wosku przez ucho od klucza.
Każdy samodzielnie leje wosk przez ucho klucza.
Próby odczytywania, co nam niesie los, przyglądając się cieniom woskowych tworów.

13. Na koniec dzieci mają słodki poczęstunek przygotowany przez mamusie, zachęcamy je do tańca przy dźwiękach tajemniczej muzyki.

Opracowanie: mgr Barbara Kleinert

Wyświetleń: 15455


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.