Katalog Ryszard Dybciak Lekcja wychowawcza, Program nauczania Integracja EuropejskaIntegracja EuropejskaPolska ma pełne prawo, aby uczestniczyć w ogólnym procesiePostępu i rozwoju świata, zwłaszcza Europy. Doświadczenie dziejowe, jakie posiada naród polski, jego bogactwa duchowe I kulturowe mogą skutecznie przyczynić się do ogólnego dobra całej rodziny ludzkiej, zwłaszcza do umocnienia pokoju i bezpieczeństwa w Europie... JAN PAWEŁ II I Założenia programu Starania Polski o wejście do Unii Europejskiej nie mogą zostać pominięte w pracy wychowawczej i dydaktycznej w naszych szkołach. Wskazanie źródeł wspólnej historii oraz jedności kulturowej państw europejskich ma na celu uświadomienie uczniom przynależności narodowej i europejskiej. Opracowany program ma na celu uświadomienie uczniom, że Polska zawsze należała do Europy. Jest jej integralną częścią a tylko wydarzenia polityczne i historyczne wpłynęły na różnorodność warunków w jakich żyjemy. Ukazanie uczniom Europy jako jedności kulturowej służyć ma przede wszystkim kształtowaniu otwartych postaw Europejczyka, zachowującego narodową tożsamość. Uczeń, który po kilku latach będzie wkraczał w dorosłe życie winien posiadać poczucie pełnej, własnej wartości osobistej, intelektualnej i kulturalnej. Nie może "wkraczać" do Europy z poczuciem niższości, mniejszej wartości własnego narodu. II. Główne cele programu. Głównym celem programu "Integracja Europejska" jest rozwijanie w uczniach świadomości przynależności do Europy, od chwili powstania państwa polskiego. Program ma ukazać, że wejście Polski do Unii Europejskiej ma służyć rozwojowi gospodarczemu i społecznemu naszego państwa. W dobie bardzo szybkiego postępu technologicznego nasz kraj nie może stać obok zachodzących zmian, a żadne państwo nie może osiągnąć pełnego rozwoju i bezpieczeństwa bez współpracy z innymi krajami. Aby osiągnąć zamierzone cele uczeń powinien: - zdobyć wiedzę o państwach europejskich, poznać ich kulturę, historię, geografię, - poznać nazwiska najwybitniejszych twórców kultury w przeszłości i obecnie, - poznać kraje należące do Unii Europejskiej, warunki pracy i życia społeczeństw tych państw, - poznać instytucje Unii Europejskiej i zakres ich uprawnień, - zrozumieć konieczność nauki języków obcych, - wiedzieć jakie korzyści i zagrożenia niesie ze sobą wejście Polski do Unii Europejskiej. III. Przewidywane efekty. Po zakończeniu cyklu zajęć realizowanych podczas godzinwychowawczych, dodatkowych spotkaniach uczeń powinien: - znać główne cele Unii Europejskiej, - znać państwa należące do Unii Europejskiej, ich kulturę i gospodarkę, - wymieniać instytucje i ich zadania, - oceniać korzyści i zagrożenia wynikające z wejścia Polski do Unii Europejskiej, - rozumieć konieczność tolerancji, znać prawa obywateli we współczesnym świecie. IV. Tematyka spotkań: 1. Historia zjednoczonej Europy. / 2 godziny/ 2. Traktaty unijne, ich podstawowe założenia i państwa "budujące" zjednoczoną Europę. /12 godziny/ 3. Instytucje Unii Europejskiej. /2 godziny/ 4. Dlaczego państwa europejskie zwiększają zakres współpracy i przyjmują nowych członków? / 3 godziny/ 5. Wędrujemy przez państwa należące do Unii Europejskiej - Europa Północna. / 2 godziny/ 6. Poznajemy tradycje, walory krajoznawcze państw Europy Śródziemnomorskiej. / 3 godziny/ 7. Europa Zachodnia - obszary współpracy gospodarczej, kulturalnej, dawne i obecne związki Polaków z wybranymi państwami. / 2 godziny/ 8. Procesy integracyjne Polski z Unią Europejską. / 3 godziny/ 9. Czy warto przystąpić do Unii Europejskiej? / 2godziny/ 10. Korzyści i zagrożenia wynikające z wejścia Polski do Unii Europejskiej. 12 godziny/ 11. Miejsce Polski w Europie. /2godziny/ 12. Luków i jego mieszkańcy w zjednoczonej Europie. / 3 godziny/ 13. Badamy opinie mieszkańców naszego miasta na temat wejścia Polski do Unii Europejskiej. / przez jeden tydzień/ 14. Przygotowanie do konkursu na temat Unii Europejskiej. / 3 godziny/ 15. Czy jestem już obywatelem Europy? - konkurs na temat Unii Europejskiej. / 2 godziny/ V. Procedury osiągania celów. - prowadzenie dyskusji i debat "za ł przeciw", - śledzenie obrad "Szczytu w Kopenhadze" z wykorzystaniem stron intemetowych www. pl. Unia Europejska, - badanie opinii mieszkańców Łukowa, - przeprowadzanie wywiadów z przedstawicielami władzy państwowej, uczniami, pracownikami zakładów, studentami i bezrobotnymi, - zorganizowanie spotkania z posłem ziemi łukowskiej, - przygotowanie i przeprowadzenie konkursu na temat Unii Europejskiej, "przeprowadzenie referendum: "Czy jesteś za wejściem Polski do Unii Europejskiej?". - systematyczne gromadzenie materiałów i wykonywanie ekspozycji i gazetki związanej z państwami członkowskimi Unii Europejskiej i rokowań Polski z Unią Europejską. VI Ewaluacja programu. - przeprowadzanie ankiet po zakończonym etapie wdrażanego programu, - badanie opinii uczestników programu poprzez rozmowy i ocenę aktywności na zajęciach, - uwzględnianie opinii uczestników programu i dokonywanie zmian w realizowanej tematyce. Literatura: - podręczniki do nauczania geografii i wos w gimnazjum / "Nowa era", WSi P/, - "którędy do Europy" - Klaus Bachman, Warszawa, Krajowa Agencja Wydawnicza, 2002, - Encyklopedia Powszechna PWN, - Albumy o państwach Unii Europejskiej. Opracowanie: Ryszard Dybciak Wyświetleń: 2166
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |